Facebook Google+ Twitter

46. Festiwal Pianistyki Polskiej. Mistrzowska kameralistyka

W sali Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku kolejny wieczór festiwalowy należał do kwartetu smyczkowego Lasoń Ensamble i występującego z nim pianisty Piotra Sałajczyka. Popis kameralny poprzedził półrecital fortepianowy.

Piotr Sałajczyk / Fot. Ryszard K. HetnarowiczPiotr Sałajczyk jest laureatem Estrady Młodych z 2006 roku. Jego kariera artystyczna przebiega dwutorowo – jako solisty i kameralisty. Szczególną estymą darzy muzykę współczesną i jest cenionym jej interpretatorem. Na festiwalowej estradzie zaprezentował XXI Sonatę fortepianową B-dur Franza Schuberta, zaliczaną do najpiękniejszych i wyjątkowo trudnych. W interpretacji i wykonaniu tej kompozycji przez P. Sałajczyka na pewno nie można było odczuć jej skali trudności.

Wydobywanie najcichszych nawet dźwięków przychodziło pianiście z lekkością. Dzięki temu publiczność miała możliwość podziwiania piękna zawartego w tych Schubertowskich brzmieniach, o których często mawia się, że są łkaniem cierpiącej duszy. Emocje zawarte w poszczególnych częściach sonaty znalazły perfekcyjne odbicie w grze pianisty. Trudno było dziwić się publiczności, która w tworzonych przez artystę nastrojach chciała trwać jak najdłużej i domagała się kolejnych bisów.

Lasoń Ensamble / Fot. Ryszard K. HetnarowiczPo przerwie festiwalową estradą zawładnęła kameralistyka w najlepszym wydaniu. Lasoń Ensamble, tworzony przez Krzysztofa Lasonia (I skrzypce), Agnieszkę Lasoń (II skrzypce), Elżbietę Mrożek-Loskę (altówka) i Stanisława Lasonia (wiolonczela), fetowany już był na scenach Europy, Ameryki i Azji. Ma na swoim koncie liczne dokonania artystyczne, łącznie z muzyką do filmów. W Słupsku, występując z stale z nim współpracującym Piotrem Sałajczykiem, zaproponował program złożony z Kwintetu fortepianowego Aleksandra Lasonia oraz Kwintetu fortepianowego g-moll Juliusza Zarębskiego.

Taki dobór repertuaru wyraźnie podkreślił niezwykły walor tej muzyki, jakim jest obrazowe oddziaływanie na wyobraźnię słuchacza. Pejzaże dźwiękowe A. Lasonia przepełnione były nastrojem wędrówki, cierpienia, trudnego pogodzenia z losem i poczuciem utraty. Natomiast Kwintet J. Zarębskiego kusił wyobraźnię rozległością przestrzeni, zachwycał jej detalami i śpiewnymi motywami. Perfekcyjne porozumienie instrumentalistów, wspólny język interpretacji, a jednocześnie dostrzegalna niepowtarzalność wkładu w tę zespołową harmonię pojedynczych osobowości, spotkały się z gorącym aplauzem melomanów.

Szósty dzień festiwalu wypełni recital fortepianowy Macieja Grzybowskiego, nie tylko jeden z najznakomitszych interpretatorów muzyki współczesnej, ale i kompozytor.

Znajdź nas na Google+

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.