Facebook Google+ Twitter

Barometr Pracownika – samopoczucie i motywacja zatrudnionych

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2014-04-16 10:39

Aż 32 proc. pracowników w Polsce odczuwa spadek motywacji do pracy. Co trzeci badany kojarzy pracę z obowiązkiem i rutyną. - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę badawczą IPSOS na zlecenie Grupy Edenred.

Aż 32 proc. pracowników w Polsce odczuwa spadek motywacji do pracy. Co trzeci badany kojarzy pracę z obowiązkiem i rutyną. Wśród pracowników z Europy Zachodniej dostrzega się niepokój o zatrudnienie i oczekiwanie od pracodawcy większej lojalności - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę badawczą IPSOS na zlecenie Grupy Edenred.

Wyniki mogą niepokoić, ale z drugiej strony zachęcają do zdiagnozowania i sprawdzenia, które obszary działalności w firmie wymagają ulepszenia. Satysfakcja i zadowolenie pracowników przekładają się na wyniki firmy, a największy kapitał, jakim dysponuje firma, to kapitał ludzki. Rolą pracodawcy jest zarówno podnoszenie umiejętności pracownika i egzekwowanie postawionych zadań, jak również nagradzanie i motywowanie do dalszej pracy.

Zaangażowanie i motywacja do pracy

Co trzeciemu badanemu praca kojarzy się z obowiązkiem – częściej mężczyznom niż kobietom. Ponad połowa badanych jest bardzo zaangażowana w swoją pracę, mimo to, 1/3 odczuwa spadek motywacji do pracy. Obszary, z których respondenci są najbardziej zadowoleni, to relacje z przełożonym i atmosfera w pracy. Natomiast działania firm, które najczęściej oceniane były, jako niewystarczające, dotyczą głównie zarządzania talentami, pakietu dodatkowych świadczeń dla pracowników oraz podnoszenia umiejętności zatrudnionych. W Europie Zachodniej, głównie w Niemczech, Belgii i Wielkiej Brytanii, praca kojarzy się z obowiązkiem, rutyną, a nawet brakiem źródła bezpieczeństwa. 38% respondentów z Francji twierdzi, że ich motywacja spada, co stanowi rekordowo wysoki odsetek wśród pozostałych krajów objętych badaniem. Oczekiwania pracowników hiszpańskich, włoskich i francuskich w stosunku do pracodawcy są bardzo wysokie, w szczególności w zakresie zarządzania talentami. Model anglosaski jest pod tym względem bardziej oportunistyczny i opiera się na silnym zdystansowaniu zatrudnionych do pracodawcy.

Stres i nadgodziny

Blisko połowa badanych określiła poziom stresu w pracy jako wysoki. Odczuwają go częściej kobiety, kierownicy zespołów, pracownicy firm zatrudniających do 250 pracowników oraz osoby zatrudnione w firmach i organizacjach państwowych. Tempo pracy i ilość obowiązków sprawiają, że praca w nadgodzinach jest powszechnym zjawiskiem, jedynie 11% twierdzi, że nigdy nie zdarza im się pracować po godzinach. Respondenci najczęściej pracują w weekendy lub wieczorami po całym dniu pracy. Dla ponad 40% badanych nieobca jest praca w święta lub podczas urlopu. Co ciekawe nie zawsze częsta praca po godzinach przekłada się na brak satysfakcji z pracy. Co piąty badany, który pracuje w nadgodzinach, jest ogólnie zadowolony.

