Astronomowie odkryli najdalszy obiekt w Układzie Słonecznym

Astronomowie dokonali intrygującego odkrycia w granicach Układu Słonecznego. Obiekt w obłoku Oorta ma najdalszą znaną nam orbitę. Podobnie jak odkryta ponad 10 lat temu Sedna, może być jednym z wielu ciał niebieskich jakie kryje ten region.

Obrazy nowo odkrytej 2012 VP113 zrobiono 5.11.2012r. Po złożeniu animacji poklatkowej zauważono ruch obiektu na tle nieruchomych gwiazd. espacio profundo; licencja: CC3.0 / Fot. espacio profundo/Scott Sheppard/Carnegie Institution for ScienceW naszym Układzie Słonecznym odkryto nowy obiekt. Obserwacji dokonano w Chile, gdzie mieści się amerykańskie National Optical Astronomy Observatory (NOAO). Obrazy nieba wykonane instrumentem o nazwie Dark Energy Camera, pozwoliły zauważyć po złożeniu poklatkowej animacji ciało niebieskie poruszające się na tle nieruchomych gwiazd. Podobieństwo do Plutona pozwala wstępnie mówić o planecie karłowatej. 2012 VP113 to jej nazwa wedle dzienników chronologii, ale astronomowie skrócili ją do VP, jak Vice President. Myślą by zostać przy nazwie: Biden. To na cześć wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych Josepha R. Bidena.

2012 VP113 odnaleziona została w dalekim regionie lodu, pyłu i gazów, zwanym obłokiem wewnętrznym Oorta; daleko poza Neptunem. Zewnętrzny obłok wyznacza umowne granice Układu Słonecznego. W tym regionie odkryto w 2003r. podobny obiekt o nazwie Sedna. Przez długi czas panowało przeświadczenie, że poza tym jednym ciałem nie ma tam niczego więcej.

Nowo odkryta skalisto-lodowa bryła o wielkości ok. 450 km, pozostaje w odległości 80 - 450 jednostek astronomicznych od Słońca w swojej orbitalnej podróży. Warto przypomnieć, że dystans pomiędzy Ziemią, a Słońcem to 1 jednostka astronomiczna (średnio 149 600 000 km). Scott Sheppard z Carnegie Institution of Washington, odkrywca 2012 VP113 powiedział dla "Guardiana": "Ten obiekt ma najbardziej oddaloną orbitę jaką znamy." Jego różowawy kolorek przypisywany jest promieniowaniu, które tworzy zamarznięta woda, metan i dwutlenek węgla. Najbardziej intrygujące są dziwne odchylenia, które wcześniej zaobserwowano również w czasie badań Sedny. Możliwe, że wynika to z oddziaływania jakiegoś dużego ciała.

Skala odległości w Układzie Słonecznym w jednostkach astronomicznych. Najdalsza z planet, Neptun - 30 j.a. Zewnętrzny obłok Oorta, umowna granica US - 100.000 j.a. Voyager 1, sonda kosmiczna NASA przebyła dystans ponad 125 j.a. wikipedia; public domain / Fot. NASA-JPL-CaltechOdkrycie w obłoku Oorta pozwala astronomom na racjonalne przewidywania: "Prawdopodobnie jest tam ogromna liczba obiektów" - Scott Sheppard dodaje: "Poszukiwanie dalekich obiektów w wewnętrznym obłoku Oorta, oprócz Sedny i 2012 VP113 będziemy kontynuować, ponieważ może to nam wiele powiedzieć o powstaniu i ewolucji naszego Układu Słonecznego."

źródła: The Guardian