Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

2103 miejsce

50 tysięcy ludzi oczekuje na przylot olbrzyma do Australii. An-225 to największy samolot transportowy na świecie

Skrzydlaty olbrzym An-225 zawsze budzi spore zainteresowanie, gdziekolwiek się nie pojawi. Obecnie największy samolot transportowy na świecie wypełnia misję z miejscem przeznaczenia w australijskim Perth. Data planowego przylotu: 15 maja.

An-225 na lotnisku Arlanda w Sztokholmie. By Larske (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons / Fot. LarskeSkrzydlaty olbrzym An-225 zawsze budzi spore zainteresowanie, gdziekolwiek się nie pojawi. Obecnie największy samolot transportowy na świecie wypełnia misję z miejscem przeznaczenia w australijskim Perth. Data planowego przylotu: 15 maja.

Tłumy zainteresowanych oblegały we wtorek lotnisko Vaclava Havla w Pradze. Lądowanie An-225 jest dla widzów niezwykłym przeżyciem. Żartują, że można żywić podejrzenia co do respektowania praw fizyki przez ukraiński transportowiec.

W Pradze nastąpi załadunek generatora o wadze około 130 ton. Australijski odbiorca nie pobije jednak żadnego rekordu. Póki co, największy komercyjny ładunek liczył sobie 247 ton. Było to w 2004 roku, An-225 odbył lot z Pragi do Taszkientu.

Ukraiński transportowiec nosi nazwę "Mriya" (ukr. Мрiя - marzenie; kod NATO - Cossack) i został wyprodukowany tylko w jednym egzemplarzu. Budowy drugiego nie ukończono.

Antonow An-225 został opracowany jeszcze w latach 80-tych pod banderą Związku Radzieckiego. Miał być samolotem transportowym dla nieszczęsnego orbitera "Buran". Niestety, sowiecki program wykorzystania promów kosmicznych zakończył się po pierwszej i jedynej, aczkolwiek pomyślnej próbie. W odróżnieniu od wahadłowca, samolot An-225 przetrwał dziejowe zawirowania i nadal pozostaje w eksploatacji.

Cztery największe samoloty, jakie kiedykolwiek zbudowano: Hughes H-4 Spruce Goose, An-225 Mrija, Boeing 747-8 Intercontinental i Airbus A380-800. By Clem Tillier (clem AT tillier.net) (Own work) [CC BY-SA 2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)] / Fot. Clem TillierSześć silników odrzutowych uniosło Antonowa po raz pierwszy w dniu 21 grudnia 1988r. "Mrija" budzi podziw swoimi gabarytami. Rozpiętość skrzydeł samolotu to 88 metrów. Więcej niż pięć długachnych 53-stopowych kontenerów. Więcej niż długość pierwszego lotu braci Wright w 1903 roku, który zakończył się rejsem na dystansie 37 metrów.

Długość: 84 metry. Wysokość: 18,1 metra. Masa całkowita: ok. 640 ton. To więcej niż dwie nowojorskie Statuy Wolności razem wzięte. Cały ten ciężar toczy się na 32 kołach; podwozie samolotu chowane. Załadunek odbywa się poprzez część dziobową, po uniesieniu nosa kadłuba.

Niezbyt często można ujrzeć transportowiec Antonowa w akcji. Zaledwie dwukrotnie zawitał do Polski. W 2003 roku pojawił się w Poznaniu z ładunkiem (bęben korujący o masie 128 ton) dla fabryki płyt wiórowych w Szczecinku. Następnym razem wylądował na lotnisku w Pyrzowicach w 2005 roku, skąd zabrał 3 śmigłowce.

Obecnie "Mrija" jest oczekiwana przez 50-tysięczną (!) widownię na zachodnim wybrzeżu Australii. Zorganizowano nawet specjalny plac dla zainteresowanych.

An-225 na lotnisku Arlanda w Sztokholmie. By Larske (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons / Fot. LarskeW drodze z Pragi do Perth, będą miały miejsce trzy międzylądowania techniczne. Transportowiec zatrzyma się w Turkmenistanie, Indiach i Malezji. Trasa lotu to ponad 15 tysięcy kilometrów. Po wypełnieniu misji, An-225 wraz z sześcioosobową załogą wróci do Kijowa.


źródło: CNN


Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.