Facebook Google+ Twitter

Autokar, czyli jeżdżąca trumna

Ostatnia tragedia polskiego autokaru w Serbii ukazuje smutną prawdę - pasażerowie w razie wypadku nie mają praktycznie szans na przeżycie. W autokarach raczej nie stosuje się pasów bezpieczeństwa.

Polacy ledwo przestali mówić o wypadku pod Grenoble, a tu kolejna tragedia. Czy to na pewno człowiek jest wszystkiemu winien? A może zawodzi także konstrukcja i wyposażenie autokaru? Niestety przedstawiciele firmy Neoplan (autokar właśnie tej marki rozbił się w Serbii) dziś była nieuchwytna. To samo tyczy się firmy przewozowej "Moana", która odpowiadała za transport turystów. A pan Aleksander Kierecki z portalu InfoBus.pl nie chce się dla nas wypowiadać, argumentując to tym, że "nie chce widzieć swojej wypowiedzi w kolejnym artykule o serbskim wypadku". Z pomocą przychodzi jednak portal Rynek Turystyczny, a w nim raport pani Bogusławy Baczewskiej.

Przewoźnicy nie mają obowiązku doposażania autokarów w pasy bezpieczeństwa. / Fot. http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:FlexibleMetroBUS1118.jpgLiczby, liczby, liczby...

W tym roku w Polsce do czerwca 2008 r. doszło aż do 233 wypadków z udziałem autobusów - 400 osób zostało rannych, 15 zginęło. Autokary stanowią 1,5 proc. wszystkich pojazdów, które ulegają wypadkom na drogach. Jeżeli chodzi o wypadki ogółem - to Polska niechlubnie zajmuje jedno z wyższych miejsc w wypadkowym rankingu. Niebezpieczeństwo kolizji jest trzykrotnie większe niż w takich krajach jak Holandia czy Wielka Brytania, gdzie szacuje się, że na milion mieszkańców w ciągu roku ginie 150 osób. W zeszłe wakacje policja przeprowadziła ponad 10 tys. kontroli autobusów, w tym do prawie 700 miało zastrzeżenia. A już w tegoroczne wakacje wojewódzkie inspektoraty transportu drogowego nałożyły 220 mandatów karnych na kierowców, którzy albo nie przestrzegali przepisów ruchu drogowego, albo nie posiadali odpowiedniej dokumentacji. Kierowca nie powinien prowadzić autokaru dłużej niż 9 godzin, a przynajmniej w połowie drogi powinien zrobić sobie 45-minutową przerwę.

Coraz bezpieczniej?

Mimo że przepisy unijne wymuszają coraz większą dbałość o kierowców, to przez ostatnie lata coraz więcej słyszymy o wypadkach autokarowych. "Najnowsze konstrukcje posiadają wzmocnioną ścianę przednią, a także kierownicę, która deformuje się w przypadku gwałtownego kontaktu z ciałem kierowcy, co minimalizuje ryzyko odniesienia przez niego obrażeń" - czytamy w portalu Rynek Turystyczny.

Ale co z pasażerami?

-W nowszych autokarach (bardzo, bardzo drogich) już produkuje się pasy bezpieczeństwa. A co do tych pięcio, sześcioletnich, które ich nie mają - przewoźnik nie ma obowiązku doposażania swoich autobusów w pasy. Jeżeli doposaży - to bardzo dobrze, ale prawnego obowiązku nie ma. Jeżeli pasy w autokarze są, to wszyscy pasażerowie muszą mieć je zapięte - informuje czytelników Wiadomości24.pl Marek Kąkolewski z Komendy Głównej Policji. Ile jest nowych autokarów w Polsce? Z informacji KGP, że "te autokary są bardzo, bardzo drogie" można tylko domniemać, że bardzo mało.

