Facebook Google+ Twitter

Anna Streżyńska: Nie korzystam z internetu w telefonie, jest za drogi

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Anna Streżyńska, wyjaśnia w rozmowie z nami, dlaczego operatorzy powinni udostępniać klientom szczegółowe dane dotyczące ich połączeń internetowych, mówi też z jakim skargami zgłaszają się do UKE, abonenci sieci komórkowych i odpowiada na pytanie czy ewentualny zakup Plusa przez Zygmunta Solorza-Żaka może być zagrożeniem dla konkurencji na rynku.

 / Fot. uke.gov.plMinęło 5 lat odkąd objęła Pani stanowisko prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, jak podsumowałaby Pani ten czas? Rynek telekomunikacyjny w Polsce zmienił się. Dominację trzech największych operatorów: PTC, Polkomtela i PTK Centertel udało się przełamać sieci Play, która wyrosła na czwartą siłę. Stało się to między innymi dzięki Pani determinacji. Jak ocenia Pani ten czas?
Anna Streżyńska: Przez ostatnie pięć lat rynek telekomunikacyjny w Polsce przeszedł od monopolu do konkurencji. Wyraźnie spadły ceny ofert, wzrosło ich wykorzystanie. Mamy nie tylko wyższą jakość i większy zakres usług, ale również świadomych swoich praw i oczekiwań konsumentów.

Operatorów nauczyliśmy, że klienta trzeba słuchać i dbać o jego satysfakcję, bo to on wyznacza trendy i kierunki rozwoju branży. Poza wymiernymi korzyściami dla sektora, transformacja rynku zainicjowała poważne zmiany społeczno-gospodarcze. Działania UKE pozwalają walczyć z cyfrowym wykluczeniem i edukować ludzi praktycznie w każdym wieku. Udało się nam przekonać Polaków, że warto się uczyć korzystać z internetu i nowych technologii, bo to poszerza horyzonty, a co ważniejsze, nie kosztuje już tak wiele.

Rzeczywiście udało się też przełamać oligopol trzech największych sieci komórkowych, a wsparcie udzielone P4 przyniosło oczekiwane rezultaty. W ciągu ostatnich pięciu lat o ok. 48 proc. spadły ceny połączeń głosowych i o ok. 56 proc. ceny wiadomości SMS, za które, na koniec 2010 r. klient płacił odpowiednio ok. 0,36 zł i ok. 0,18 zł.

Penetracja rynku w ubiegłym roku wyniosła aż 123 proc., co oznacza, że z dobra wyższego rzędu, telefon komórkowy stał się powszechnym środkiem komunikacji, a przedstawiana przez operatorów zasiedziałych jako zamach na wolny rynek, asymetria stawek MTR pozwoliła zostawić w kieszeniach Polaków ponad 19,4 mld zł, co nawet z uwzględnieniem spadku przychodów operatorów dało bilans dobrobytu społecznego na poziomie ok. 12,7 mld zł. Przyjęta przez Regulatora wymusiła nie tylko cenową wojnę, ale też większą dbałość o klienta. A to był jeden z moich głównych celów.

Ogromną rolę w rozwoju czwartej siły, jaką jest Play odegrały regulacje stawek interkonektowych (MTR). Najwięksi operatorzy mają Pani za złe, że
nie tylko wyróżnia Pani Play, ale też Cyfrowy Polsat i CenterNet. PTC, operator sieci T-Mobile chce zaskarżyć decyzję o niższym MTR do SOKiK. Jeśli dobrze rozumiem Pani intencje swymi decyzjami chce Pani zdynamizować rynek, dać szansę innym niż "W3", przyczynić się do jego rozwoju?

Regulacje stawek za zakańczanie połączeń mają zasadnicze znaczenie dla rozwoju infrastruktury nowych operatorów telefonii mobilnej. Pobieranie wyższych stawek MTR umożliwia im nadrabianie zaległości przy rozwoju własnych sieci w stosunku do tzw. operatorów zasiedziałych (PTC, Polkomtel i PTK Centertel). W perspektywie kilku lat taka regulacja ułatwi małym operatorom świadczenie usług w oparciu o własną infrastrukturę. Z kolei z punktu widzenia konsumentów pojawienie się nowych operatorów wymusiło na operatorach zasiedziałych konieczność zwiększenia wysiłku w konkurowaniu nowymi cenami oraz jakością obsługi. Taka sytuacja jest więc korzystna dla rynku telekomunikacyjnego. W latach 1997-2005 PTC, PTK i Polkomtel także korzystały z takich rozwiązań, tylko stawki były jeszcze wyższe i asymetria znacznie większa. Wtedy takie rozwiązania im pasowały, teraz gdy uderzają w nich - oczywiście nie.

Co do stawki PTC - operatorzy zawsze protestują przeciwko obniżaniu pobieranych przez nich opłat i jest to całkowicie zrozumiałe. W dalszym jednak ciągu procedujemy postępowanie z udziałem PTC w zakresie przyjęcia przez niego zobowiązań inwestycyjnych w zamian za wyższe stawki MTR.

