Facebook Google+ Twitter

46. Festiwal Pianistyki Polskiej. Szymanowski i jego Europa

Recital fortepianowy Macieja Grzybowskiego oczekiwany był przez festiwalową publiczność z dużym zainteresowaniem. Pierwszym powodem była osobowość artystyczna pianisty, a drugim - proponowany przez niego program muzycznego wieczoru.

Jan Popis / Fot. Ryszard K. HetnarowiczZapowiadając koncert Jan Popis zwrócił uwagę przede wszystkim na zainteresowanie artysty współczesną muzyką pianistyczną i konsekwentne kroczenie tą drogą. Jego dokonania zostały docenione nie tylko przez fachową krytykę, ale i przez innych pianistów. Maciej Grzybowski koncertował z takim gwiazdami jak Martha Argerich, Ivo Pogorelič czy Grigorij Sokołow. - Pianista nie gromadzi na swoim koncie kolejnych laurów festiwalowych, nie goni za nimi. Chociaż i tych ma niemało. Za to duży nacisk kładzie na swój rozwój artystyczny, doskonalenie gry, staranny dobór repertuaru i pogłębianie interpretacji – podkreślił J. Popis.

Maciej Grzybowski / Fot. Ryszard K. HetnarowiczRecital rozpoczął M. Grzybowski Metopami Karola Szymanowskiego. Kompozytor zaczerpnął inspirację do napisania tych poematów muzycznych z oglądanych antycznych płaskorzeźb, zdobiących greckie budowle. Okazję ku temu miał podczas jednej z podróży do Włoch. Te trzy poematy, zatytułowane „Wyspa syren”, „Kalipso” i „Nauzykaa”, łączy inny poemat – tym razem epicki – Odyseja Homera, bo właśnie motywy z tego dzieła znalazły odbicie w oglądanych przez Szymanowskiego metopach. Maciej Grzybowski niezwykle obrazowo oddał impresjonistyczną kolorystykę tych utworów. W jego interpretacji nabierały one szczególnego blasku, a brzmienia fortepianu kierunkowały wyobraźnie bardziej w stronę arcydzieł antycznej sztuki rzeźbiarskiej niż przygód mitycznego bohatera. Ogromne napięcie emocjonalne i różnorodność przemyśleń, skupienia powodowały, że artysta zaznaczał ich odrębność krótkimi wizytami w kulisach. W ten sposób i pierwsza i druga część koncertu miały układ triadowy. Przed przerwą publiczność mogła podziwiać jeszcze „Dwanaście melodii ludowych” Witolda Lutosławskiego (drugi element triady) oraz „Two Pieces” Glenna Goulda i niezwykłe w swej kolorystyce dźwiękowej i skali trudności wykonawczej „Dwie etiudy” Pawła Szymańskiego.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Recital fortepianowy Macieja Grzybowskiego i relacja z dnia Jego Koncertu na 46. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, zapisana ekspresją pióra Ryszarda Hetnarowicza - wykazują właściwość inspiracji muzycznych w przesłaniu kompozytora i pianisty:
"Charakter narodowy kompozytora nie polega na cytatach folkloru,
czego najwspanialszym przykładem jest twórczość Chopina,"
/Karol Szymanowski/

Maciej Grzybowski swoim repertuarem wieczoru europejskiego zaprezentował melomanom "...krąg poszukiwań i inspiracji muzycznych samego Szymanowskiego i jego kontynuatorów."

"Od muzyki piękniejsza jest tylko cisza."
/Paul Claudel/
W ciszy można kontemplować muzykę wspomnieniem jej brzmienia.
Dlatego dobrze stało się, że wynurzony z kilkumiesięcznej ciszy publikacji na w24, Autor relacji z 46. Festiwalu Pianistyki Polskiej - nie przemilczał Koncertu w Słupsku, przywołując prezentacją występów Estrady Młodych 2012, inaugurację sezonu artystycznego 2012/2013 Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku i jej jubileuszu 35-lecia.

Wielkopolska pozdrawia również muzycznie :)
http://www.chopin-antonin.pl/festiwal-12.htm

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.