Facebook Google+ Twitter

1484 miejsce

Baczyński "Szczęśliwe drogi" i tajemnica Zatoki Siedmiu Kaszteli

Współautorzy: Mateusz Jarosz

W biografiach Krzysztofa Kamila Baczyńskiego brak jest wielu szczegółów dotyczących jego dwukrotnego pobytu w Dalmacji w latach 1937 i 1938. Bardzo chcieliśmy odnaleźć i zobaczyć miejsca, w których odpoczywał, mieszkał i tworzył.[Film]

Zatoki Piśkera, Śupotar w Nećujam. Fot.z książki Na pomysł rozwiązania zagadki pobytu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego na wyspie Solta naprowadziły nas wspomnienia Anny Zielińskiej opisane w książce Wiesław Budzyńskiego "Miłośœć i œśmierć Krzysztofa Kamila". Anna oraz Krzysztof przebywali tam na obozie zorganizowanym dla grupy młodzieży, głównie z rodzin wojskowych i lekarskich.Mapa / Fot. Nieznany
Anna Zielińska wspomina: "przebywałam na 2 miesięcznych wakacjach na wyspie Solta koło Splitu w pensjonacie prowadzonym przez małżeństwo rodem z Polski - p.p.Bartelmusów (...) podczas wakacji w Zatoce Siedmiu Kaszteli (...) Krzysztof zakochał się w ślicznej koleżance Zuzi ze Lwowa".
Był to jeden, jedyny śœlad, który mógł nas doprowadzić do miejsca na Solcie, gdzie dwukrotnie swoje wakacje spędzał młody Krzyś Baczyński. Należało odnaleŸźć przede wszystkim wspomnianą zatokę. Na Soltę przybyliśœmy pod koniec czerwca 2013r. Szybko okazało się, że liczba 7 jest doœść istotna dla wyspy. Znajduje się tam 7 miejscowości. Przy jednej z nich, położonej nad morzem jest aż 7 małych i uroczych zatok. Nie ma tam jednak Zatoki Siedmiu Kaszteli i co gorsze - nigdy nie było.Dinko Sule i mieszkanka Necujam rozmawiają o dawnych domach z lat trzydziestych znajdujących się w Nećujam. Widok na Zatokę Supetar. / Fot. Mateusz JaroszUstaliliœśmy natomiast, że 7 Kaszteli (warownych twierdz) znajdowało i znajduje się do dzisiaj w obrębie Splitu. Mowa była jednak wyraźnie o wyspie Solta. Powstała więc zasadnicza niezgodnoœść z tym, co twierdziła Anna Zielińska. Nasze poszukiwania w tym momencie stanęły w martwym punkcie. Wyglądało na to, że skoro nie ma tam takiej zatoki, to ustalenie miejsca, w którym wypoczywał (a także tworzył) młodziutki Krzysztof będzie niemożliwe. Czyżby nasz przyjazd tutaj był nadaremny? Zdezorientowani zastanawialiśmy się: co dalej? Zdecydowaliśmy zgodnie - zostajemy. I słusznie, bo już nazajutrz szczęśliwie natrafiliśmy na człowieka, który jako jedyny zna doskonale całą historię wyspy Solta. Nazywa się Dinko Sule (artykuł o Dinko Sule) . Dinko dotarł do informacji, że pensjonat państwa Bartelmusów był prowadzony w Nećujam. Właśnie tam, gdzie znajduje się siedem zatok.

Wspomnienie Anny Zielińskiej, mimo, że początkowo wywołało pewne zamieszanie, okazało się jednak pomocne. Zatoka Supetar w Nećujam widok od str.Zatoki Piśkera w głębi po lewej dom, w którym mieszkał K.K.Baczyński. / Fot. Barbara Figurniak Nećujam w tłumaczeniu na polski znaczy "Nie słyszę". Niebawem doświadczyliśmy, że nazwa doskonale oddaje charakter tego miejsca, które jest wyjątkowo ciche i spokojne. Dinko Sule ciągnął dalej swoją fascynującą historię o życiu i działalności Polaków na Solcie latach 20 tych i 30-tych (są o tym osobne artykuły pt. " Polacy i Chorwaci - niezwykłe więzi (wyspa Solta)" cz.1 i 2.

Komentarze (34):

Sortuj komentarze:

Cieszę się razem z Wami. Mam nadzieję, że kiedyś odwiedzę polskie muzeum na Solta :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Panie Robercie, otrzymaliśmy niedawno wiadomość z Urzędu Miasta w Grohote na wyspie Solta, że sprawa zawieszenia tablicy pamiątkowej, a być może również stworzenia w tym domu pokoju pamięci Baczyńskiego dojdzie do skutku, bowiem przejęcie własności domu przez urząd jest na dobrej drodze :) Trzymajmy zatem kciuki !

Iście detektywistyczna robota, wykonana - jak napisały przedmówczyni, z pasją. Życzę spełnienia planów, które jeśli się ziszczą, staną się czymś więcej, niż cennym świadectwem jednostkowego zaangażowania. Dziękuję za podróż na słoneczną Soltę i przypomnienie Poety.

Pani Haniu, dziękujemy bardzo za słowa uznania. Cieszy nas, że ludzie odkrywają poezję Baczyńskiego na nowo.Jego dzieło jest wybitne, a On sam zasługuje na miano poety narodowego - na równi z Mickiewiczem czy Słowackim. Gdyby się głębiej z nią zapoznać, wielu z nas być może dostrzegłoby, że jest to niewyczerpalna studnia artyzmu i piękna.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Świetny materiał, przeczytałm z przyjemnością.

świetny motyw wakacyjny. Przygoda tropicieli śladów poety dzięki czemu i czytelnik ma coś z tego zacięcia autorów.

Podziwiam dociekliwość w poszukiwaniu śladów pobytu poety w Dalmacji. Przeczytałam z przyjemnością tę relację.

gratuluje Pani Basiu :)

@Krystyna Kermel - w imieniu swoim i Mateusza, bardzo dziękuję za życzenia, które - mamy nadzieję się spełnią. Co do artykułu - rzeczywiście był "napisany sercem". Za opinię, że na dodatek w "pięknym języku i widocznej w każdym słowie pasji "bardzo Pani dziękuję. Tym bardziej miło, że tak ceniona osoba jak Pani, wypowiedziała się w sposób przez nas nieoczekiwany i piękny. Pasja, o której Pani wspomina nie opuszczała nas do samego końca i dzięki wytrwałości, mamy to, o czym wspólnie marzyliśmy - odnaleźliśmy miejsce gdzie kształtowały się pierwsze, najważniejsze uczucia młodego Krzysia Baczyńskiego. Napotykamy na ich odzwierciedlenie w wielu wierszach. Nie jest to żadna "baśniowa" poezja. To Solta i jej bogactwo zdziałało, dając swój wyraz w późniejszej twórczości, pochodzącej wprawdzie z czasów wojny, ale jednak natchnionej tamtymi marzeniami, życiem. Te straszne, wojenne "obrazy Baczyńskiego" przenikają, przeplatają się z tamtym światem, w którym zaczął tworzyć i sam się kształtował. Gdyby tylko wymienić wszystkie nazwy zwierząt - postaci z jego- wierszy, to byłoby tego zaskakująco dużo. Solta, dla nas, jest domem , w którym rodził i ukształtował się POETA-GENIUSZ-a potem ŻOŁNIERZ I BOHATER!!!

Wracam do tej podróży kolejny raz...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.