Astronomowie odkryli planetę w układzie Alfa Centauri podobną do Ziemi

Nowo poznana planeta krąży w najbliższym Ziemi układzie gwiazd, czyli, jak mówią fachowcy, w systemie gwiezdnym Alfa Centauri.

/ Fot. ESO/L. Calçada/N. Risinger (skysurvey.org), CC3.0Po niedawnym sensacyjnym odkryciu przez internautów planety, na niebie której świecą, wschodzą i zachodzą aż cztery słońca, mamy kolejne, nie mniej rewelacyjne doniesienie o nowo odkrytej planecie, o masie zbliżonej do naszej Ziemi i okrążającej swoją gwiazdę podobną do naszego Słońca.

Obecność krążącej planety powoduje, że jej gwiazda porusza się zarówno w przód, jak i w tył, z prędkością 1,8 kilometra na godzinę.

Nowo poznana planeta krąży w najbliższym Ziemi układzie gwiazd, czy jak mówią fachowcy – w systemie gwiezdnym, czyli gwiazdozbiorze Alfa Centauri. Dzielą ją od Ziemi zaledwie cztery i dwie dziesiąte lat świetlnych. O jej odkryciu poinformowało świat nauki Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO), a przebieg i wyniki badań będą podane w publikacji, w naukowym czasopiśmie "Nature".

Alfa Centauri jest gwiazdą, tzw. wielokrotną, która znajduje się najbliżej naszego Słońca. Na nocnym nieboskłonie wyróżnia się jako jedna z trzech - po Syriuszu i Kanopusie - najjaśniejszych gwiazd południowego nieba, ale nie jest widoczna z rejonów północnych szerokości geograficznych (powyżej równoleżnika 29° N).

Układ gwiezdny Alfa Centauri jest złożony z dwóch podobnych do Słońca gwiazd – Alfa Centauri A i Alfa Centauri B, które o dziwo - okrążają się wzajemnie. Niewiele dalej od tej pary gwiazd, krąży trzeci składnik układu – Proxima Centauri, określany przez astronomów mianem: "słaby czerwony karzeł". Położenie Proxima Centauri, wobec swoich "sąsiadek" A i B jest minimalnie bliższe niż Alfa Centauri A i Alfa B, toteż traktowana jest jako najbliższa gwiazda względem Układu Słonecznego.

Nowo odkryta planeta w gwiazdozbiorze Alfa Centauri miała być znana astronomom (mówiono o niej, a raczej spekulowano na temat jej istnienia), już od XIX wieku – informuje portal niewiarygodne.pl. Wraz z rozwojem nowoczesnej techniki teleskopowej, nieustannie podejmowano kolejne próby poszukiwania i zaobserwowania takiego obiektu, jednak wszystkie przez lata były nieudane. Aż do tej pory.

Pisałem o tym 21 godzin wcześniej :
link

Jeszcze niedawno każdy kto uważał, że w kosmosie istnieją inne układy planetarne był wyśmiewany, a możliwość ich istnienia "tuż obok nas" była uważana za skrajnie nieprawdopodobną.
Fajnie jest dożyć tych czasów.

jeśli znajdzie się publikacja w "Nature" to rzeczywiście sprawa jest poważna. To pismo nie publikuje "byle" czego...