Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

15487 miejsce

96 lat po tragedii Titanica

To był dziewiczy rejs Titanica, brytyjskiego transatlantyku, należącego do towarzystwa okrętowego White Star Line. Statek podczas rejsu z Southamton do Nowego Jorku zderzył się, w nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku, z górą lodową.

Katastrofa Titanica cały czas wzbudza w ludziach wiele emocji. Dla reżyserów historia statku to niezwykle atrakcyjny temat. Największym hitem filmowym opowiadającym tragedię morskiego giganta jest "Titanic" w reżyserii Jamesa Camerona. Jednak żaden film nie odda w pełni tragedii jaka miała miejsce w 1912 roku.

Titanic

Plan budowy statku powstał w 1907 r. Towarzystwo White Star Line miało zamierzało wybudować trzy transatlantyki: Titanica, Olimpica i Gigantica. W 1907 r. na Atlantyku królowały dwa luksusowe i najszybsze liniowce: Mauretania i Lusitania, które należały do linii Cunard. Właściciele White Star chcieli tę sytuację zmienić, dlatego rozpoczęły budowę statków, które miały być o sto stóp dłuższe i szybsze.

Prace nad budową Titanica przebiegały sprawnie i szybko. Pracowało przy nim ponad 3 tys. robotników w stoczni Harland and Wolff w Belfaście. http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:RMS_Titanic_sea_trials_April_2%2C_1912.jpg This media file is in the public domain in the United States. This applies to U.S. works where the copyright has expired, often because its first publication occurred prior to January 1, 1923. See this page for further explanation. / Fot. http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:RMS_Titanic_sea_trials_April_2%2C_1912.jpgGłównym projektantem statku był Thomas A. Andrews. Titanic w dniu wodowania był największą jednostką pływającą, miał cztery pochylone kominy. Posiadał dwa maszty, 16 przedziałów wodoszczelnych z automatycznie zamykanymi grodziami wodoszczelnymi. Ponadto, statek stać się miał synonimem luksusu i przepychu jakiego dotąd nigdy na żadnym transatlantyku nie było.
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:RMS_Titanic_6.jpg This media file is in the public domain in the United States. This applies to U.S. works where the copyright has expired, often because its first publication occurred prior to January 1, 1923. See this page for further explanation. / Fot. unknow
O statku mówiło się iż jest niezatapialny.

Ostatni rejs doświadczonego kapitana

Kapitanem Titanica został Edward J. Smith dla którego rejs tym statkiem miał być ostatnim przed przejściem na emeryturę. Morski gigant wypłynął punktualnie w południe 10 kwietnia 1912 roku.

Rejs Titanica przebiegał następująco. Z Southampton popłynął do Cherbourga we Francji, skąd zabrał na pokład 150 pasażerów, następnie dotarł na ostatni przystanek w Europie, czyli irlandzkiego Queenstown. Na pełne morze wypłynął rano 11 kwietnia 1912 roku, w kierunku Nowego Jorku.

Przez kolejne dnia pasażerowie mogli podziwiać piękny statek. Bawić się na wieczornych balach, romansować. Na pokładzie było wiele znanych osobistości ze świata polityki, kultury oraz biznesu. W nocy 14 kwietnia 1912 roku temperatura wody spadła do 0 stopni Celsjusza. Tego dnia statek Amerika o godz. 13.45 wysłał depeszę, że Titanic na swojej drodze ma olbrzymie pole lodowe. Jednak ta depesza nigdy nie trafiła do rąk kapitana. Nigdy nie wyjaśniono, dlaczego.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Iceberg_and_titanic.png GNU head Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation license, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation; with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. A copy of the license is included in the section entitled "GNU Free Documentation license". / Fot. User. Mech BrowmanO godzinie 23.40 marynarze z gniazda bocianiego zaalarmowali o górze lodowej. Pierwszy oficer wydaje rozkaz "Prawo na burt". Przeczuwa już, że nie da się uniknąć zderzenia. Od momentu zauważenia góry do momentu kolizji mija 37 sekund.

