Facebook Google+ Twitter

Apolonia - kobiecy symbol (logo) Polski

Mają Francuzi swoją Mariannę (symbol wolności z czasów rewolucji francuskiej), logo używane na dokumentach ministerialnych i administracyjnych, wprowadzone oficjalnie do użycia w 1999 r.

Wiktoria, też mogła by być Apolonią. / Fot. Andrzej SadowskiChociaż już wcześniej Marianna była używana jak symbol Francji z twarzami: Brigitte Bardot (1970 r.), Mireille Matheu (1978 r.), Catherine Deneuve (1985 r.), Ines de la Fressange (1989 r.), Laetitia Costa (2000.r.), Evelyne Thomas (2003 r.) itd. Seksowny czar Marianny nie budził wątpliwości moralistów, słodką Mariannę można było kochać od dziecka.

Polacy nie mają swojej Marianny [chociaż mieliśmy kilka legendarnych kobiet np.: Sawa (od Warsa), Wanda (co nie chciała Niemca), czy choćby syrenkę warszawską], ale mamy też swoją heroinę Matkę-Polkę (kobiecy symbol narodu w walce o przetrwanie). Nie będę tu pisał o genezie powstania nazwy Matka-Polka, przypisywanej Adamowi Mickiewiczowi, ani o zmianach w tradycyjnym zapatrywaniu na jej posłannictwo. Matka–Polka jest anonimowym-bezimiennym symbolem, bohaterską, potrafiącą udźwignąć każdy ciężar matką, wychowującą na patriotów swoje dzieci, której legendę spisały wieki.

I właśnie jej bezimienność nie pozwala nam należycie uczcić jej dokonań, trudno gloryfikować bezimienną przedstawicielkę kobiet, choćby była symbolem. Jednak żadnej z tych legendarnych kobiet nie wykorzystano przy tworzeniu logo Polski (powstało w 2001 r., ma pełnić rolę promującą), ani też męskich symboli Polski, takich jak w ostatnich latach Lech Wałęsa, czy papież Jan Paweł II, kojarzonych obecnie na całym świecie. Jeżeli w logo Polski nie chcieliśmy użyć męskich symboli Polski, może powinniśmy wykorzystać legendarne kobiety, a najlepiej Apolonię.

Moja propozycja, to uroczyście (podczas państwowej uroczystości) nadać imię (ochrzcić) Matce-Polce, a najlepiej do tego celu nadawało by się imię Apolonia (dla celów promocyjnych kobiecego symbolu Polski), kobiety której popiersie można by wykorzystać w logo Polski (proponowana pisownia apolonia, Apolonia, aPolonia, APolonia).

Imię nadane Matce-Polce pozwoli na traktowanie jej dalej jako symbolu, jednak już przestanie być anonimowa-bezimienna i będziemy mogli tak samo jak Francuzi wybrać dla niej przejściową twarz i postać sławnej Polki (kojarzonej na świecie), która będzie spełniać także symboliczne pojęcie Matki-Polki.

Nadanie imienia Matce-Polce otworzy nieskończone możliwości użycia tego imienia w celach promocyjnych Polski, np.: w logo Polski, a Apolonia stanie się kobiecym symbolem narodu, nie wspominając o święcie jakim będzie wybór kandydatki, która da swoją twarz i postać Apoloni.
Jak miało by wyglądać takie logo Polski, np. na tle falujących barw narodowych mogłaby to być syrenka warszawska z popiersiem (zamiast miecza i tarczy w rękach trzymała by dziecko), mogła by mieć postać Wandy puszczającej wianki na rzece naprzeciw np. Wawelu, acz wreszcie bardziej nowoczesna Matka-Polka Apolonia witająca gości chlebem i przysłowiową solą. Myślę, że Apolonia (anonimowa Matka-Polka), jako kobiecy symbol (logo) Polski, była by o wiele ciekawszym logo dla Polski i efektywniej kreowała by wizerunek Polski (od latawca) za granicą, promując sielski ale też nowoczesny wizerunek Polski.

Autor: Andrzej Sadowski
Tekst pierwotnie opublikowany na stronie
mmlodz.pl

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (3):

Sortuj komentarze:

Może zamiast Sediny, postawmy w Szczecinie pomnik Apolonii.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Chciałbym przypomnieć mój artykuł z 2010-02-09, modyfikowany w dniu dzisiejszym.

Komentarz został ukrytyrozwiń

APolonia świetnie sie kojarzy.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.