Asteroida Apophis ominie Ziemię

300 metrowej szerokości skała, znana jako Apophis, przeleci tuż obok Ziemi, w sierpniu 2029 roku. Brytyjscy badacze kosmosu i inżynierowie przygotowują misję zbadania tej potencjalnie niebezpiecznej asteroidy.

W 2004 roku rozpoczęto obserwacje Apophis. Wówczas sugerowano nawet jej zderzenie z Ziemią w 2029 roku. Dalsze, teleskopowe badania wykazały, że praktycznie nie ma na to szans.
Przypuszcza się, że obiekt "śmignie" tuż obok Ziemi, w odległości nieco ponad 36 tys. km. Jest to mniej niż wysokość orbit niektórych satelit telekomunikacyjnych. Astronomowie studzą dyskusję na temat możliwego uderzenia przy następnej wizycie, w 2036 roku. Uważają, że do tego czasu skała rozpadnie się w przestrzeni kosmicznej.

Teleskop Hubble w 1994 roku zarejestrował uderzenie komety w powierzchnię Jowisza. / Fot. www.nasa.govApophis jest uważana za dobry cel do badań. Pomoże przetestować w praktyce plany ochrony Ziemi przed asteroidami. Potencjalna kolizja mogłaby zmienić orbitę Ziemi, spowodować zniszczenia na światową skale, zabijając wiele milionów ludzi. Naukowcy z Astrium chcą wysłać satelitę do Apophis. Pomysł opiera się na wykorzystaniu małej, zdalnie sterowanej sondy kosmicznej, nazwanej Apex, która może spotkać się ze skałą w styczniu 2014 roku.

Naukowcy zmieniają zdanie. Apophis trafi w Ziemię?

Przez 3 lata będzie przesyłać informacje na temat wielkości obiektu, rotacji, składu i temperatury. Zebrane dane pomogą stworzyć model jego orbity. Pozwoli to określić ryzyko możliwego zderzenia. Przygotowanie projektu to wydatek 50 tys. dolarów, ale cała misja może kosztować miliony. Astrium nie ukrywa, że liczy na dotacje. - Prawdziwą wygraną będzie dla nas, jeśli Europejska lub Amerykańska Agencja Kosmiczna uzna naszą propozycję za wartościową i poprosi nas o przygotowanie studium wykonalności - mówi dla BBC dr Mike Healy, dyrektor do spraw badań nad kosmosem w Astrium.

Przeprowadzone badania umożliwią stworzenie planów ratunkowych dla Ziemi. Naukowcy rozważają wiele możliwości. Zagrażającą nam asteroidę można by "szturchnąć" niewielką masą na właściwą orbitę. Inna propozycja zakłada holowanie przez statek kosmiczny.

Tekst na podstawie: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/6971216.stm

Jakub
  • Jakub
  • 07.03.2011 00:04

2012

dejman
  • dejman
  • 16.02.2011 14:56

mam nadzieję że się uda

(+) Ładnie, podoba mi się.