Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

1952 miejsce

Amway: Światowy Raport na temat Przedsiębiorczości: postrzeganie przedsiębiorczości w Polsce i na świecie

  • Źródło: Artykuł sponsorowany
  • Data dodania: 2015-12-23 15:36

Firma Amway, jak co roku, przeprowadziła badania na temat przedsiębiorczości i podała ich wyniki do publicznej informacji. Światowy Raport Amway odpowiada m.in. na pytania, jak bardzo przedsiębiorczy są Polacy i w jakich aspektach wciąż jeszcze powinni gonić Europę i świat?

 / Fot. materiały prasoweBadaniu poddało się aż 49 775 osób z 44 krajów – dokładnie 25 814 kobiet i 23 961 mężczyzn w wieku od 14 do 99 lat.

Pozytywne nastawienie

Co można odczytać z wyników badań? Jak postrzegana jest przedsiębiorczość w Polsce i na świecie? Co wpływa na polskie poglądy i czy ulegają gruntownym zmianom? Jak bardzo Polacy różnią się od mieszkańców innych części globu? Na te i inne pytania próbuje odpowiedzieć Światowy Raport Amway na temat Przedsiębiorczości.

Spora grupa Polaków, bo aż 71 procent, ma pozytywny stosunek do przedsiębiorczości, ale tylko (dla niektórych ekonomistów „aż”) 38 procent wyobraża sobie, że samodzielnie zakłada i prowadzi firmę. Co skłania ich do przejścia „na swoje”? Przede wszystkim niezależność od pracodawcy – taką odpowiedź podaje 47 procent przebadanych polskich respondentów. Dla 40 procent znaczenie ma szansa na uzyskanie dodatkowego dochodu, a 37 procent we własnym biznesie upatruje szansy na samorealizację. Czy jednak rzeczywiście Polacy są gotowi na taką „próbę sił”?

Prócz wymienionych czynników, które skłaniają do założenia firmy, istnieje jeszcze kilka innych przyczyn. Polscy respondenci cenią sobie szansę na efektywne pogodzenie życia rodzinnego, kariery zawodowej i czasu na relaks – to istotny czynnik dla 23 procent badanych. 25 procent własny biznes uważa za sposób na powrót na rynek pracy.

Polska goni Europę i świat

Pozytywny stosunek do przedsiębiorczości, jaki deklaruje 71 procent polskich respondentów, to dla jednych mało, dla innych – całkiem sporo. Optymizmem napawa fakt, że średnia europejska jest bardzo podobna (72 procent), wyniki zbliżają się też do średniej światowej, która wynosi 76 procent. Na przedsiębiorczość przychylnie zapatruje się 76 procent mężczyzn i 68 procent kobiet – ale wartość maleje wraz z wiekiem respondentów.


Czy Polacy potrafią wyobrazić sobie założenie własnego biznesu i prowadzenie go? Okazuje się, że potencjał przedsiębiorczy przejawia 38 procent badanych – dokładnie tyle, ile wynosi średnia europejska i nieco poniżej średniej światowej (43 procent). Jednak krajowa luka przedsiębiorczości, czyli różnica między potencjałem a procentem osób prowadzących działalność, opiewa na 33 procent i jest to najwyższa wartość w Europie.

Co jednak stanowi przeszkodę w podjęciu decyzji o własnej działalności gospodarczej? Przede wszystkim obawa przed porażką – mówi o tym aż 71 procent polskich respondentów. Średnia światowa (69 procent) i europejska (70 procent) wypadają podobnie. Polaków w szczególności przerażają liczne obciążenia finansowe, które mogą skończyć się bankructwem (33 procent), boją się kryzysu ekonomicznego (26 procent) i bezrobocia (21 procent). Analogicznie myślą respondenci na całym świecie.

Polski „duch przedsiębiorczości”

W raporcie Amway podjęto się ciekawego wyzwania – w tym roku po raz pierwszy postanowiono zbadać tzw. ducha przedsiębiorczości na świecie. Co kryje się pod tym nieco tajemniczym określeniem?


Po pierwsze – chęć działania, czyli próba oceny motywacji badanego. Po drugie – zdolność działania, a więc analiza możliwości respondenta. Po trzecie – niepodatność na presję otoczenia, czyli np. rodziny i znajomych, którzy próbują zniechęcić badanego do pomysłu.

W ten sposób oceniano, na ile respondenci są gotowi do założenia własnego biznesu.

Wskaźnik Ducha Przedsiębiorczości w Polsce nie zadowala – wynosi zaledwie 29 procent i blado prezentuje się na tle średniej europejskiej (45 procent), nie wspominając o światowej (51 procent). U Polaków jest on nieco wyższy – wynosi 32 procent (podczas gdy na świecie aż 54 procent). U Polek jest równy 25 procent (średnia światowa to 47 procent).
24 procent badanych Polaków zadeklarowało, że chętnie założyłoby własny biznes. Podobne myśli 19 procent chorwackich respondentów, 26 procent Niemców i 29 procent mieszkańców Francji. Dr Anna Czarczyńska, Dyrektor Centrum Zrównoważonego Rozwoju z Akademii Leona Koźmińskiego, próbuje wyjaśnić przyczyny zjawiska. Jej zdaniem, w Niemczech i Francji do pracy na etacie skłaniają przede wszystkim bogate pakiety socjalne. Tymczasem warunki w Polsce są zupełnie inne: zabezpieczenia socjalne z reguły nie prezentują się zachęcająco i panuje stosunkowo wysoka stopa bezrobocia. Czynniki te powinny służyć rozwojowi przedsiębiorczości i zakładaniu własnych firm. Jednak polskich respondentów powstrzymują ograniczenia instytucjonalne, słaba edukacja i opinie bliskich, które działają demobilizująco.
Polakom potrzeba zatem więcej odwagi – to dzięki niej przedsiębiorcy podejmują wyzwania i mają szansę osiągnąć sukces. Nie wolno myśleć jedynie o przeciwnościach, które należy pokonać i niebezpieczeństwach, które „czyhają” na polskich biznesmenów. Nie warto również ulegać naciskom otoczenia – najlepiej rzetelnie przeanalizować własne możliwości, uwierzyć w siebie i z takim „kapitałem” rozpocząć przygodę z przedsiębiorczością.

Wybrane dla Ciebie:


Tagi: Amway 2


Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.