Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

424 miejsce

Berlin. Od budowy do budowy na popularnym szlaku turystycznym

Kilkadziesiąt dużych projektów budowlanych w śródmieściu Berlina sprawia, że historyczne obiekty i zabytki stają się na dłuższy czas tłem dla dźwigów, silosów i kolorowych rur rozstawionych wzdłuż ulic.

Budowa głównego dworca kolejowego w Berlinie w 2005 roku. Obiekt oddano do użytku rok później. Przed 1989 roku teren znajdował się tuż przy murze berlińskim, po zachodniej stronie miasta, dlatego nie podejmowano tu żadnych inwestycji. / Fot. Joanna CzuprynaPo zjednoczeniu Niemiec, Berlin przeżywał w latach 90. ubiegłego wieku boom budowlany. Przebudowa gmachu Reichstagu, renowacja lub wręcz rekonstrukcja zabytków, powstanie nowej dzielnicy rządowej czy zabudowa dawnej strefy granicznej - wszystkie te inwestycje prowadzone jednocześnie, powodowały, że trudno było w owym czasie zrobić w stolicy Niemiec zdjęcie bez dźwigu w tle. W pierwszej dekadzie nowego tysiąclecia ukończono główny dworzec kolejowy
(2006), rozebrano enerdowski Pałac Republiki (2008), zabudowano częściowo Plac Aleksandra (2009), a dawnym Berlinie Zachodnim przystąpiono do licznych remontów i rozbiórek. W samym śródmieściu było względnie spokojnie, jeśli nie liczyć przysłaniającej widoki budowy stacji metra w pobliżu Bramy Brandenburskiej (U Brandenburger Tor, 2009).

Od Placu Aleksandra (Alexanderplatz) do Bramy Brandenburskiej (Brandenburger Tor) jest przynajmniej dziewięć placów budowy. Mapa: OpenStreetMap, opracowanie własne. / Fot. Joanna CzuprynaW najbliższych latach turyści muszą ponownie uzbroić się w cierpliwość. Najpopularniejszy odcinek spacerowy między Placem Aleksandra a Bramą Brandenburską (ok. 2,5 km) najeżony jest bowiem licznymi budowami, które nierzadko ze sobą sąsiadują. Zwłaszcza po wschodniej stronie Alei Pod Lipami (Unter den Linden) i na Wyspie Muzeów prowadzone są uciążliwe prace. "Budowy to wyraźny sygnał, że Berlin jest dynamicznie rozwijającym się miastem" - podkreślają włodarze. Na tegorocznych targach turystycznych ITB burmistrz miasta, Klaus Wowereit z dumą podkreślił, że stolica Niemiec jest najchętniej odwiedzanym miastem w Europie zaraz po Londynie.*

Turyści nie są pozostawieni sami sobie. Przy dwóch największych projektach, to jest rozbudowie linii metra nr 5 oraz odbudowie pałacu miejskiego, można uzyskać informacje, a nawet mieć wgląd w postępy na placach budowy. Z firmowanych znakiem BVG (Berlińskie Zakłady Komunikacyjne) platform widokowych zobaczyć można wybetonowane, przyszłe stacje metra, których poziom peronów sięgać będzie od 7 do 16 metrów pod ziemią. Na ogrodzeniach umieszczone są dane techniczne, poglądowe szkice oraz rysunki techniczne a także ciekawostki historyczne. Dla przyszłego pałacu miejskiego wzniesiono specjalny, kilkupoziomowy pawilon informacyjny z restauracją i tarasami widokowymi na najwyższym piętrze. Wewnątrz pewne wyobrażenie o odbudowywanym gmachu mogą dać makiety i liczne zdjęcia.

*liczba sprzedanych noclegów w obiektach pow. 9 łóżek w ciągu roku

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Zobacz także:

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.