Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

95359 miejsce

33. Warszawskie Spotkania Teatralne już wkrótce. Start 18 kwietnia

„Pieśni Leara” w reż. Grzegorza Brala, „Król Ryszard III” w reż. Grzegorza Wiśniewskiego czy „Wiśniowy sad” Pawła Łysaka to tylko wybrane propozycje 33. Warszawskich Spotkań Teatralnych, które rozpoczną się 18 kwietnia. Do 1 maja na scenach Teatru Dramatycznego, Teatru Studio i Teatru Polskiego warszawska publiczność obejrzy 14 spektakli „dużych” WST i 5 „małych”, adresowanych do młodego widza.

 / Fot. .- Po latach, Warszawskie Spotkania Teatralne wracają do Teatru Dramatycznego, gdzie wymyślił je i przez 27 edycji prowadził Mieczysław Marszycki – mówił na konferencji prasowej Tadeusz Słobodzianek, dyrektor Teatru Dramatycznego, współorganizatora 33. WST.

Słobodzianek przypomniał ideę WST, które z założenia były wydarzeniem adresowanym do warszawskiej publiczności, nie wąskiej grupy środowiskowej, ale amatorów, miłośników teatru, którzy dzięki przeglądowi mają szansę zobaczyć co proponują inne sceny w Polsce.

33. WST powracają też do formuły, zgodnie z którą nad całością Spotkań czuwają kuratorzy: Jacek Rakowiecki i Marek Waszkiel, odpowiedzialni m. in. za dobór festiwalowych spektakli. Wg jednego z kryteriów, nazwisko reżysera będzie reprezentowane tylko przez jeden spektakl. Przedstawienia nie będą się też dublować z prezentowanymi podczas przeglądu w teatrze Imka, Tomasza Karolaka.

14 "dużych" spektakli na 33. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych


Tomasz Różycki „Dwanaście stacji”
Adaptacja i reżyseria: Mikołaj Grabowski
Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

Wyróżniony Nagrodą Kościelskich poemat wierszem Tomasza Różyckiego opowiada o losach rodziny przesiedlonej na Opolszczyznę ze Lwowa.

18 i 19 kwietnia, Teatr Dramatyczny

Tadeusz Słobodzianek
„A mi osztályunk” („Nasza klasa”)

Reżyseria: Gábor Máté
Teatr im. Józsefa Katony w Budapeszcie

„Nasza klasa” Tadeusza Słobodzianka to jeden z najlepszych spektakli ostatnich lat. Od trzech lat na Scenie na Woli doczekał się też realizacji zagranicznych, m. in. w Budapeszcie. To właśnie przedstawienie stało się gościem honorowym WST.

19, 20 kwietnia, Scena na Woli

William Szekspir „Król Ryszard III”
Reżyseria i scenografia: Grzegorz Wiśniewski
Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi

Szekspir, Wiśniewski, teatr im. Jaracza. Trudno się dziwić, że realizacja sztuki, w której Szekspir obnaża mechanizmy władzy, zapewniła twórcy m.in. Nagrodę Złotego Yoricka w Konkursie na Najlepszą Inscenizację Dzieł Dramatycznych Williama Szekspira w sezonie artystycznym 2011/2012.

20 kwietnia, Teatr Polski

Antoni Czechow „Wiśniowy sad”
Reżyseria: Paweł Łysak
Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy

Paweł Łysak sięga po dramat Antoniego Czechowa, by przyjrzeć się współczesnemu kryzysowi i postawić pytanie o dominujące dziś modele życia. Specjalnym walorem jest w tym spektaklu scenografia Barbary Hanickiej.

