Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

1323 miejsce

Baczyński "Szczęśliwe drogi" i tajemnica Zatoki Siedmiu Kaszteli"

Współautorzy: Mateusz Jarosz

W biografiach Krzysztofa Kamila Baczyńskiego brak jest wielu szczegółów dotyczących jego dwukrotnego pobytu w Dalmacji w latach 1937 i 1938. Bardzo chcieliśmy odnaleźć i zobaczyć miejsca, w których odpoczywał, mieszkał i tworzył.[Film]

Zatoki Piśkera, Śupotar w Nećujam. Fot.z książki Na pomysł rozwiązania zagadki pobytu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego na wyspie Solta naprowadziły nas wspomnienia Anny Zielińskiej opisane w książce Wiesława Budzyńskiego "Miłośœć i œśmierć Krzysztofa Kamila". Anna oraz Krzysztof przebywali tam na obozie zorganizowanym dla grupy młodzieży, głównie z rodzin wojskowych i lekarskich.Mapa / Fot. Nieznany
Anna Zielińska wspomina: "przebywałam na 2 miesięcznych wakacjach na wyspie Solta koło Splitu w pensjonacie prowadzonym przez małżeństwo rodem z Polski - p.p.Bartelmusów (...) podczas wakacji w Zatoce Siedmiu Kaszteli (...) Krzysztof zakochał się w ślicznej koleżance Zuzi ze Lwowa".
Był to jeden, jedyny śœlad, który mógł nas doprowadzić do miejsca na Solcie, gdzie dwukrotnie swoje wakacje spędzał młody Krzyś Baczyński. Należało odnaleŸźć przede wszystkim wspomnianą zatokę. Na Soltę przybyliśœmy pod koniec czerwca 2013r. Szybko okazało się, że liczba 7 jest doœść istotna dla wyspy. Znajduje się tam 7 miejscowości. Przy jednej z nich, położonej nad morzem jest aż 7 małych i uroczych zatok. Nie ma tam jednak Zatoki Siedmiu Kaszteli i co gorsze - nigdy nie było.Dinko Sule i mieszkanka Necujam rozmawiają o dawnych domach z lat trzydziestych znajdujących się w Nećujam. Widok na Zatokę Supetar. / Fot. Mateusz JaroszUstaliliœśmy natomiast, że 7 Kaszteli (warownych twierdz) znajdowało i znajduje się do dzisiaj w obrębie Splitu. Mowa była jednak wyraźnie o wyspie Solta. Powstała więc zasadnicza niezgodnoœść z tym, co twierdziła Anna Zielińska. Nasze poszukiwania w tym momencie stanęły w martwym punkcie. Wyglądało na to, że skoro nie ma tam takiej zatoki, to ustalenie miejsca, w którym wypoczywał (a także tworzył) młodziutki Krzysztof będzie niemożliwe. Czyżby nasz przyjazd tutaj był nadaremny? Zdezorientowani zastanawialiśmy się: co dalej? Zdecydowaliśmy zgodnie - zostajemy. I słusznie, bo już nazajutrz szczęśliwie natrafiliśmy na człowieka, który jako jedyny zna doskonale całą historię wyspy Solta. Nazywa się Dinko Sule (artykuł o Dinko Sule) . Dinko dotarł do informacji, że pensjonat państwa Bartelmusów był prowadzony w Nećujam. Właśnie tam, gdzie znajduje się siedem zatok.

Wspomnienie Anny Zielińskiej, mimo, że początkowo wywołało pewne zamieszanie, okazało się jednak pomocne. Zatoka Supetar w Nećujam widok od str.Zatoki Piśkera w głębi po lewej dom, w którym mieszkał K.K.Baczyński. / Fot. Barbara Figurniak Nećujam w tłumaczeniu na polski znaczy "Nie słyszę". Niebawem doświadczyliśmy, że nazwa doskonale oddaje charakter tego miejsca, które jest wyjątkowo ciche i spokojne. Dinko Sule ciągnął dalej swoją fascynującą historię o życiu i działalności Polaków na Solcie latach 20 tych i 30-tych (są o tym osobne artykuły pt. " Polacy i Chorwaci - niezwykłe więzi (wyspa Solta)" cz.1 i 2.

