13-letni Rafał Reszelewski odnalazł nieznaną kometę

• Data dodania: 2010-05-18 09:30

Uczeń gimnazjum ze Świdwina, Rafał Reszelewski jest najmłodszym uczestnikiem projektu SOHO, który odkrył kometę.

Rafał Reszelewski / Fot. zdjęcie z albumu rodzinnego RafałaProjekt Solar and Heliospheric Observatory (SOHO) powstał z inicjatywy NASA. Celem projektu jest badanie Słońca i wiatru słonecznego. Rafał, po analizie trzech zdjęć korony słonecznej przesłanych przez sondę 11 maja, zauważył nieznany dotychczas astronomom obiekt.

Mówi: Zorientowałem się, że obiekt jest kometą, bo na kilku kolejnych zdjęciach obiekt zachowywał się właśnie jak kometa. Na serii zdjęć obiekt się poruszał i był lekko rozmyty, co jest znakiem rozpoznawalnym dla komet z grupy Kreutza. Potwierdzenia, że jest to kometa udzielili mi Michał Kusiak student astronomii na UJ i Karl Battams z Naval Research Laboratory (Wojskowy Instytut Badawczy w Waszyngtonie, który koordynuje akcje poszukiwania nowych obiektów z wykorzystaniem danych z obserwatorium SOHO - dopisek autora).

- Kometa jednak parę godzin po odkryciu wyparowała w koronie słonecznej. Astronomią interesuję się już około 1,5 roku, a kometami dopiero 3 miesiące. - dodaje Rafał - Może więc jeszcze uda mi się znaleźć jakąś kometę? Kometa odkryta przez Rafała Reszelewskiego należy do grupy Kreutza, czyli obiektów o peryhelium (punkt na orbicie położony najbliżej Słońca) znajdującym się tuż przy fotosferze dziennej gwiazdy. Odległości dzielące kometę i Słońce są tak małe, że zdecydowana większość Kreutzów ulega całkowitemu wyparowaniu i kończy swój kosmiczny żywot jako obłok pary. Na forum SOHO Hunter międzynarodowej grupie dyskusyjnej projektu SOHO już pojawiły się gratulacje dla młodego miłośnika astronomii.

astronomia.pl

Natalia Szwedun
  • Natalia Szwedun
  • 25.03.2011 16:05

Rafał jest skromną osobą (przynajmniej w szkole)ale za to miłą i pogodną.
Wiem to ,ponieważ jesteśmy w jednej klasie.
Wierzę ,że ta kometa nie była jego ostatnią.

Karol Nowak
  • Karol Nowak
  • 08.03.2011 23:32

Gratulacje Rafał ! Jestem przekonany, że docenią Cię w ŚWIECIE, a Amerykańce zaproszą Cię do siebie i zaproponują studia na jednej z renomowanych uczelni fundując dobre stypendium naukowe. Jestem przekonany, że zrobisz karierę naukową i jeszcze usłyszymy o Tobie. Pozdrawiam i życzę powodzenia

Tak jest! Brawo dla Młodego Astronoma i dla Autorki! Niech odkrywają, każdy swoje - Młody Astronom nowe obiekty niebieskie, Autorka nowych astronomów. Powodzenia!

Wielkie brawa dla młodego astronoma wierzę, że będzie następcą Kopernika.

• 18.05.2010 22:06