Krystyna Urbańczyk: Jest Pan współorganizatorem konferencji „Między wiedzą a wyobraźnią – uczenie z pasją” z udziałem wybitnego brytyjskiego eksperta w dziedzinie edukacji. Czy może Pan nam przekazać więcej informacji na jej temat?
Marek Szafraniec: Pomysł o zorganizowaniu takiej konferencji przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Katowicach zrodził się już dosyć dawno. Jednak obecny moment wydaje się najlepszy, ponieważ dzięki temu, że od 2 lat upowszechniamy innowacyjne metody kształcenia w dwu projektach systemowych finansowanych z EFS, wzrosło zainteresowanie placówek i nauczycieli z terenu województwa śląskiego możliwością ich wykorzystania w swojej pracy. Dodatkowym czynnikiem jest to, że 26 marca został ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego konkurs otwarty na składanie wniosków w ramach Poddziałania 9.1.1 PO KL, którego głównym celem jest: "Zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej". Jak wynika z naszych doświadczeń właśnie w tego typu projektach istnieje możliwość wdrażania innowacyjnych metod kształcenia efektywniejszych od tradycyjnych. Od razu pomyśleliśmy, że to doskonała okazja, by zaprezentować z jednej strony efektywne metody kształcenia Colina Rose’a, zaś z drugiej wskazać możliwości sfinansowania działań edukacyjnych, które przyczyniłyby się do ich wdrożenia.
Stąd też dwudzielny charakter konferencji. W pierwszej części przedstawimy możliwości pozyskania środków unijnych na poszerzenie oferty wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w województwie śląskim w roku 2012, w ramach konkursu otwartego POKL 9.1.1 i przykłady dobrych praktyk projektowych w tym zakresie. Natomiast w drugiej części Colin Rose wygłosi referat na temat efektywnego uczenia się, wykorzystania teorii wielorakich inteligencji oraz korzystania z narzędzi interaktywnych i multimedialnych w szkołach. Podczas konferencji zostaną zaprezentowane możliwości wykorzystywania narzędzi interaktywnych do rozwijania inteligencji wielorakich.
Uczestnicy konferencji otrzymają certyfikaty potwierdzające udział z podpisem zaproszonego gościa.
Proszę szerzej opowiedzieć na temat inicjatyw projektowych podejmowanych przez RODN "WOM" w Katowicach
Od 2010 roku realizujemy projekt systemowy pod nazwą "Belfer OnLIne", którego głównym celem jest rozwój i dostosowanie kompetencji 1008 nauczycieli z województwa śląskiego do strategicznych kierunków rozwoju regionu, społeczeństwa opartego na wiedzy, potrzeb regionalnego systemu edukacji poprzez szkolenia przygotowujące do wykorzystywania w procesie dydaktycznym i kształceniu kompetencji kluczowych platform edukacyjnych i cyfrowych narzędzi edukacyjnych. Jest to zbieżne, że z tym, co propaguje Colin Rose w swoich metodach kształcenia. Symbolicznym wyrazem jest tu popularne zdjęcie Colina Rose w Internecie, który rozbija młotkiem tradycyjną tablicę szkolną z napisem „Stara edukacja”. W drugim projekcie systemowym zatytułowanym "Klucz do uczenia się" upowszechniamy w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej innowacyjne metody kształcenia oparte na pedagogice wybitnego rosyjskiego psychologa, zwanego "Mozartem rosyjskiej psychologii", Lwa Wygotskiego. Teoria poznania i nauczania Wygotskiego zakłada, że w procesie edukacji dzieci najważniejszy element stanowi rozwinięcie umiejętności uczenia się, czyli przygotowywanie do korzystania ze swojego potencjału umysłowego.
Colin Rose podobną rolę przypisuje umiejętności szybkiego uczenia się nowych umiejętności i wiedzy, co szczególnie ważne jest dla systemu edukacji w Polsce, który powinien jak najlepiej dostosować się do specyfiki współczesnego rynku pracy, na którym istnieje konieczność szybkiego przekwalifikowania i przystosowania do nowych zawodów. Niezależnie od tych dwu projektów systemowych nasza placówka doskonalenia wspiera od lat JST i podległe im placówki oświatowe w przygotowaniu i realizacji projektów finansowanych z funduszy europejskich, których głównych celem jest wdrażanie innowacyjnych metod kształcenia, takich jak WebQuest i ePortfolio. W tej chwili w województwie jest realizowanych kilkadziesiąt projektów, które upowszechniają te metody na wszystkich etapach kształcenia: od przedszkola do uczelni wyższych. Efekty są widoczne, ponieważ przede wszystkim zwiększa się aktywność uczniów i ich motywacja uczniów do tworzenia własnych twórczych opracowań wykorzystujących zasoby Internetu.
Czy mógłby Pan wskazać jakieś przykładowe projekty wykorzystujące innowacyjne metody kształcenia, w tym te, które propaguje Colin Rose
Jeden z projektów będzie prezentowany podczas konferencji "Przedszkole kluczem do sukcesu dziecka". Ja chciałbym wskazać tutaj na inny projekt realizowany w Gminie Sośnicowice: "Z naszym dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym do Europy". W projekcie tym uczniowie pracują metodą WebQuestu w zespołach projektowych, które odkrywają, dokumentują, a następnie prezentują w Internecie lokalne dziedzictwo kulturowe gminy. Ostatecznym efektem będzie zbudowane przez uczniów Wirtualne Muzeum Dziedzictwa Kulturowego Sośnicowic. Wszystkich zainteresowanych zapraszam na stronę internetową projektu
Dziękuję za rozmowę
Młodzi często pracują latem. Głównie bez umowy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?