Zmiana pracy i możliwość znalezienia porównywalnego stanowiska

Tylko co czwarty badany optymistycznie patrzy na perspektywę łatwego znalezienia nowej pracy – częściej są to mężczyźni i osoby do 34. r.ż. Zmianę pracy przynajmniej od czasu do czasu rozważa ponad połowa badanych, przy czym jedynie 3% badanych aktywnie jej poszukuje lub ma już konkretne plany. Główne czynniki, na które zwracają uwagę pracownicy podczas wyboru nowego pracodawcy, to oprócz poziomu wynagrodzenia (98%), dobra atmosfera w pracy (98%), stabilna sytuacja finansowa firmy (97%) oraz bezpieczeństwo zatrudnienia (97%). Dla badanych ważne jest również, aby praca była interesująca i pozwalała na zachowanie work–life balance. Pracownicy z Europy Zachodniej są bardziej lojalni wobec pracodawcy. 58% Francuzów, 60% Niemców i 66% Belgów deklaruje, że nie zamierza zmienić obecnej pracy.

Świadczenia pozapłacowe

Najpopularniejszymi świadczeniami pracowniczymi wg badanych są podarunki na święta (67%), zapomogi losowe i okolicznościowe (62%), dofinansowanie wakacji (61%) oraz pożyczki na preferencyjnych warunkach (59%) – wynika z badania Barometr Pracownika. Tylko co dziesiąty pracownik nie otrzymuje od pracodawcy żadnego benefitu poza wynagrodzeniem.
Pracodawcy, którym zależy na budowaniu silnych zespołów, powinni wdrożyć nowoczesne systemy motywacyjne. Powołując się na wyniki powyższych badań, świadczenia pozapłacowe osłabiają chęć zmiany pracy i budują lojalność wobec pracodawcy. Ponadto przynoszą też pozytywne skutki w przypadku zarządzania talentami w firmach. Dobrze opracowany pakiet świadczeń pozapłacowych według 70 proc. respondentów zwiększa zaangażowanie zatrudnionych, a dla 80 proc. osłabia chęć zmiany firmy – mówi Izabela Supeł, Marketing Manager w Edenred Polska.
Co o działaniach podejmowanych przez firmy w obszarze motywacji myślą sami pracownicy? Dla ponad 50% badanych są one niewystarczające. Jednak w przedsiębiorstwach, gdzie pakiety motywacyjne są obecne, zatrudnieni je dostrzegają i są z nich raczej zadowoleni (59%). Pracownicy są rzadko informowani o wartości otrzymywanych świadczeń, dlatego nie wiedzą jak wiele firma im oferuje. Praktyka ta występuje tylko w 26% firm w Polsce, częściej z kapitałem zagranicznym i zatrudniających powyżej 1000 pracowników. Zaledwie, co piąty badany, którego pracodawca oferuje jakikolwiek system motywacyjny, twierdzi, że w firmie przeprowadza się badania satysfakcji z otrzymywanych benefitów.
– Warto komunikować wartość przekazywanych świadczeń pracownikom, jak również analizować satysfakcję zatrudnionych, aby świadczenia pozapłacowe nie kojarzyły się tylko ze wsparciem socjalnym – podsumowuje Izabela Supeł.

Źródło: Barometr Pracownika Edenred-IPSOS
………………………...………………………………………………………………………………….

O badaniu
„Barometr Pracownika Edenred-IPSOS” został przeprowadzony przez firmę badawczą IPSOS na zlecenie Grupy Edenred w okresie 2013/2014. Jest to 8.edycja badań w Europie Zachodniej i 1.edycja w Polsce. Przebadano 7.800 pracowników polskich, niemieckich, belgijskich, hiszpańskich, francuskich, włoskich i brytyjskich. Profil respondentów: osoby zatrudnione na umowę o pracę, w wieku 25+, reprezentujące firmy z sektora prywatnego jak i instytucje publiczne, małe, średnie i duże organizacje. Celem Barometru jest sprawdzenie jak zmienia się zaangażowanie zatrudnionych i ich motywacja do pracy, a także jak sytuacja na rynku pracy wpływa na samopoczucie zatrudnionych. Uzyskane wyniki pozwalają na określenie poziomu satysfakcji z pracy oraz poszczególnych aspektów życia zawodowego, jak np. wynagrodzenie, świadczenia pozapłacowe, atmosfera w pracy, sytuacja gospodarcza itp.
(Edenred Polska)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.