Facebook Google+ Twitter

(Auto)biografia polskiej motoryzacji

Album "Auto-moto PRL. Władcy dróg i poboczy" sprawi, że zapragniesz kupić jednego z polskich young- i oldtimerów.


Są też lata świetności, gdy mariaż z pięknym Włochem rodzi klasycznego Sedana, "dużego Fiata" czy nieco wcześniejszą letnią miłość - Osę równie urodziwą, co włoskie skutery takie jak Vespy czy Labredtty.  / Fot. Demart

Czytając "Auto-moto PRL" dowiemy się też, że Polonez był w swoim czasie jedną z najbardziej zaawansowanych konstrukcji, posiadał bowiem przednią i tylną strefę zgniotu. W książce znajdziemy również unikatowe zdjęcie dużego Fiata w wersji cabrio czy Syreny Sport. Ta ostatnia, gdyby tylko weszła do seryjnej produkcji, urodą konkurowałaby z niejedną Alfa Romeo. I w stwierdzeniu tym nie należy doszukiwać się przesady.

Książka Zakrzewskiego poprawia nam humor i jest swoistą podróżą sentymentalną do czasów świetności polskiej motoryzacji.

Jest to rzecz, która może zagościć na półkach zarówno znawców tematu, jak i osób, które dopiero rozkochują się w polskich young- i oldtimerach. Szkoda tylko, że okładka  / Fot. Demart nie jest stylizowana na te z lat Polski Ludowej. Byłaby wtedy uroczym, sentymentalnym prezentem dla ojca lub dziadka.

Errata

Album kończy się wraz z upadkiem polskiej motoryzacji w początkach lat 90. Warto jednak dodać, że to Polacy robią dziś w Bielsku-Białej najlepsze Fiaty, a o fabrykę Opla w Gliwicach biją się zagraniczni inwestorzy. Nie zapominając oczywiście o super aucie z Mielca Leopardzie  / Fot. Leopard Automobile Mielec, można poczuć, że Polska myśl motoryzacyjna, choć przyczajona, to jeszcze "nie zginęła". Może nie mamy swojej popularnej marki, ale czy można powiedzieć, że Skoda jest czeska, jeśli niemal w 100 proc. składa się z części niemieckiego Volkswagena?

------------
 / Fot. Demart
Autorem książki "Auto-Moto PRL. Władcy dróg i poboczy" jest Adam Zakrzewski - kolekcjoner i restaurator zabytkowych, głównie polskich motocykli (m.in. SHL: M04, M06T, M11; WFM M06; Junak M10+WB3A; Osa M50).  Jak sam mówi: - Publikacja o polskiej motoryzacji okresu PRL-u powstała w wyniku połączenia wieloletniej pasji motoryzacyjnej jak i chęci przedstawienia tematu, który pojawiał się dotychczas jedynie w publikacjach specjalistycznych, szerokiemu gronu odbiorców.

Adam Zakrzewski "Auto-moto PRL. Władcy dróg i poboczy". Wyd. Demart, Warszawa 2009, s 256, 35 zł.

Dla naszych czytelników mamy konkurs. Wystarczy na adres: konkurs@motofakty.pl
wysłać swoje opowiadanie na temat "Najciekawsza historia z udziałem samochodu z okresu PRL-u". Najlepsze prace zostaną nagrodzone wyżej opisaną książką autorstwa Adama Zakrzewskiego Konkurs trwa od 2 marca do 23 marca 2010. Regulamin konkursu dostępny jest tutaj

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (5):

Sortuj komentarze:

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ciekawe autka. Ja nawet zbieram modele takich samochodów z czasów PRLu (Kultowe Auta PRLu). Mam zresztą i inne małe modele (już nie z PRLu) jak Ford T z 1909 roku.

Komentarz został ukrytyrozwiń

W samochodowym Atlasie Polski z 1980 r jest bardzo wiele różnych rysunków polskich aut. Osobowych, ciężarowych, autobusów. Aż dziw iż tyle produkowano a jednak.

Komentarz został ukrytyrozwiń

A gdzież to się podziewał ten art? Wcześniej był, później zniknął i teraz wrócił.

Komentarz został ukrytyrozwiń

A kolega coś może zabytkowego kolekcjonuje?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2018 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.