Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

183366 miejsce

Amerykańskie F-16 na polskim niebie

  • Źródło: Express Ilustrowany
  • Data dodania: 2006-09-15 07:36

Podczas III Międzynarodowego Pikniku Lotniczego Łask – Buczek 2006 w 32 Bazie Lotniczej, zaprezentowano dwa samoloty F-16 Fighting Falcon, czyli Walczący Sokół. 16 tego typu maszyn już za dwa lata będzie stacjonowało na lotnisku w Łasku.

fot. Expres Ilustrowany F-16 przyleciały do Łasku z bazy amerykańskiej w Spangdahlen w Niemczech w niecałe pół godziny.

– To myśliwce, które sprawdziły się m. in. podczas operacji "Pustynna Burza" i "Deny Flight" nad Bośnią w 1993 r. – mówi mjr Sam Mann, pilot jednego z "efów". Ten amerykański oficer o wyglądzie kulturysty, pilotem wojskowym jest od 8 lat. Zanim trafił do bazy USA w Niemczech, służył w Incirlik w Turcji. Brał udział w lotach bojowych nad Zatoką Perską. Za sterami "efów" spędził ponad 1700 godzin.

Kolega majora, sierżant Aleksander Ragnoli, który dba o stan techniczny jego samolotu mówi, że... zazdrości polskim pilotom. – Będą latać na najnowocześniejszych myśliwcach w NATO. F-16 C/D, które trafią do Polski, prezentuje bowiem najnowsze osiągnięcia technologiczne – wyjaśnia. Polskie "efy" dysponować będą m.in. radarowym system kierowania ogniem AN/APG–68 (V) 9, kamerą telewizyjną i termowizyjnym systemem obserwacyjnym. Ponadto każdy myśliwiec otrzyma super nowoczesny system celowniczy zamontowany w... hełmie pilota.

Wśród najlepszych


Fighting Falcon jest lekkim samolotem myśliwskim dostosowanym do zadań szturmowych. Jego prototyp oblatano w połowie lat 70. Dziś F-16 są uznawane za jedne z najlepszych samolotów myśliwskich na świecie. Na uzbrojeniu ma je 24 państw. Szacuje się, że ponad 4300 wyprodukowanych egzemplarzy tego modelu spędziło w powietrzu łącznie ponad 12 milionów godzin.

– Polscy piloci na F-16 będą latać już w tym roku – mówi kpt Joanna Klejszmit z Biura F-16 przy Ministerstwie Obrony Narodowej. – Pierwsze cztery maszyny przylecą do nas na początku listopada. Pozostałe 44 znajdą się w Polsce do końca 2008 r.
Zgodnie z kontraktem firma Lockheed Martin ma dostarczyć do Polski 36 "Walczących Sokołów" w wersji C (jednomiejscowej) oraz 12 egzemplarzy w wersji D (dwumiejscowej).

Już w polskich barwach


5 marca 2006 r. w Fort Worth w Teksasie, odbył się lot pierwszego z "efów", które otrzymają Polskie Siły Powietrzne. Miał na kadłubie biało–czerwone szachownice. Za sterami maszyny siedział Paul Hattendorf, pilot testowy Lockheed Martin.
Podczas pościgu za symulowanym celem sprawdził m.in. pracę radaru oraz silników na różnych wysokościach. Rozwinął także prędkość ponaddźwiękową i przez ponad godzinę wykonywał manewry w locie przy dużych przeciążeniach.
W kwietniu F-16, który testował Paul Hattendorf, został przetransportowany do bazy sił powietrznych Edwards w Kalifornii i tam skontrolowano jego pozostałe systemy.

Do obsługi 49 samolotów, które otrzymają polskie siły powietrzne, w USA zostanie przeszkolonych 49 pilotów i 183 specjalistów zabezpieczenia logistycznego, którzy będą prowadzili naziemną obsługę F-16. Obecnie w Stanach Zjednoczonych szkoli się 32 pilotów. Siedmiu z nich ma otrzymać uprawnienia instruktorskie.
– Z naszej jednostki na szkolenie do USA trafiło ośmiu najlepszych. Wcześniej przeszli bardzo wymagające badania lekarskie w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej w Warszawie – mówi ppłk Bogusław Skrabut, dowódca 10 eskadry lotnictwa taktycznego w Łasku.

Na wagę złota


W Stanach kandydaci na pilotów F-16 musieli zaliczyć w Lackland kurs specjalistycznego języka angielskiego, a w bazach w Randolph, Columbus, Vance, Laughlin i Moody mają loty na samolocie szkolno–treningowym T–38. Część z nich zostanie skierowana na kurs dowódców kluczy lotniczych, najlepsi na kurs instruktorów – pilotów.

Szkolenie pilota F-16 trwa 2 lata. Koszt wyszkolenia instruktora wynosi 3, 2 mln USD. Dowódcy klucza lotniczego o 700 tys. dolarów mniej.

* * * * *

Do polskiego lotnictwa pierwsze samoloty z napędem odrzutowym – JAK–23 i MiG–15 – wprowadzono w 1951 r. W roku 1953 lotnictwo bombowe otrzymało samoloty IŁ–28. W latach sześćdziesiątych lotnictwo wyposażono w samoloty MiG–19, MiG–21 i Su 7. W latach osiemdziesiątych zastąpiły je samoloty MiG–23, SU–22 i MiG–29. Samoloty F-16 zostaną zgrupowane w 2. Brygadzie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu. Podlegać jej będą m. in. bazy lotnicze w Krzesinach (31) i Łasku (32).

Edward Mazurkow – Express Ilustrowany

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.