Astronomowie zapowiadają kosmiczne fajerwerki z pulsarem J2032

Trwają przygotowania przed wyjątkowym wydarzeniem w postaci astrofizycznych fajerwerków z pulsarem J2032 w roli głównej. Widowisko odbędzie się w 2018 roku, ale zapowiadane jest już teraz z uwagi na rekordowe właściwości kosmicznych aktorów

PSR J2032 4127 - spotkanie z gwiazdą towarzyszącą MT91 213; zjawisko przewidywane na początek 2015r. screenshot by Pawel Jankowski; kadr YT - NASA: coming soon - A Closest Approach. / Fot. screenshot by Pawel JankowskiAstronomowie przygotowują się na wysokoenergetyczne fajerwerki, których spodziewają się z początkiem 2018 roku. Wtedy to gwiezdne pozostałości o rozmiarach przeciętnego miasta napotkają jedną z najjaśniejszych gwiazd w naszej galaktyce. Kosmiczny light show nastąpi z chwilą, gdy pulsar odkryty przez Kosmiczny Teleskop Fermiego (GLAST - Gamma-ray Large Area Space Telescope NASA) rozkołysze się za sprawą gwiazdy towarzyszącej obiektowi. Naukowcy planują globalną kampanię, aby można było uczestniczyć w wydarzeniu w zakresie od fal radiowych do promieniowania gamma najwyższych obserwowalnych energii.

Pulsar, znany jako J2032+4127 (J2032 w skrócie), jest gęstym rdzeniem masywnej gwiazdy, która eksplodowała jako supernowa. To namagnesowana kula o średnicy około 20 kilometrów, lub przykładowej Warszawy zmiażdżonej w granicach od Pruszkowa po Wołomin. Obiekt waży prawie dwa razy więcej od masy Słońca i odznacza się okresem obrotu do siedmiu razy na sekundę.

Astronomowie znajdują większość pulsarów poprzez ich emisje radiowe, ale Large Area Telescope (LAT), który jest jednym z instrumentów Teleskopu Fermiego, pozwala na wyszukiwanie tych obiektów za pośrednictwem impulsów promieniowania gamma, najbardziej energetycznej postaci światła. W 2009 roku natrafiono w ten sposób na J2032. Dzięki tej technice, astronomowie mogą znaleźć pulsary, których promieniowanie emitowane w postaci wiązki nie jest skierowane dokładnie w naszym kierunku i dlatego są znacznie trudniejsze do wykrycia.

Pulsar J2032 jest prawie dwukrotnie większy od Słońca. screenshot by Pawel Jankowski; kadr YT - NASA: coming soon - A Closest Approach. / Fot. screenshot by Pawel Jankowski"Dwa tuziny pulsarów odkryto w ten sposób, w pierwszym roku tylko dzięki danym LAT" - powiedział David Thompson, naukowiec pracujący przy projekcie Fermi w Centrum Lotów Kosmicznych imienia Roberta H. Goddarda (GSFC - Goddard Space Flight Center), Greenbelt, Maryland. "Prawie wszystkie z nich nie zostałyby znalezione bez Fermiego." W tym pulsar J2032+4127.

Zespół w Jodrell Bank Centre for Astrophysics na University of Manchester w Wielkiej Brytanii, zaraz po odkryciu pulsara zajmował się pilnowaniem tego obiektu od 2010 do 2014 roku. W końcu zauważono coś niezwyczajnego. "Wykryliśmy dziwne zmiany w rotacji i tempie kiedy rotacja spowalnia, zachowanie jakiego nie widzieliśmy w żadnym innym izolowanym pulsarze" - powiedział Andrew Lyne, profesor fizyki na Uniwersytecie w Manchesterze. "Ostatecznie, zdaliśmy sobie sprawę, że te osobliwości były powodowane ruchem wokół innej gwiazdy, co tworzyło taki układ podwójny o najdłuższym okresie [orbitalnym - przyp. aut.] w jakim zawiera się radiopulsar."