Komentarze (53):

Sortuj komentarze:

Pani Basiu, gratulujemy I miejsca w kategorii reportaż!!!!!
Jesteśmy pełni uznania za trud, który Pani włożyła w odkrycie tych ważnych szczegółów dla polskiej historii. Dodała Pani swoje ziarnko do poszerzenia wiedzy - jakże to cenne dla polskiej kultury. Bardzo jest interesujące, że ta historia przed laty miała miejsce na małej dalmatyńskiej wyspie Šolta. Szczególnie to jest ważne dla nas, Polaków tu mieszkających i działających przy promowaniu polskiej kultury (Chorwacja, Split). Jeszcze raz gratulujemy I miejsca - jesteśmy dumni, że Panią poznaliśmy i dowiedzieliśmy się o tej jakże pasjonującej historii braterskich narodów Polski i Chorwacji. Jesteśmy wdzięczni, że dzięki Pani możemy się chwalić mieszkańcom Chorwacji naszą polską historią, która miała miejsce na wyspie Šolta. Mamy nadzieję, że z Panią i Panem Mateuszem będziemy nadal w kontakcie, sławiąc ślady Polaków.
svaka čast

Komentarz został ukrytyrozwiń

Doroto dziękuję. Cieszy mnie, że Twoja praca została również doceniona. Sama chętnie zaglądałam co nowego dzieje się w Zbąszyniu. Dziś mogę za to podziękować i życzyć dalszych sukcesów.

Basiu przyłączam się do gratulacji.

Dziękuję Pani Isabello i również Panią pozdrawiam.
Pani Cecylio, i mnie cieszy kiedy czuję, że zwycięzcy poszczególnych kategorii są dla siebie nawzajem tak serdeczni i chcieliby pobyć razem w chwili, kiedy ich całoroczna praca została tak doceniona. Świadczy to o wielkiej dojrzałości do zadań jakie sobie sami wytyczyli, a te zazwyczaj robi się z sercem i najchętniej. Pozdrawiam najserdeczniej i "róbmy swoje" :) dalej. Czekam na Pani kolejną , ciekawą galerię i sama wracam do swoich zbiorów, które od dawna czekają na publikację. Powodzenia !

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pani Barbaro , ciesze sie ogromnie ze mozemy sobie nawzajem pogratulowac sukcesu
w konkursie na Dziennikaza Roku2013. Szkoda ze nie bedzie okazji zobaczyc sie w Warszawie. Pozdrawiam serdecznie. Cecylia.

Pani Barbaro, serdecznie gratuluję wygranej. Pozdrawiam :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

18 czerwca 2014r. na wyspie Solta odbędą się uroczystości związane z rocznicą poświęcenia kamienia węgielnego pod odbudowę domu w Nećujam, dawnej własności Polaków, w którym w latach 1937,1938 przebywał K.K.Baczyński. W uroczystościach udział wezmą władze wyspy Śolta, attache wojskowy, konsul i inne osobistości z Ambasady RP w Zagrzebiu, dowództwo okrętu szkoleniowego Marynarki Wojennej ORP "Wodnik", przedstawiciele Polskiego Towarzystwa Kulturalnego "Polonez", wieloletni biograf Baczyńskiego Pan Wiesław Budzyński oraz inni goście. W tym dniu zostanie odsłonięta tablica pamiątkowa ku czci marszałka Józefa Piłsudskiego po jej odnowieniu. W polskim kościółku, przed obrazem Matki Boskiej Ostrobramskiej odbędzie się koncert pieśni do słów K.K.Baczyńskiego. Serdecznie zapraszam !

Aneta F. Dziękujemy za miłe słowa. Relacja ukaże się z pewnością na stronie Ambasady RP w Zagrzebiu, a być może również tutaj, na W24. Uroczystość zapowiada się pięknie i doniośle. Nie spodziewaliśmy się, że uda nam się zainteresować naszymi "odkryciami" aż tylu (wysokiej rangi) osobistości i że władze oraz mieszkańcy wyspy okażą się dla nas tak przyjaźni. Widać los nam sprzyja więc będziemy swoje plany dalej realizować. Dziękujemy za poparcie !

P.Dariusz. Dziękuję serdecznie. Tak, to nasza pasja i poświęcamy jej każdą wolną chwilę.Traktujemy ją jak pewnego rodzaju "misję" :) Jeśli chodzi o "zarażanie" - to przynosi (na szczęście) pozytywne skutki. Na opublikowanie czeka wiele materiałów i z pewnością ukażą się jeszcze w tym roku. Pozdrawiam Pana.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Prawie rok upłynął, od czasu kiedy czytałam i komentowałam ten artykuł - czytałam z wypiekami na twarzy, wyobrażając sobie, co czuła Autorka odkrywając te skarby. Bardzo się cieszę, że historia ma swój ciąg dalszy; że już nie tylko tablica, ale i Izba Pamięci. Dzień 18 czerwca zapowiada się na piękną i ważną uroczystość, już nie w ścisłym gronie, lecz z pełnym rozmachem. Wielkie i ważne rzeczy robicie - czekam na relację z 18 czerwca :) Powodzenia we wszystkim, co robicie!

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.