Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

39648 miejsce

171 lat temu urodził się graf von Zeppelin

8. lipca mija 171. rocznica urodzin niemieckiego hrabiego, konstruktora sterowców, Ferdynanda von Zeppelina.

Sterowce nadają się też do celów reklamowych. / Fot. PAP/EPA/TANNEN MAURYW roku 1900 niemiecki konstruktor Ferdynand graf von Zeppelin zaprojektował i zbudował pierwszy sterowiec o konstrukcji szkieletowej, nazywany póżniej zeppelinem. W przeciwieństwie do sterowców ciśnieniowych i półszkieletowych, konstrukcja von Zeppelina charakteryzowała się sztywnym metalowym szkieletem zapewniającym zewnętrzny kształt powłoki, przejmującym wszystkie obciążenia zewnętrzne i połączenia z gondolą, pomieszczeniem pasażersko - towarowym.

Niemcy jako pierwsze użyły sterowców do działań wojennych podczas pierwszej wojny światowej, zwłaszcza do bombardowań ośrodków przemysłowych, portów i miast Wielkiej Brytanii. W okresie międzywojennym, dzięki możliwościom odbywania długich przelotów, sterowce znalazły zastosowanie w komunikacji, a jako pierwszy w 1919 roku pokonał Atlantyk w obie strony sterowiec angielski.

Regularne loty w komunikacji pasażerskiej odbywały sterowce niemieckie na trasie Friedrichshafen - Rio de Janeiro, natomiast radziecki sterowiec W - 6 mógł poszczycić się długotrwałością lotu, która w 1937 roku wyniosła 130 godzin i 27 minut.

Konstrukcje aerostatów a zwłaszcza gaz, którym były wypełniane, narażało je na ryzyko pożarów, co stało się przyczyną najtragiczniejszej katastrofie sterowca LZ -130 Hindenburg w maju 1937 roku. Tragedia pochłonęła trzydzieści pięć ofiar.

Militarne zastosowanie sterowców miało miejsce także podczas drugiej wojny światowej ze strony Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, zarówno w akcjach bojowych, rozpoznawczych jak również ratunkowych. Sterowce nie odeszły do lamusa. Do dziś służą do rozwiązywania problemów transportu w trudnych terenach, a także do przewozu bardzo ciężkich ładunków. Produkuje je m.in. niemiecka firma Zeppelin Luftschifftechnik.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

W roku 1928 był jeszcze nieudany lot sterowcem ITALIA.Wyprawa dowodził uczestnik lotu z 1926 roku Umberto Nobile.Sterowiec rozbił się.Ciekawostka jest fakt, że we wspomnainych powyżej Jezierzycach k/Słupska ów sterowiec miał postój i tankowanie .

Komentarz został ukrytyrozwiń

takim sterowcem to chyba ciekawiej niż samolotem się leci...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Należałoby również wspomnieć o słynnym przelocie sterowcem " Norge " nad biegunem północnym. Miało to miejsce 12. maja 1926 roku, a wzięli w nim udział Roald Amundsen, Lincoln Ellsworth, Umberto Nobile i Oscar Wisting.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Wielkie sterowce to kawał historii lotnictwa. Ogromne konstrukcje, które potrafiły pokonac Atlantyk.
W latach 80-tych w Jezierzycach koło Slupska widzialem wielką drewnianą halę służacą onegdaj sterowcom Zeppelina (wprowadzano je przez wielkie furty szczytowe i kotwiczono wewnątrz) Robiła wrażenie swoja wielkością.
Po wojnie hala pełniła funkcje magazynu rolnego i niestety spłonęła w 1989 roku.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.