Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

31937 miejsce

12 ścieżek, którymi warto iść przez życie

W 1993 roku Richard i Linda Eyre, rodzice dziewięciorga dzieci, wydali książkę "Jak uczyć dzieci wartości". Listę 12 wartości autorzy książki ustalili w konsultacji z osobami zrzeszonymi w organizacji "Homebase".

"Nie oczekujemy od dzieci, aby na własną rękę odkrywały funkcje matematyczne, ale też nie dajemy dzieciom żadnych wskazówek, jeśli chodzi o etykę, moralność i wartości." Tymi słowy prezydent USA Ronald Regan zagaił zorganizowaną w Białym Domu konferencję na temat "Dom i rodzina". Spotkaniu przewodniczył Richard Eyre. W 1993 roku Richard Eyre i jego żona Linda, rodzice dziewięciorga dzieci, wydali książkę "Teaching Your Children Values", czyli coś w rodzaju poradnika "Jak uczyć dzieci wartości". Listę 12 wartości autorzy książki ustalili w konsultacji z osobami zrzeszonymi w organizacji "Homebase" skupiającej około sto tysięcy rodziców z całego świata, przedstawicieli różnych kultur i religii. Cykl nauczania wartości zaplanowali autorzy na cały rok. W styczniu skupili się na szacunku, luty przeznaczyli na uczciwość i tak aż do grudnia na każdy miesiąc przypadała inna wartość.

Do Polski ideę nauczania wartości wprowadziła Irena Koźmińska, żona ambasadora RP w USA (1994-2000). Jej publikacja "12 wartości" będąca wywiadem z Richardem Eyre ukazała się w "Polityce" w 1999 roku. Autorka wywiadu założyła fundację "ABC XXI-Cała Polska czyta dzieciom" i jest jej prezesem. Z Elżbietą Olszewską, dyrektorem tej fundacji wydała książkę "Z dzieckiem w świat wartości". Zainspirowane pomysłem małżeństwa Eyre autorki proponują taki oto zestaw wartości: 1. Szacunek. 2. Uczciwość. 3. Odpowiedzialność. 4. Odwaga. 5. Samodyscyplina (umiar i rozwijanie własnego potencjału). 6. Pokojowość. 7. Sprawiedliwość. 8. Szczęście, optymizm, humor. 9. Przyjaźń i miłość. 10. Solidarność. 11. Piękno. 12. Mądrość.

Po przeczytaniu wywiadu w "Polityce" wprowadziłem nauczanie wartości do swojej praktyki nauczycielskiej przez jeden tylko rok, bo kończyła się moja kariera zawodowa. I warto było posłuchać, jak dzieci są wrażliwe na potrzebę szacunku, uczciwości, sprawiedliwości, jak tęsknią do pokojowego nastawienia w domu i w szkole. Dyskusja o wartościach ożywiła moje spotkania z rodzicami.

"Podróż ku wartościom" to jedna z ofert poradni psychologicznej w Oleśnie. Do tej propozycji dołączono motto Richarda i Lindy Eyre: "Nauczanie wartości to najważniejsza rzecz jaką możemy zrobić dla szczęścia dziecka."

Artykuł "Nauczmy dzieci wartości”" ukazał się w czasopiśmie "Matematyka w szkole". Autorka Małgorzata Firsiof nie rozważa w nim wartości funkcji liniowych, kwadratowych, czy trygonometrycznych, tylko 12 wartości, które odnoszą się do bycia i dawania. W szkole ta wychowawczyni podzieliła pracę nad wartościami na 10 miesięcy roku szkolnego.

Skoro uczymy się przez całe życie, nie widzę powodu, aby problematykę wartości ograniczyć do przedziału wieku dziecięcego. Skupienie się na wartościach pomaga w ocenie siebie i innych i niekoniecznie z perspektywy trzech „S”: Sukcesu; Szmalu, jako jego miernika; Sportu, czyli dochodzenia doń poprzez wygrywanie w rywalizacji.

Szczęście, przyjaźń, miłość, piękno i mądrość stanowią kanwę wielu traktatów, powieści, wierszy i filmów. Przyjrzenie się, jak w naszym społeczeństwie traktujemy szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwagę, samodyscyplinę, pokojowość, sprawiedliwość i solidarność może być ciekawą pożywką ożywiającą nasze Polaków rozmowy.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (11):

Sortuj komentarze:

> Wszelkie wartości najlepiej przekazywać swoim własnym postępowaniem...

Nie ulega wątpliwości, tym bardziej, że jedynie 7 % informacji przekazują słowa. Tak więc, gdy nie ma spójności zamierzonych słów z mową ciała nie osiągniemy zamierzonego celu.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Wszelkie wartości najlepiej przekazywać swoim własnym postępowaniem...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Poprzez wpajanie właściwych wartości stajemy się prawymi ludźmi. Oczywiście życie biegnie własnymi torami i zawsze musimy wybierać.

Komentarz został ukrytyrozwiń

...bez zdolności empatii, każdy zestaw wartości jest do rzyci.

Komentarz został ukrytyrozwiń
dino
  • dino
  • 14.12.2010 14:51

Jak to mówią do piekła wiedzie 4 pasmowa autostrada, do nieba zaś wąska dróżka wijąca się między przeciwnościami losu.

Komentarz został ukrytyrozwiń

... taki kolejny godowy przepis na właściwe życie? To nie wystarczy po prostu "bądź godnym i prawym człowiekiem"?

Komentarz został ukrytyrozwiń

A gdzie HONOR? Może gdzieś obok ODWAGI?

Komentarz został ukrytyrozwiń
re
  • re
  • 14.12.2010 14:21

Dobry tekst.Gratuluje udanego debitu.Co do tematu-czy nie wystarczą "cnoty platońskie" i większy nacisk na "klasyczne wychowania"?No tak...tylko co na to kościół...

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 14.12.2010 14:21

Potraktuję ten świetny artykuł jako papierek lakmusowy.
Jestem zbudowany tym artykułem. Trafiłeś Tadziu w jeden z moich czułych punktów. Jestem niezmiernie ciekaw, jak rozwinie się dyskusja pod tym materiałem. Dla przypomnienia dodam, że jedno zdanie pani Kochanowskiej na temat premiera Tuska wywołało lawinę komentarzy.
Zadam jedno pytanie Tadziu: nikt nie narzucał Tobie tych tematów, nie było ich w oficjalnym programie nauczania i jakoś sobie z tym poradziłeś. Na czym zatem polega trudność dla wielu nauczycieli, by także podobne tematy realizowali na swoich zajęciach?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ach, wszystko to bardzo ładne i urocze ale chyba faktycznie jedyna nadzieja w nauczaniu tych pięknych rzeczy dzieci, bo dla nas już za późno. Osoba, która żyłaby według tych dwunastu punktów, zawsze i wszędzie, w 100%, nie przetrwałaby w naszej dżungli dłużej niż tygodnia.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.