Góra otarła się o burtę statku powodując szereg pęknięć i rozcięć wzdłuż kadłuba. Zatopionych zostało automatycznie sześć pierwszych przedziałów. Titanic mógł utrzymać się na wodzie jedynie przy 4-5 zalanych komorach. Zbyt duże zanurzenie spowodowało, że woda zaczęła się przelewać nad sięgającymi pokład E grodziami wodoszczelnymi.

Nawoływanie o pomoc wygnałem CQD/SOS rozpoczęło się dopiero po 30 minutach od zderzenia. 15 minut później zaczęto przygotowywać szalupy ratunkowe. Kapitan i konstruktor wiedzieli już, że statek utrzyma się na wodzie najwyżej półtorej godziny.

Między 1.00 a 2.00 w nocy rozpoczęła się walka o przeżycie. W szalupach brakowało miejsc. Pierwszeństwo mieli pasażerowie z pierwszej klasy, ci z samego dołu - klasy trzeciej - mogli korzystać z szalup jako ostatni.
Opuszczane na wodę łodzie ratunkowe był w połowie pełne. Ludzie skakali do lodowatej wody.http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Titanic-lifeboat.gif Public domain This work is in the public domain in the United States because it is a work of the United States Federal Government under the terms of Title 17, Chapter 1, Section 105 of the US Code. See Copyright. Note: This only applies to works of the Federal Government and not to the work of any individual U.S. state, territory, commonwealth, county, municipality, or any other subdivision. / Fot. passenger on the Carpathia Na wezwanie SOS najszybciej zareagował statek Carpathia, który przybył dopiero po czterech godzinach na miejscu katastrofy. Na Titanicu do końca grała orkiestra, która razem z nim poszła na dno oceanu.

O godzinie 2.25 statek osiadł na dnie Atlantyku. Z 2207 pasażerów zginęło 1502, przeżyło tylko 705 osób.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:RMS_Titanic_9.jpg This media file is in the public domain in the United States. This applies to U.S. works where the copyright has expired, often because its first publication occurred prior to January 1, 1923. See this page for further explanation. / Fot. unknowWrak Titanica spoczywa w Oceania Atlantyckim na głębokości 3800 m. Historycy są podzieleni czy powinno się wydobywać wrak Titanica na powierzchnię. Dla większości z nich to symbol, który ma przypominać, że nie ma nic trwałego i niezniszczalnego.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (34):

Sortuj komentarze:

Bogumiła Rock
  • Bogumiła Rock
  • 23.12.2011 22:29

Oczywiście , że wtedy został zbudowany z niewłaściwych materiałów ... Spójrzcie na rok zbudowania statku...

Komentarz został ukrytyrozwiń
AAAAAAA
  • AAAAAAA
  • 23.07.2011 01:34

"Pierszęstwo na szalupach miała I klasa"
Kto te prawo ustanowił? ludzie z kasą mieli wieksza szansę przeżycia to jest poprostu dno...

Komentarz został ukrytyrozwiń

oczywiście, że z niewłaściwych materiałów został zbudowany ...

Komentarz został ukrytyrozwiń

+

Komentarz został ukrytyrozwiń

Bonar, masz racje. Podobno Titanic zostal zbudowany z niewlasciwych materiałów.

Komentarz został ukrytyrozwiń

ja własnie jeszcze nie miałam kiedy napić się kawy
więc to zrobię i pomysle, co by tu wieczorem obejrzeć...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Już tak z rańca, bez wina, przed drugą kawą w pracy i na powarznie to Gilberta polecam! Rewelacyjny film, rewelacyjna rola Di Caprio, a Dżony Depp jak zawsze boski.
Aviotora nie widziałam.

Komentarz został ukrytyrozwiń

no tak Jagna, ale wiesz, odegrać umysłowo chorego to wyczyn:D a ten drugi Johnny Depp był fajny:)
i fakt Aviator to kicha.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jak grał w Gilbercie to był małolatem. A tradziki to mnie raczej nie biorą ;-)

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 21.04.2008 22:38

A co gryzlo wspomnianego Gilberta? Jakies pasozyty? Sorry, ale, poza "Titanic" nie widzialem zadnego filmu z di Caprio...Celowo, nie chce wzbudzac w sobie morderczych instynktow... :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.