Amerykanie znaleźli "genetycznego Adama"

Według najnowszych ustaleń genetyków - wszyscy ludzie, którzy żyją obecnie na świecie, mają w genach ślad wspólnego męskiego przodka, żyjącego około 135 tysięcy lat temu. Jest też prawdopodobne, że w tym czasie żyła "genetyczna Ewa".

/ Fot. Autor: Lucas Cranach Starszy, WikipediaNaukowcy od niepamiętnych czasów trudzą się nad tym, jak to było z naszym pierwowzorem – praprzodkiem człowieka. To proste - rzekł wybitny fraszkopisarz i satyryk - Jan Izydor Sztaudynger: Kiedy Bóg stworzył Adama – Adam zapytał: a dama? Wtedy dobry Bóg wyjął żebro Adama i żeby mu w życiu nie było lekko – stworzył zeń Ewę. Ktoś potem odkrył, że Adam – to pierwszy w dziejach pantoflarz, a zarazem niebywały szczęśliwiec, bo nie miał teściowej. Tak czy inaczej, od dawna nauce wiadomo, że wszyscy ludzie na świecie mają geny jednej kobiety. Ostatnio okazało się, że również jednego mężczyzny.

Zobacz zdjęcie - oko i dłoń naszego wspólnego męskiego przodka, sprzed ok. 135 000 lat (foto: flickr/Julien Harneis) - Polskie Radio.

Według najnowszych ustaleń genetyków - wszyscy ludzie, którzy żyją obecnie na świecie, mają w genach ślad wspólnego męskiego przodka, który żył około 135 000 lat temu. Jest prawdopodobne, że w tym czasie żyła również "genetyczna Ewa" – podaje Polskie Radio.

Amerykański prestiżowy tygodnik naukowy "Science", w najnowszym wydaniu, opisał "genetycznego Adama". Adam – jak się okazuje - został odkryty na podstawie najszerszych w historii analiz, męskiego chromosomu Y. Wiedziano wprawdzie o tym już wcześniej, bo analizy wcześniejsze męskiego chromosomu Y, prowadzone jednak na mniejszą skalę, wskazywały, że "genetyczny Adam" mógł żyć ok. 50 - 60 tys. lat temu. Teraz okazuje się, że było to dużo wcześniej.

"Ewa" żyła w Afryce

Jak tłumaczą amerykańscy naukowcy, mimo tego, że istnienie naszych genetycznych przodków: Adama i Ewy pokrywa się w tym samym czasie, nie oznacza to, że rzeczywiście byli parą. - Prawdopodobnie nawet się nie znali - komentuje Amerykanka Melissa Wilson Sayres, genetyk z University of California, która jednak nie brała udziału w badaniach.

Zdaniem naukowców, ludzie anatomicznie współcześni, wyewoluowali w Afryce, którą następnie opuścili, gdzieś w odległym okresie między 200 tys. a 60 tys. lat temu. Badacze raczej są pewni też, że "Ewa" żyła w Afryce, a poza tym wiedzą niewiele.

Naszą "genetyczną Ewę" odnaleziono dzięki dokładnym analizom "mitochondrialnego DNA", które – jak wiadomo - dziedziczy się wyłącznie w linii żeńskiej. Kobieta-matka przekazuje je wszystkim swoim dzieciom, ale tylko córki przekazują je dalej. Męski chromosom Y jest natomiast dziedziczony z ojca na syna. Kolejne mutacje w chromosomie są zaś, jak tykający zegar, który pozwala "odnaleźć najstarszego wspólnego przodka wszystkich chromosomów Y i go wydatować", czyli określić czas powstania/przekazania.

Tykający zegar chromosomów

Prof. Carlos Bustamante, genetyk z prywatnego uniwersytetu Stanford University (The Leland Stanford Junior University (ang. Stanford University) w Stanfordzie, w Kalifornii, w Dolinie Krzemowej USA i jego koledzy - zebrali sporą próbę chromosomów Y. Zebrali od 69 mężczyzn z różnych rejonów świata.

Każdą mutację chromosomów, którą różniły poszczególne chromosomy Y, badacze wiązali z jakimś ważnym wydarzeniem z historii Homo sapiens, np. z przejściem ludzi przez Cieśninę Beringa i zasiedleniem Ameryk, które jest datowane i znane z archeologii, itp. Na tej właśnie podstawie ustalili, że "Adam" żył ok. 125 tys.-135 tys. lat temu. Natomiast najnowsze analizy wieku "Ewy" sugerują, że istniała ona w okresie pomiędzy 148 tys., a 99 tys. lat temu.

Niektórzy mężczyźni mają starszy chromosom

Ale istnieją też jeszcze inne badania. Analizy Michaela Hammera z University of Arizona (USA), również publikowane wcześniej na łamach tygodnika "Science", wskazują, że "genetyczny Adam" żył 180 000 - 200 000 lat temu.

Z kolei analizy, które Michael Hammer opublikował w marcu 2013 roku, na łamach innego czasopisma - "American Journal of Human Genetics", że część mężczyzn w Afryce ma odrębny chromosom Y, którego przodek żył w okresie 237 tys. - 581 tys. lat temu. Pozostaje pytanie: czy to w ogóle było Homo sapiens? - To nawet nie pasuje do drzewa genealogicznego człowieka, które narysował Carlos Bustamante - komentuje Michael Hammer.

Carlos Bustamante postanowił, w odpowiedzi zaplanować, badania chromosomów Y pochodzących od 2000 mężczyzn. Tak liczna próba – argumentuje genetyk Bustamante - może nawet udzielić informacji, z której części Afryki pochodził "Adam".

Trzeba także pamiętać, mówią zgodnie naukowcy, że niezależnie od tego, kiedy żył ów "genetyczny Adam", nie był to jedyny mężczyzna na Ziemi, a tylko członek większej grupy. Miał jednak więcej szczęścia i być może jakichś tajemniczych "sił witalnych", niż jego koledzy, i to właśnie jego geny przetrwały tak długo.

Stanisław Cybruch

Interesujący temat, ciekawie przedstawiony. Dziękuję.

No to dał Pan do myślenia. Świetny artykuł