Astronomowie odkryli nową klasę obiektów międzygalaktycznych?

W ostatnim czasie stosunkowo często dowiadujemy się o nowych odkryciach nieznanych wcześniej obiektów czy zjawisk kosmicznych, występujących w niezmierzonych przestrzeniach Wszechświata. Najnowszym odkryciem jest nowa klasa blazarów.

/ Fot. Ron Kollgaard (en:User:Mrbrak), GNU1.2Jedna z najnowszych i najciekawszych informacji pochodząca z Hardvard Smithsonian Center for Astrophysics (CfA) głosi, że grupa brytyjskich naukowców odkryła prawdopodobnie nieznaną dotychczas klasę obiektów międzygalaktycznych. Czterech astronomów: Allesandro Paggi, Raffaele D'Abrusco, Jonathan Grindlay i Howard Smith, z powodzeniem pracowało nad nowymi sposobami wyszukiwania i rozpoznawania blazarów. Harvard Smithsonian Center for Astrophysics jest jedną z największych i najbardziej zróżnicowanych pod względem możliwości badawczych instytucji astrofizycznych na świecie.

Blazary – to rodzaj galaktyk aktywnych, których, obserwowane przez nowoczesne przyrządy, widmo promieniowania, pochodzi w znacznej części od relatywistycznego (względnego) dżetu (strugi - rodzaju strumienia plazmowej materii) skierowanego pod niewielkim kątem, w stronę obserwatora. Upraszczając wyjaśnienie, można powiedzieć, że blazar jako galaktyka aktywna, zawiera bardzo jasne jądro, w którym jest supermasywna czarna dziura.

Blazary są podobne do kwazarów, ale cechują się bardzo silnym i intensywnym promieniowaniem gamma. Tak intensywnym promieniowaniem, że bywa ono czasem ponad sto milionów bardziej silniejsze, niż najjaśniejsze znane nauce źródła promieniowania X. Ponadto cechą wyróżniającą blazarów jest występowanie, prócz dżetu (strugi) także tego, że całkowita emisja (działanie) blazaru mocno zmienia się w czasie oraz to, że wszystkie znane bazary, "dają bardzo wyraźny obraz w paśmie radiowym" – czytamy w portalu kopalniawiedzy.pl

Allesandro Paggi, Raffaele D'Abrusco, Jonathan Grindlay, Howard Smith i ich koledzy odkryli, że poznane blazary mają szczególnie wyjątkowy obraz widma w podczerwieni. I tylko na podstawie tego widma, można z dużą pewnością stwierdzić, że mamy do czynienia z blazarem. Dzięki tym wyróżniającym cechom można łatwo wyodrębnić bazary spośród tysięcy innych źródeł podczerwieni, wyszukanych i obserwowanych przez satelitę WISE. A to właśnie pozwoliło astronomom zidentyfikować i określić wiele źródeł promieniowania gamma.