20, 21 kwietnia, Teatr Dramatyczny

„Pieśni Leara”
Reżyseria: Grzegorz Bral

Teatr „Pieśń Kozła” we Wrocławiu

Pieśni Leara, teatr Pieśń Kozła / Fot. Karol Jarek, Teatr Pieśń KozłaSpektakl–oratorium został na Fringe Festival w Edynburgu w sierpniu 2012 roku uhonorowany trzema prestiżowymi nagrodami: Fringe First, Herald Archangel oraz Musical Theatre Matters Award. Zajęło też pierwsze miejsce w rankingu wszystkich spektakli teatralnych wystawianych w Edynburgu prowadzonym przez „The List”. „Pieśni Leara” porywają sposobem przekazu, muzyka, emocjonalnością. (…) Gdyby ta recenzja była pieśnią, byłaby pieśnią dziękczynną – cytował Jacek Rakowiecki recenzentkę „The Herald".

21 kwietnia, Scena na Woli

Dorota Masłowska „Paw królowej”
Reżyseria: Paweł Świątek
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Młodzi, jeszcze nikomu nie znani aktorzy, wraz z reżyserem Pawłem Świątkiem podjęli próbę odpowiedzi na pytanie” Co to znaczy być dziś kimś”. Powieść Masłowskiej, napisana w rytmie hip-hop opowiada o "warszawce", która wie, gdzie bywać należy, by zostać dostrzeżonym.

23, 24 kwietnia, Teatr Studio


Sofokles „Filoktet”
Reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Barbara Wysocka
Teatr Polski we Wrocławiu

Nazwisko autora to jeden walor; nazwisko reżyserki - drugi. Znana ze spektakli dramatycznych, operowych, awangardowych, laureatka Paszportu Polityki pyta: „Czy człowiek skazany na 10 lat wygnania, więzienia i upokorzenia, powinien wybaczyć swoim oprawcom w imię dobra narodowego? Czy wyższy cel, jeśli jest,
może być uzasadnieniem dla masowej zbrodni?"

23 kwietnia, Teatr Dramatyczny

Roy Kift „Komedia obozowa”
Reżyseria: Łukasz Czuj
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

"Oparta na faktach opowieść brytyjskiego dramatopisarza Roya Kifta o kabarecie, który działał w obozie dla Żydów w czeskim Terezinie. Kurt Gerron, niemiecki reżyser i aktor, znany z filmu „Błękitny anioł”, w którym grał u boku Marleny Dietrich w obozie został zmuszony do prowadzenia kabaretu „Karuzela” oraz nakręcenia filmu dokumentującego, jak dobrze żyje się Żydom w obozie. Wkrótce potem uznany za zdrajcę, został wywieziony do Auschwitz i zagazowany dzień przed zamknięciem komór gazowych" - czytamy w ,materiałach prasowych.

24 kwietnia, Scena na Woli

Paweł Demirski „Położnice szpitala św. Zofii”
Reżyseria: Monika Strzępka
Teatr Rozrywki w Chorzowie

Strzępkę i Demirskiego można lubić lub nie, ale obejrzeć wypada. Tym razem pretekstem do spektaklu stała się wizyta na oddziale położniczym, a z nią trauma, bezradność, wstyd. "Dzięki zaradnej ordynatorce szpital jest na szczycie rankingu „Rodzić po ludzku”. Wysokie notowania, dobre oceny i sprzyjające statystyki mają być furtką do upragnionej przez nią prywatyzacji szpitala. Wydawałoby się, że sukces jest na wyciągnięcie reki. Plany krzyżuje jednak wysłanniczka ministerstwa..." (mat. pras.)

25, 26 kwietnia, Teatr Dramatyczny

Zbigniew Białas „Korzeniec”
Reżyseria: Remigiusz Brzyk
Teatr Zagłębia w Sosnowcu

Sosnowiec 1913 rok – za chwilę wybuchnie I wojna światowa i zmieni się polityczna mapa Europy... „Korzeniec”
- czarna komedia kryminalna, która rozgrywana się w realiach wielokulturowego, carskiego miasta wśród galerii barwnych postaci - prawdziwych i fikcyjnych sosnowiczan.

