Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

3057 miejsce

10 przykazań kupującego przez internet

  • Autor usunął profil

  • Data dodania: 2008-03-14 20:37

Jak często kupujesz przez internet? Czy znasz prawa, które ci przysługują? Wiesz gdzie się zgłosić w razie problemów? Dziś obchodzimy Europejski Dzień Konsumenta. To dobra okazja żeby odpowiedzieć sobie na powyższe pytania.

logo1 / Fot. RybickiW tym roku Europejski Dzień Konsumenta upłynie pod hasłem "zanim klikniesz - poznaj swoje prawa ". 14 marca spotkały się organizacje walczące o prawa konsumentów, aby podyskutować o podstawowych problemach związanych z transakcjami przez sieć. A tych z roku na rok dokonujemy coraz więcej. Jak podaje GUS, w ubiegłym roku z tej formy zakupów skorzystało 5 mln osób. Przedstawione poniżej zasady są proste i ich przypominanie może się wydawać zbędne. Jednak rzecznicy konsumentów obecni na spotkaniu potwierdzają, że nie sprawdzenie podstawowych rzeczy jest najczęściej przyczyną późniejszych problemów.

1.Sprawdź czy kupujesz od firmy czy od osoby fizycznej

Dotyczy to głównie serwisów aukcyjnych. - Często trudno jest się dowiedzieć kim jest nasz sprzedawca - mówi Michał Herde z Fundacji Konsumentów - musimy pamiętać, że w stosunku do osoby fizycznej nie można złożyć rezygnacji z zakupu i towar nie podlega normalnemu procesowi reklamacji. Warto również pamiętać, że przepisy są odrębne w zależności czy wylicytowało się dany przedmiot czy kupiono po ustalonej cenie. W przypadku aukcji istnieje wyłączenie w prawie i nie można od umowy zawartej w ten sposób odstąpić. Korzystniejsza jest więc opcja tzw. kup teraz. Kupując na licytacjach i od osób fizycznych nie jesteśmy chronieni tak samo jak w przypadku zakupu przez internet.

2. Sprawdź informacje o firmie

Agnieszka Zawartko, Michał Herde. / Fot. RybickiKażda firma prowadząca sprzedaż online musi zamieścić swoje dokładne dane w taki sposób żeby można je było łatwo odnaleźć. Podstawowe informacje to rzeczywisty adres firmy i kontakt z nią. W tym samym miejscu powinny być zamieszczone regon, NIP. Już przy sprawdzeniu tych podstawowych danych może się okazać, że sklep mimo posiadania domeny ".pl" tak naprawdę ma siedzibę w innym kraju. Brak wyżej wymienionej informacji jest bardzo poważnym ostrzeżeniem dla klienta i powinien skłonić go do skorzystania z innej oferty.

3.Sprawdź opinię o przedsiębiorcy

Same opinie na forach internetowych nie są miarodajne. Znane są przypadki kreowania dobrej opinii przez podstawione osoby. Praktyczne doświadczenie pokazuje, że na nieuczciwych witrynach sklepów internetowych występuje połączenie dwóch cech: bardzo niskiej oferty i wymaganej płatności z góry. Warto korzystać z witryn ze znakiem Euro-Label. Jeśli sklep posiada ten certyfikat oznacza to, że realizuje prawa konsumenta nie tylko zgodnie z prawodawstwem krajowym ale i europejskim. Takie certyfikaty otrzymują sklepy w wielu europejskich krajach w tym w Polsce. - Nasza firma nie tylko certyfikuje, ale posiada również platformę pozasądowego rozstrzygania sporów i to nie tylko lokalnych ale również przy sprzedaży transgranicznej - mówi Zbyszko Krojenka z Euro - Label - czyli w przypadku konfliktu ze sprzedającym np. z Francji dwie jednostki certyfikacyjne biorą udział w sporze jako arbiter.

4. Chroń swoje dane

Piotr Stańczak, Łukasz Jadachowski. / Fot. RybickiWażna jest polityka prywatności stosowana przez firmy, czyli sposób gromadzenia i przesyłu danych osobowych. W większości przypadków do transakcji potrzebne jest jedynie nasze imię i nazwisko oraz adres. Te dane powinny być wpisywane na witrynie w bezpiecznym połączeniu (czyli ikonka kłódki i adres od znaków https// ). Jeśli firma żąda od nas innych danych jest to sygnał do zmiany sklepu. - Nie powinniśmy podawać jakiś dodatkowych informacji jak numer telefonu, numer NIP czy PESEL ponieważ są one sprzedającemu niepotrzebne, a mogą być później przekazane jako kompletne bazy danych do innych podmiotów - radzi rzecznik konsumentów Ireneusz Góralczyk.