Na rynku liczy się tak naprawdę czterech operatorów. Zarówno Cyfrowy Polsat, jak CenterNet to póki co nisza. Operatorzy wirtualni również nie osiągnęli sukcesu na rynku. Dlaczego tak się dzieje?
Wielu alternatywnych operatorów nie jest zainteresowanych orientowaniem działalności na klienta masowego. Przy pełnym nasyceniu rynku nie ma już miejsca na kolejnych tak silnych jak Play debiutantów.
Cyfrowy Polsat to przykład biznesu, gdzie telefonia ruchoma stanowi kanał komunikacji z klientami usług telewizyjnych. CenterNet, to jak dotąd studium nie do końca przemyślanej strategii, gdzie duże nakłady na częstotliwości i oferta dla wąskiej grupy klientów docelowych, wbrew pierwotnym planom inwestorów spozycjonowały operatora w gronie graczy wirtualnych. Ci ostatni, poza siecią Virgin, właściwie nigdzie w Europie nie odnieśli sukcesu. Stało się tak z dwóch powodów. Po pierwsze sami MVNO w większości wybierają model działalności w charakterze dostawcy usług, a więc najmniej ryzykowny i jednocześnie najmniej samodzielny. Po drugie Komisja Europejska od lat blokuje regulację dostępu do sieci operatorów zasiedziałych, chroniąc lobbby wielkich telekomów i jednocześnie działając na szkodę małych sieci. Bruksela unika odważnych decyzji, z których trzeba by się potem rozliczyć. Łatwiej twierdzić, że jest konkurencja i unikać dyskusji, jak bardzo jest ona niedoskonała.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (10):

Sortuj komentarze:

Lover
  • Lover
  • 29.06.2011 19:31

Ale jakby ta Streżyńska inaczej się uczesała i tak dalej co całkiem fajna babka. Bardzo sexy spojrzenie.

Komentarz został ukrytyrozwiń
Krzysztof.
  • Krzysztof.
  • 29.06.2011 14:04

A ja nie korzystam z internetu w komórce, bo po prostu nie mam na to czasu i nie jestem masochistą żeby przeglądać wiadomości na ekraniku 3x4 cm. Zawsze mnie dziwią ludzie, którzy zawsze i w każdej sytuacji muszą mieć kontakt ze swoim profilem na FB, Twitterem czy innym i wiecznie być na bieżąco... Naprawdę nie mam pojęcia kiedy oni się tym zajmują...

Komentarz został ukrytyrozwiń
Stefan Zastanawialski
  • Stefan Zastanawialski
  • 29.06.2011 12:57

Panie Rafale Gdak, a który to operator ma w cenniku krajowy internet za 9 zł za 4MB??? Czy Pan na pewno (bez obrazy) wie co pisze?
Ceny są adekwatne do zaawansowania technologicznego i permanentnie spadają. Telewizory za drogie, samochody za drogie, internet za drogi, sok pomarańczowy za drogi. Zawsze jest za drogo dla tych co płacą jak dadzą za darmo to też będzie za drogo (bo dlaczego nie dopłacają "ci naciągacze")

Komentarz został ukrytyrozwiń
levy
  • levy
  • 29.06.2011 07:58

Panie Gdak, mój post miał być raczej cyniczną drwiną, widać nie wyszło :).
Niedługa w ubikacji trzeba będzie mieć zasięg aby konwersować na FB. Chodziło mi o bezsens takiego uzależniania się od mediów.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jak ja Jej nie lubię... ale może to ze względu na miejsce pracy.... A internet w telefonie? Jest tani. 6zł/1GB to chyba nie jest jakoś strasznie dużo...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Owszem Panie levy, nadal jest drogi, choć porównując sytuację sprzed wprowadzenia różnorodnych pakietów internetowych można zauważyć spory postęp. Aktywny użytkownik telefonu z iOS czy Androidem zużyje miesięcznie ok. 500MB - koszt +/- 25 zł, co przy średnim abonamencie 50 zł daje dodatkowe 50 proc. kosztów. Nawet jeżeli korzystamy z pakietów zaszytych w abonamencie, jak u niektórych operatorów, też w praktyce nie są one bezpłatne. Wybaczy Pan, ale 9 zł za 4MB u jednego z operatorów to cena zawyżona.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Opóźnienia administracyjne rzeczywiście są ogromne, gdy spojrzy się na kraje, które zagwarantowały swoim mieszkańcom minimum szybkości na na wysokim poziomie. Polska nie zapewnia tak naprawdę niczego - i to jest znamienny wysiłek naszych megalomanów od zielonej wyspy.
Jestem pełen uznania dla Pani Prezes, i zdaję sobie sprawę z ogromnych trudności i nacisków z którymi musi się mierzyć.

Komentarz został ukrytyrozwiń
levy
  • levy
  • 28.06.2011 23:59

Normalnie tragedia! Internet w telefonie za drogi!! I jak tu żyć???
Tragedia, nie ma przyszłości... bzdury.

Komentarz został ukrytyrozwiń

na pewno interesująca rozmówczyni :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Bardzo ciekawy wywiad, bardzo ciekawy rozmówca. Mnóstwo treści, co akapit pomysł na tytuł.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.