Facebook Google+ Twitter

Badania dla emerytów za kółkiem. Potrzebne?

Ośrodek badań psychologicznych i lekarskich zabiega o obowiązkowe badania psychologiczne i lekarskie dla kierowców, którzy ukończyli 60. rok życia. Nad projektem nowelizacji ustawy pracuje Sejm.

Fot. ilustracyjna / Fot. PAP"Stary kierowca" - tak się mówi o doświadczonych mobilach. Ale to określenie ma także znaczenie dosłowne. Oznacza krąg ludzi, przede wszystkim emerytów i rencistów, za kółkiem. Ale czy ich starość zagraża bezpieczeństwu na drodze? Czy istnieje potrzeba wprowadzenia badań już po 60. roku życia?

Starsi kierowcy często mają obniżoną sprawność fizyczną. Są bardziej podatni na stres. Mają słabszy wzrok. Takie i inne argumenty stawiają reprezentanci Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Łodzi. Jest to oczywiste. Ale trzeba dostrzec, że nie każdy emeryt ma takie problemy. Kwestia zdrowia to jedna sprawa, a wieku to już inna.

Dodatkowe badania lekarskie, psychotesty, to dodatkowe pieniądze. Zapewne kwestia finansowania takich badań leżałaby po stronie kierowców. A więc zmiana przyniosłaby dodatkowe wydatki. Dochody emerytów, czy rencistów nie są zbyt wysokie. Ich portfele znacznie to odczują.

Bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego to argument nr 1 za wprowadzeniem noweli. Ale czy nie można by tego zrobić w inny sposób? 60 lat to dosyć niska poprzeczka wiekowa. Należało by ją trochę podnieść. Początkowo mogło by istnieć także dofinansowanie do tych badań. Tak, aby kierowcy, szczególnie Ci ubożsi, nie odczuli tego na swoich kieszeniach.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (17):

Sortuj komentarze:

A cóż to za wiek - 60 lat?! Znakomity czas. Większość pracuje, normalnie żyje, świetnie wygląda i nareszcie ma czas, aby gdzieś pojechać i nie martwić się np. co z dziećmi, co z domem... itd. dzisiejsze 60.latki mają własne samochody, prawa jazdy od wielu lat, sami wiedzą jak się czują, są doświadczonymi ludźmi-kierowcami. Nareszcie trochę wolności. Badania co 10 lat - tak, ale każdy kierowca, a np. po 70 roku życia co 2-3 lata - to byłoby w porządku i na pewno potrzebne.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jednym słowem - ktoś kombinuje jak koń pod górę. Ach, ten szmal... Wszędzie go pełno. Jestem za przeprowadzeniem statystyk na osobach poniżej 60-tki. Pozdrawiam!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Może chodzi o coś innego. Starsi kierowcy mają duże ulgi w ubezpieczeniach. Stracą 60 latkowie prawo jazdy (można zabrać każdemu, tak robią w lotnictwie) wtedy wyrejestrują autko i ubezpieczyciel będzie miał więcej bo autko kupi młody płacący pełne ubezpieczenie. Mnie od lat przysyłają przekaz OC bez ulg, a może zapłacę pełną składkę a nie z 60% ulgą.
Niech zrobią statystykę jaki procent umiera w łóżku a jaki poza nim. Przed i po 60 roku życia. Wydaje mi się, że przed 60 umierają częście poza łóżkiem więc częściej za kierownicą a wtedy badania dodatkowe należy wprowadzić od 50 roku życia.
Wychodzi mi też że w tych ośrodkach się nudzą.

Komentarz został ukrytyrozwiń

a ja znam takich którzy ledwo chodzą ale za to "śmigają" samochodem jak małolaty
powiem tak
wchodzą nowe przepisy i już za niedługo co 10 lat bedziemy poddawani różnym testom
dlatego zostawmy tych naszych seniorów w spokoju niech sobie śmigają tymi samochodami , niejednokrotnie daje im to możliwość kontaktu ze znajomymi co jest ich wielką radością - czuja się potrzebni i dla nas są niejednkrotnie zawsze dostępni właśnie dzieki temu że jeżdżą tymi samochodami
a co do bezpieczeństwa drogowego
myślę że to temat rzeka "Amazonka może być za mała"

Komentarz został ukrytyrozwiń

Joanno, zapewne nic konkretnego, jak to zwykle bywa projekt trafił do szuflady :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Nie ma kierowców idealnych.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Bardzo dziękuję, panowie, ale te teksty są z sierpnia i dotyczą potencjalnych zmian wrześniowych, a tymczasem październik się kończy. Więc wiadomo już co konkretnego?

Komentarz został ukrytyrozwiń

ktoś moze poda wiek idealnego kierowcy ?
młody szofer=brawura, brak doświadczenia
stary=brak reakcji, ślepy
to kiedy jest OK ? może to nie wiek ale zupełnie coś innego ?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Myślę, że bardziej trzeba by zacząć walczyć z plagą pijanych kierowców.
Jednakże nie da się ukryć, że trafiają się kierowcy, u których chociażby koordynacja ruchowa już nie ta. Większym zagrożeniem natomiast są niedzielni kierowcy, poruszający się po drogach raz w tygodniu czy w święta. Prawdziwy wysyp na drogach będzie już pierwszego listopada.
"Początkowo mogło by istnieć także dofinansowanie do tych badań"-przyznam, że rozbawiło mnie to zdanie, biorąc pod uwagę fakt, że polski kierowca jest po prostu krową dojną. Stać cię na samochód to płać-oto mentalność polskich ustawodawców.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Tez jestem za przeprowadzeniem szczegółowych badan statystycznych

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.