5. Sprawdź co i jak kupujesz

Najpierw należy poznać szczegółowe informacje dotyczące produktu, sposobu jego użytkowania i sposobu dostawy. Umowa kupna - sprzedaży powinna być jasno sformułowana i określać: cenę brutto i walutę, wszelkie inne koszty(cło, opłaty), szczegółowe warunki dostawy, warunki anulowania zamówienia i ewentualne gwarancje. Warto zapisać lub wydrukować te warunki.

6. Sprawdź ostateczną cenę

Jeśli w regulaminie sklepu napotkamy takie stwierdzenia: "oferta sklepu nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego" lub "niniejsza oferta stanowi wyłącznie zaproszenie do zawarcia umowy w rozumieniu przepisu art. 71 Kodeksu cywilnego" to cena, za którą zadeklarowałeś się kupić produkt może wzrosnąć. Taki zabieg powoduje, że w sensie prawnym jedynie składasz propozycje co do ceny więc może ona ulec zmianie.

7. Masz prawo się rozmyślić

W tym przypadku określa to ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów. W przypadku transakcji internetowej z firmą przysługuje możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od momentu otrzymania przesyłki - bez podania przyczyny. Jeśli sklep internetowy nie informuje klienta o tym prawie to okres ten wydłuża się do 3 miesięcy.

8. Zbieraj korespondencję i dokumentację

Numer. / Fot. RybickiPrzyda się ona w przypadku sporu lub oszustwa w sieci. Wszelkie reklamacje oraz oświadczenia do przedsiębiorcy powinny być wysyłane listem poleconym. Jeśli cała korespondencja była prowadzona za pośrednictwem telefonu lub poczty elektronicznej, może to stwarzać późniejsze problemy w zakresie dochodzenia swych praw przed sądem. - Podstawową zasadą jest pisemność postępowań - mówi Ireneusz Góralczyk
- jeśli nie ma np. pisemnie złożonej reklamacji to później ciężko udowodnić w jakim czasie i na jaką okoliczność się ją składało.

9. W przypadku wadliwego towaru określ swoje żądania

W tym przypadku chroni konsumenta ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. - Trzeba dokonać wyboru z jakiego tytułu składamy reklamację, czy z tytułu odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową czy z gwarancji - mówi Michał Herde - samo reklamowanie produktów kupowanych przez internet jest skomplikowane. Ja doradzam zrobić to w następujący sposób: proszę napisać oddzielny list polecony z wskazaniem tytułu prawnego i żądaniem naprawy bądź wymiany towaru, kopię tego listu włożyć do paczki, zapakować ją w obecności postronnego świadka i również w jego obecności wysłać paczkę. Oczywiście doradzam tak, gdy podejrzewam, że sprzedający będzie chciał się wywinąć od odpowiedzialności - podsumowuje Herde.

10. Zgłoś się po pomoc

Jeśli nie jesteś wstanie poradzić sobie na własną rękę zgłoś się do lokalnego Rzecznika Konsumentów lub zadzwoń do infolinii konsumenckiej 0 800 800 008. - Konsument powinien wiedzieć do kogo się zwrócić żeby dostać konkretną informację - mówi Piotr Stańczak z Europejskiego Centrum Konsumenckiego - on nie musi znać całych przepisów, musi jedynie wiedzieć gdzie może zadzwonić żeby uzyskać pomoc.

Patrząc na przebieg dzisiejszego panelu dyskusyjnego należy szczególnie zapamiętać zasadę 10. W ciągu dwóch godzin rozmowy dyskutanci wspomnieli o tylu różnych problemach przy stosowaniu prawa i spierali się w tylu kwestiach praktycznego jego zastosowania, że pomoc w indywidualnych przypadkach może okazać się niezbędna. Przepisy są dosyć skomplikowane i ten fakt może zwalniać z ich znajomości. Wszyscy uczestnicy panelu podkreślali jednak, że nic nie jest wstanie usprawiedliwić naszej lekkomyślności.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

W polsce internet... jest przez małe "i"...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Nie, na pewno internet małą literą :))

Komentarz został ukrytyrozwiń

Za Tomkiem Kamińskim.

Mała jednak uwaga - "Internet" z wielkiej litery :-)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Bardzo przydatny artykuł. Sam jestem ostrożny i dużo tych punktów stosuję, ale o części słyszę pierwszy raz, a warto je znać.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.