27 kwietnia, Teatr Dramatyczny

Sarah Ruhl „Posprzątane”
Reżyseria i scenografia, opracowanie muzyczne: Mariusz Grzegorzek
Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi

Mariusz Grzegorzek bierze na warsztat farsę i bawiąc się nagrodzoną Pulitzerem sztuką amerykańskiej dramatopisarki Sarah Ruhl, miesza humor z goryczą i ironią. Cztery kobiety, cztery różne historie, cztery osobowości.

26, 27 kwietnia, Scena na Woli

„A ja, Hanna” wg „Trenów” Jana Kochanowskiego
Reżyseria i muzyka: Tomasz Hynek
Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

Wydawać by się mogło, że są dzieła, które owszem, na panteonie pozostaną, ale we współczesności z trudem znajdą dla siebie miejsce. Tymczasem "Treny" Kochanowskiego we współczesnym rockowym wydaniu stają się opowieścią o bólu i rozpaczy odrzuconego dziecka.

28 kwietnia, Scena na Woli

„Frankenstein” - musical na motywach powieści Mary Shelley
Reżyseria: Wojciech Kościelniak
Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

Spektakl Wojciecha Kościelniaka nawiązuje do estetyki najsłynniejszej ekranizacji książki w reżyserii Jamesa Whale’a z 1931 roku. „Frankenstein” to przede wszystkim zabawa w horror, grozę, niemiecki ekspresjonizm, dawne kino i stereotyp komiksu. Dialog z kiczem, banałem i tanimi chwytami narracji. Zabawa w śmierć i morderstwo. Jej oswajanie i rozbrajanie,
ale czasem też respekt i pokłon – opowiada reżyser przedstawienia" (mat. pras.)

30 kwietnia, Teatr Dramatyczny

William Szekspir„Titus Andronicus”
Reżyseria, opracowanie tekstu i opracowanie muzyczne: Jan Klata
Teatr Polski we Wrocławiu/ Staatsschauspiel w Dreźnie

W ujęciu Jana Klaty, który swoje widowisko przygotował z polsko-drezdeńską ekipą aktorską, spektakl Szekspira to przede wszystkim rzecz o ciężarze zbrodni wojennych.

1 maja, Teatr Dramatyczny

Małe Warszawskie Spotkania Teatralne


Zgodnie z wieloletnią tradycją, na 33. WST zobaczymy też spektakle dedykowane dzieciom. Będą to: „Pręcik” Maliny Prześlugi w reżyserii Zbigniewa Lisowskiego (Teatr Baj Pomorski w Toruniu); „Słoń i kwiat” według opowiadań Briana Pattena, w reżyserii Roberta Jarosza (Grupa Coincidentia i Białostocki Teatr Lalek), „Nusię i wilki” Pii Lindenbaum, także w reż. Roberta Jarosza (Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki); „Złoty klucz” Jana Ośnicy, w reżyserii Janusza Ryla-Krystianowskiego (Teatr Lalek Banialuka w Bielsku-Białej) oraz „Na Warmii...dawno, dawno temu” wg baśni spisanych przez Marię Zientarę Malewską, w reżyserii Zbigniewa Głowackiego (Olsztyński Teatr Lalek).

Imprezy Towarzyszące


Wśród imprez towarzyszących 33. WST zaplanowano: wręczenie Nagrody Literackiej m. st. Warszawy, występy Kabaretu na Koniec Świata ze specjalnie przygotowanym programem na Warszawskie Spotkania Teatralne (Scena Przodownik - 22, 23, 24, 25, 26 kwietnia) oraz spotkania z publicznością po spektaklach, prowadzone przez kuratora 33. WST Jacka Rakowieckiego.


Sprzedaż biletów


W kasach Teatru Dramatycznego rusza 14 marca o godzinie 12.
Strona internetowa Warszawskich Spotkań Teatralnych /www.33wst.pl/ zostanie uruchomiona 15 marca o godzinie 15.

Organizatorem 33. WST i małych WST są: Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Miasto Stołeczne Warszawa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Bardzo intrygująco brzmi propozycja teatru z Opola "A ja, Hanna".

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 13.03.2013 17:51

Ojej, sprzedaż rusza już jutro!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.