Myśli się także nad wprowadzeniem "czarnych skrzynek" - takich jak w samolotach, które dokładnie zarejestrują co się w autokarze dzieje i w razie wypadku pomogą policji w ustaleniu okoliczności zdarzenia. Możliwym jest wprowadzenie także czujników dymu czy kamer cofania. Możliwym, ale niekoniecznym. No bo po co doposażać stare autokary? Zamiast inwestować w pasy, lepiej pasażerom zapewnić telewizor i barek - bo to atrakcyjniej wygląda w ofertach. Ile jeszcze wypadków musi się zdarzyć, aby w końcu został wprowadzony obowiązek montowania pasów w autokarze?

Źródło : Rynek Turystyczny, raport Bogusławy Baczewskiej "Autokary jadą ciągle".

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (14):

Sortuj komentarze:

  • Autor usunął profil
  • 24.04.2009 23:14

Obowiązek zamontowania pasów OK obowiązek ich zapinania ?? NIGDY!!!
vide:
link

Komentarz został ukrytyrozwiń

Beat, a może zrobiłbyś reportaż o najtańszych biurach podróży albo przewoźnikach i wpływie dumpingowych cen na jakość i bezpieczeństwo wyjazdów? Ja już dość dawno zauważyłem, że wszystko co jest podejrzanie tanie lepiej omijać z daleka.

Komentarz został ukrytyrozwiń

hmm... przecietny czlowiek powinien juz dawno wiedziec, ze jesli nie lubi niespodzianek i dba o przezycie nastepnego dnia, najlepiej na wakacje wybrac sie samolotem. aktualnie to chyba najbezpieczniejszy srodek transportu, jednoczesnie najszybszy, i - nie oszukujmy sie - wcale nie taki drogi.

autokar wg mnie w ogole nie powinien spelniac takiej roli jaka spelnia. jechac nad polskie morze - autokarem, ale jechac w takiej puszcze gdzies na koniec Europy? eee...

Komentarz został ukrytyrozwiń

wiesz, może rzeczywiście w takich krótkodystansowych nie opłaca się instalować takich pasów - ale w dalekobieżnych (które mogą jechać ponad 100km/h) pasy bezpieczeństwa powinny być. o! :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

+ za poruszenie tematu.
W roku szkolnym, rano dojeżdzam do szkoły autobusem wyposażonym w pasy, ale jeszcze nigdy nie widziałem, żeby takowe ktoś zapiął, bo i po co? w starych nie ma, więc wychodzi się z założenia, że nie trzeba. Może w końcu ktoś o to zadba?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Moim zdaniem, temat wypadków autokarowych, to typowy temat na sezon ogórkowy... Ale cóż, troszkę racji w tym jest, że nie jest to najbezpieczniejsza forma transportu - dla tego pewnie najtańsza.
Pasy bezpieczeństwa? Troszkę sobie nie wyobrażam obowiązku montażu ich w każdym autobusie. Po pierwsze - to ogromne koszta, które będą przerzucone na pasażerów dojeżdżających np PKSem do pracy, po drugie - kto skontroluje ich zapinanie i kto będzie tego zapinania przestrzegał?

Komentarz został ukrytyrozwiń

tak, wiem.

"a przy okazji" - dzisiaj zdarzył się kolejny wypadek z udziałem autokaru z polskimi turystami.

Komentarz został ukrytyrozwiń

- Kierowca nie powinien dłużej prowadzić autokaru niż 9 godzin, a przynajmniej w połowie drogi powinien zrobić sobie 45-minutową przerwę.

W tak długie podróże jak np. do Bułgarii czy Grecji w autokarze jest 2 kierowców na zmianę. Pamiętaj o tym.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 16.07.2008 09:02

"Ile jeszcze wypadków musi się zdarzyć, aby w końcu został wprowadzony obowiązek posiadania pasów przez autokar?"
To samo pytanie należy zadać w kierunku właścicieli samochodów osobowych :/

Komentarz został ukrytyrozwiń

mam nadzieje, że akurat tutaj sprawdzi się przysłowie "mądry Polak po szkodzie"...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.