Facebook Google+ Twitter

60-lecie Szczecińskiej Stoczni Remontowej GRYFIA SA

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2012-03-08 14:21

Zarządzeniem resortu z 07.11.1952 r. powstało samodzielne przedsiębiorstwo pod nazwą Szczecińska Stocznia Remontowa.

Dok nr 5 Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia / Fot. Wincenty SadowskiW 1950 r. Stocznia Szczecińska przejmuje prowadzącą remonty w porcie spółdzielnię „Żegluga Morska”, wraz z jedynym czynnym wówczas w Szczecinie dokiem pływającym o udźwigu 800 t. Na bazie spółdzielni kierownictwo Stoczni Szczecińskiej powołuje 12.07.1952 r. Wydział Remontów pod kierunkiem inż. R. Erbla. W lutym 1952 r. wydział przenosi się na przejętą jeszcze w 1946 r. wyspę Górną Okrętową, tworząc Bazę Remontową „Gryfia".

Kierowana przez inż. R. Erbla Szczecińska Stocznia Remontowa stopniowo przejmuje obiekty produkcyjne byłej „Marinewerft” z wyspy Górna Okrętowa, położone obok stoczni warsztaty remontowe „Dalmoru”, stocznię radziecką i Przedsiębiorstwo Demontażu Wraków. Stocznia dysponowała wówczas obudowanymi dokami 650 i 800 t oraz dokiem 2700 t przekazanym przez stocznię Gdańską.

W 1953 r. stan ten powiększył się o wyremontowany dok nr IV o nośności 900 t. W 1954 r. oddano do dyspozycji stoczniowców wydobyty z dna Odry prom pasażersko-towarowy zbudowany w 1887 r. w dawnej stoczni Vulcan, nadano mu nazwę "Gryfia". Przejęty ze stoczni Komuny Paryskiej zestaw pontonów z podnośnikiem, a w 1956 r. dok o nośności 8200 t zwiększa znacznie zdolności produkcyjne stoczni.

Stocznia przejmuje produkcję kutrów typu „Storem”, będących mutacją jednostek produkowanych na przełomie lat 40/50 w Stoczni Gdańskiej, a później w Stoczni Szczecińskiej. W 1962 r. zespół dokowy uzupełniono nową jednostką o pojemności 5.5 tys. t, w 1968 r. o podnośnik z 2 pontonami o 1.7 tys. t, a w 1975 r. dok o nośności 4,5 tys.t.

Wykonano remonty statków dla Polski, ZSRR, Niemiec i innych krajów zachodnich budowano kutry dla Islandii. 05.06.1987 r. stocznia otrzymała nazwę Szczecińska Stocznia Remontowa „Gryfia”. Poprawę zdolności remontowych stoczni miał przynieść dok nr 5 o nośności 15 tys. t (obecnie 17 tys. t) i szerokości między basztami 36,5 m, do podnoszenia statków do ok. 40 tys. DWT, wykonany w Stoczni Gdyńskiej.
WS

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Zobacz też moje inne artykuły z kategorii "Gość dnia", link: link link link link link link które nic nie straciły na swojej aktualności.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeszcze trochę, to w zakładach zostaną tylko zarządy, które będą wynajmowały ludzi tylko do wykonania konkretnej pracy.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.