Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

3312 miejsce

112 - niemal połowa zgłoszeń to głupie dowcipy [raport za 2016]

Okazuje się, że numer alarmowy 112 jest wykorzystywany w Polsce bez większej potrzeby, prawie w 50 proc. przypadków. Takie dane podaje MSWiA w "Raporcie z funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego w 2016 r."

Logo Systemu Powiadamiania Ratunkowego. By Piotr Skrzypczak (Logo Systemu Powiadamiania Ratunkowego) [CC BY 3.0 pl (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/deed.en)], via Wikimedia Commons / Fot. Piotr SkrzypczaW 2016 r. odnotowano 19.482.287 zgłoszeń alarmowych skierowanych do numeru 112. To tak, jakby pół Polski wykręcało ten numer ponad 50 tysięcy razy dziennie przez cały rok.

Najczęściej dzwoniono w czerwcu, najmniej zgłoszeń przyniósł listopad. Ogólnie latem wybierano numer 112 o wiele częściej.

Rekordowa ilość zgłoszeń w całym 2016 r. należy do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach: 2.209.118. Najmniej połączeń z numerem 112 było w Opolu: 429.502. Warszawa jawi się w raporcie MSWiA zupełnie przeciętnie. W ubiegłym roku numer 112 wybierano tam zaledwie 1.079.849 razy.

Dobowy szczyt pracy dla operatorów numeru 112, przypada w godzinach 14-17. Jednakże w raporcie można przeczytać: "Należy zauważyć, że liczba połączeń w ciągu godziny zaczyna znacząco wzrastać od godziny 7". Teoretycznie najspokojniej jest pomiędzy 3 a 5 nad ranem.

Z wszystkich zarejestrowanych zgłoszeń aż 9.084.595 (46,63 proc.) "stanowiły zgłoszenia fałszywe, złośliwe lub niezasadne". To tak, jakby ćwierć krajowej populacji uznawało numer 112 za informację komunikacji miejskiej, lub miejsce zamówień pizzy z dowozem do domu.

Najwięcej zgłoszeń fałszywych w 2016 r. miało Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu (10,08 proc. z wszystkich zgłoszeń), najmniej w Opolu (2,44 proc.). Żartownisie i inni "pomysłowi" obywatele dzwonią najchętniej w godzinach 15-18.

Porównanie z 2015 rokiem pokazuje, że ogólna liczba zgłoszeń alarmowych zmalała o 1.522.498 połączeń. Trudno wyrokować czy wynika to z ogólnej poprawy bezpieczeństwa. Bądź co bądź MSWiA wskazuje także na fakt, iż w 2016 r. nastąpił spadek liczby zgłoszeń fałszywych i tym podobnych. Od 82,7 proc. w styczniu 2016 r. do 78,5 proc. w grudniu 2016 r.. Zdaniem ministerstwa: "Wydaje się, że tendencja spadkowa może utrzymywać się w dalszym ciągu, zarówno ze względu na rosnącą świadomość społeczną obywateli, jak i wprowadzony obowiązek rejestracji kart SIM i numerów prepaid." W tym ostatnim przypadku niewątpliwie można mówić o jakimś sukcesie. Pewien element przypadkowości został wyeliminowany.

W Polsce działa 17 centrów powiadamiania ratunkowego. W 2016 r. na etatach operatorów numerów alarmowych było 1364 zatrudnionych. Najwięcej etatów w CPR w Radomiu (153), a najmniej w CPR w Opolu i Gorzowie Wlkp. (36). W porównaniu z 2015 r. liczba zwiększyła się o 277. Bynajmniej nie jest różowo, a przyczyna takiego stanu rzeczy jest dość prozaiczna: "niskie wynagrodzenie oferowane za trudną i stresującą pracę." W ubiegłym roku rozwiązano 152 umowy z zatrudnionymi, co wcale nie znaczy iżby brakowało chętnych na etaty operatorów numerów alarmowych.

MSWiA planuje dalszy rozwój funkcjonalności i ułatwienie dostępu do numeru alarmowego 112. Nowością będzie możliwość zgłoszeń alarmowych poprzez wiadomość tekstową SMS. Udogodnienie powstaje przede wszystkim z myślą o osobach głuchych.

Od momentu wybrania numeru 112 do odebrania połączenia w centrum powiadamiania ratunkowego, czas oczekiwania nie powinien przekroczyć 9,5 sekundy. Gdyby jednak nikt nie podnosił słuchawki w określonym czasie, nie pozostanie to niezauważone: "Należy zaznaczyć, że w przypadku nieodebrania zgłoszenia w ciągu 10 sekund od wpłynięcia na stanowisko (czyli około 16 sekundy od zarejestrowania w systemie) operator zostanie karnie wylogowany, a połączenie skierowane do innego wolnego operatora."


źródło: MSWiA - Raport z funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego w 2016 r.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

W semiotycznym procesie oddziaływania metapodprogowego, ministerstwo dokonało subliminalnych ustaleń ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

W międzyczasie MSWiA mogłoby popracować nad interpunkcją:

" W związku z, prowadzonym w drugiej połowie roku, intensywnym procesem zatrudniania..."

intensywnie ..;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.