Facebook Google+ Twitter

Aktywny tryb życia - moda czy konieczność? - cz.VI

  • Autor usunął profil

  • Data dodania: 2010-08-11 12:56

Nordic Walking, czyli maszerowanie przy pomocy kijków, jest sportem bardzo bezpiecznym. Uprawiać go może każdy - bez względu na wiek.

Technika chodzenia


Dobrane do wzrostu kijki zakładamy, wsuwając dłonie w rękawiczki. Zazwyczaj posiadają one oznakowanie L i R. Dobrze dopasowana i wyregulowana rękawiczka utrzymuje kijek tuż przy dłoni.

Nordic Walking / Fot. Svensonsan, FlickrKażdy krok rozpoczynamy od pięty, następnie całą powierzchnią stopy dotykamy podłoża drogi. Na końcu następuje wybicie, którego siła pochodzi głównie z dużego palca stopy. Wybicie jest bardzo istotne, bo pozwala lekko unieść całe ciało i nadać mu dynamikę: góra - przód. Krok powinien być lekko wydłużony, stopy stawiamy nieco szerzej niż na co dzień. Plecy powinny być wyprostowane, a tułów lekko pochylony do przodu.

Podczas odpychania się kijkami od podłoża, ręce powinny być niemal wyprostowane, ale bez przesady (nie chodzimy jak robot). Robimy wymachy ramion z przodu do wysokości pępka, koniecznie podkreślamy odbicie się kijkiem od podłoża. Odbicie następuje w połowie kroku z linii lub poza linią bioder.

Czas trwania i częstotliwość treningu


Pojedynczy trening nie powinien trwać dłużej niż 30-40 minut. Zaawansowani i trenujący codziennie mogą poświęcić około 1,5 godziny na marsz. Rozgrzewka przed marszem i rozciąganie mięśni po treningu powinny w sumie zająć nie mniej niż 30 minut. Dla mniej zaawansowanych jest wskazane, aby treningi odbywały się 2 lub 3 razy w tygodniu.

Rodzaje treningów


Rozróżnia się sześć rodzajów treningu nordic walking.
siłowy - podczas marszu stosujemy obciążniki nad kostkami, na nadgarstkach lub pasie od 0,5 do 5 kg
szybkościowy - tempo marszu jest wysokie - w granicach 8-10 km/godz.
techniczny - podczas marszu wprowadzamy dodatkowy element w postaci rotacji tułowia wokół osi pionowej ciała
relaksacyjny - prędkość marszu umiarkowana, wprowadzamy przerwy z elementami gier i zabaw oraz treningu zręcznościowego
wytrzymałościowy - jest to typowy trening interwałowy, podczas którego stosujemy naprzemiennie tempo szybkie i wolne
trening-wyprawa - marsz dla zaawansowanych i z wytrenowaną wytrzymałością na dystansie przekraczającym 12 kilometrów.
Nordic Walking / Fot. Yuko_ppp2501, Flickr

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

  • Autor usunął profil
  • 11.08.2010 19:07

JOASIU, przepraszam :))

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 11.08.2010 16:10

Polecam gorąco, Jasiu. A co do wyprawy Twojej córki Barbaro - chcę wspomnieć o jednej subtelnej różnicy. Na wyprawy po górach chodzimy nie z kijkami do nordic walking lecz trekingowymi. Kijki trekingowe mają dodatkowy wewnętrzny system amortyzacji i zawsze powinny mieć regulację długości, bo przy innej długości kijów wchodzimy pod górę, a przy innej - schodzimy z niej.:))

Komentarz został ukrytyrozwiń

Też się chyba skuszę. ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Na "oko" , okropnie irytowały mnie te kijki. "głupawe" takie jakieś mi się wydawały. Postarzały . kostury dla staruszków. Myliłam się. Bardzo. Córka była na długiej i wyczerpującej wędrówce alpejskiej z kijkami. Ułatwiają chodzenie, i jakby zmniejszają zmęczenie, a zwiększają możliwości kondycyjne, odciążają kolana.
Aktywność - ruchowa, to gwarancja długiej młodości.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.