Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

4488 miejsce

Apel do władz miasta Szczecina o podjęcie rozmów z Stoewer Museum

Dlaczego Stoewer Museum jest w małej prowincjonalnej mieścinie, w Wald-Michelbach, a nie w Szczecinie. Tam to jest tylko kultywowanie pamięci o świetnej historii rodziny Stoewerów, a w Szczecinie byłoby motoryzacyjnym hitem.

Samochód Stoewer C2 z 1913 r w Stoewer Museum / Fot. Zdzisław SadowskiPrzedwojenny Szczecin był znany nie tylko z produkcji wspaniałych statków, okrętów (w Stoczniach: „Vulcan” i „Oderwerke”), statków pasażerskich przeznaczonych do rejsów do Ameryki (zgodnie z ówczesną modą „hotele-olbrzymy”), miedzy innymi czterokominowców, z których jeden (SS Kaiser Wilhelm der Große) zdobył w 1897 r Błękitną Wstęgę Atlantyku, ale też m/in z produkcji wspaniałych samochodów Stoewera (w tym pierwszych na świecie samochodów osobowych z przednim napędem na koła), który jest obecnie standardem.

W latach 20 i 30-tych XX wieku samochody Stoewera, konkurowały nawet i przegrały rywalizację z Mercedesem, z którym kryzys światowy lat 30-tych, obszedł się łagodniej. Konstruktorzy Stoewera jako pierwsi w świecie skonstruowali i zastosowali napęd przedni do samochodów osobowych, dzięki wynalezieniu półosi, której zasada działania pozostała niezmieniona w swojej istocie do dnia dzisiejszego.

W Szczecinie przedsiębiorstwo rodziny Stoewer: Stettiner Eisenwerk Bernhard Stoewer sen, w latach 1858–1945, produkowało najpierw rowery, maszyny do szycia i do pisania, motocykle, później powstał zakład produkcji samochodów - trzeci tego typu w Europie, w tym autobusów, które zapoczątkowały przed pierwszą wojną światową komunikację dalekobieżną, np.1902 Magdeburg-Ottersleben oraz Szczecin-Berlin i miejską we Wrocławiu, Lipsku i Szczecinie, a także w Londynie.

Produkcja samochodów firmy Stoewer, chociaż seryjna, nie była zbyt wysoka, np.: ponad 9 tys samochodów w latach 1933 –39 (w tym ponad 3 tys. samochodów specjalnego przeznaczenia), bo Stoewer produkował samochody, które były samochodami luksusowymi dla wybranych, samochodami rajdowymi, wyścigowymi, gdzie najważniejszymi wyznacznikami była niezawodność. Dlatego w latach 1912 – 33 samochody firmy Stoewera wygrały wiele rajdów, wyścigów i kryteriów na niezawodność.

W 2014 r byłem w Wald-Michelbach w Stoewer Museum, w małej prowincjonalnej mieścinie na granicy Badenii i Wittenbergi, spotkałem tam właściciela J. Stoewera, który okazał się sympatycznym pasjonatem Szczecina. W muzeum, w niewielkim przeszklonym pawilonie, przypominającym niemiecki salon samochodowy z lat 60/70, zachwyciły mnie egzemplarze samochodów produkowanych w szczecińskiej fabryce, szczególnie w latach świetności, tj. 20 i 30-tych, m/in: Pheaton, Grejf Kabriolet, Sedina Kabriolet, Stoewer V5 i właściwie cały przekrój produkowanych przez Stoewera samochodów, motocykli, maszyn do szycia i pisania itp.

Przy okazji okazało się że muzeum jest czynne, tylko raz w miesiącu (w pierwszą niedzielę miesiąca), przez trzy godziny. A więc jest to pomimo wspaniałych eksponatów, tylko hobby właściciela, pasjonata. Zastanawiałem się dlaczego to muzeum nie jest w Szczecinie. Tam to jest tylko kultywowanie pamięci o świetnej historii rodziny Stoewerów, a w Szczecinie byłoby motoryzacyjnym hitem.

Kiedyś byłoby to niemożliwe, ale w dzisiejszych czasach zjednoczonej Europy, przeniesienie Stoewer Museum do Szczecina, nie byłoby niemożliwe. Może władze miasta Szczecina, nawiążą rozmowy z właścicielem muzeum w Wald-Michelbach, w sprawie wystawy, czasowego udostępnienia, czy nawet przeniesienia muzeum do Szczecina. Najlepiej, aby już podczas Regat Ships Races 2017, wystawa samochodów Stoewera uświetniła regaty, być może już ze szczecińskiego muzeum. Stoewera.


Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.