Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

8453 miejsce

20 lat temu zakończyła się eksploatacja tramwajów N w Poznaniu

Tramwaje Konstal N przestały jeździć w Poznaniu 20 lat temu. W ciągu wielu lat eksploatacji stały się ikoną miasta. Popularnych w całym kraju eNek jest coraz mniej. W stolicy Wielkopolski na liniach turystycznych kursuje jeden skład eNek.

Pierwszy polski tramwaj wyprodukowany po II wojnie światowej!

Konstal N, odrestaurowany przez poznańskie MPK. / Fot. Mateusz WawrowskiTramwaje Konstal N są najbardziej popularnymi pojazdami szynowymi w całej Polsce. Ich produkcja zaczęła się w roku 1948 i trwała 6 lat w zakładach Konstal w Chorzowie. W tym czasie wyprodukowano ponad 500 wagonów silnikowych. "eNki" budowano w oparciu o dokumentację wojennych wagonów niemieckich KSW.

N to dwustronny, dwukierunkowy i jednoczłonowy pojazd szynowy, wyposażony w czworo jednoczęściowych rozsuwanych drzwi. Posiada 16 miejsc siedzących. W pojeździe zastosowano takie same drzwi jak w wagonach KSW. Natomiast polskie tramwaje otrzymały hamulce klockowe, w niemieckich wagonach znajdowały się hamulce tarczowe.

Konstal N w Poznaniu od 1950 roku

Skład eNek podczas parady z okazji 130-lecia Komunikacji Miejskiej w Poznaniu. / Fot. Mateusz WawrowskiPierwsza dostawa dla Poznania liczyła 8 wagonów doczepnych typu ND. Wyprodukowane zostały w Sanockiej Fabryce Wagonów. Posiadały uchylne okna i kasetę na tablicę kierunkową. W 1951 roku do stolicy Wielkopolski trafiły kolejne doczepki, zastosowano w nich opuszczane okna. W tym samym roku odebrano ze Stoczni Północnej w Gdańsku 30 wagonów silnikowych.

Silnikowe eNki sprawiły wielki kłopot miastu, bo na ich dachu umiejscowiono pantografy nożycowe. Poznańska sieć trakcyjna była przystosowana tylko do zbieraków w postaci drąga, zaopatrzonego w toczącą się po drucie trakcyjnym rolkę.
Do 1954 roku przebudowano całą sieć w Poznaniu.

Decyzją władz państwowych po II wojnie światowej wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej musiały zostać przemalowane na kolor czerwony. Taką kolorystykę przyjęto w całym kraju. Jednak w 1957 roku Poznań wyłamał się z tego zarządzenia, na tramwaje powrócił kolor zielony. W tym samym roku na burtach pojazdów pojawił się herb miasta.

Podwozie wagonu N. / Fot. Mateusz WawrowskiPrzez wiele lat Konstal N był modernizowany. W 1961 roku MPK Poznań własnymi siłami zmodernizowały jeden wagon silnikowy. Zamontowano w nim miękkie siedzenia, wszystkie zostały ustawione przodem do kierunku jazdy. Zamiast drzwi suwanych zastosowano drzwi łamane otwierane były poprzez pedał umiejscowiony pod pulpitem sterowniczym. Wagon zaprezentowano w Poznaniu podczas VIII Krajowego Zjazdu Komunikacji Miejskiej.

Wrocław w latach 60. zastosował nowy mechanizm zamykania drzwi, niestety zamykały się tak szybko, że łamały one nogi i ręce pasażerów.

W ciągu następnych lat eNki w Poznaniu wymierały. Miejskie przedsiębiorstwo wzbogaciło się o pojazdy nowsze. W 1992 roku zapadła decyzja o definitywnym zakończeniu eksploatacji wagonów N w stolicy Wielkopolski. Dwuosiowe wagony do 31 grudnia jeździły jeszcze na trzech liniach: 7, 8 i 16. Nie wszystkie składy N zostały skasowane, niektóre z nich jeżdżą do tej pory. Użytkowane są przez warsztat MPK, do celów holowniczych. W Poznaniu uchował się jeden pełny skład tych wagonów. Pojazdy zostały odrestaurowane i cieszą oczy mieszkańców i turystów. Spotkać je można na różnych komunikacyjnych imprezach, a w każdą niedzielę wakacyjną obsługują linie turystyczne.
Zarejestruj się i napisz artykuł
Znajdź nas na Google+


Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Dziękuję Pani Mariko i nawzajem:)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.