Facebook Google+ Twitter

Berlińskie spotkanie w sprawie Nord Stream

  • Autor usunął profil

  • Data dodania: 2010-03-07 11:31

Po piątkowym spotkaniu z przedstawicielami konsorcjum Nord Stream, Jarosław Siergiej powiedział: "Rozmowy zakończyły się połowicznym sukcesem".

Kanał portowy w Świnoujściu / Fot. Inka Malinowska W piątek odbyło się spotkanie przedstawicieli Nord Stream z prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecina i Świnoujścia Jarosławem Siergiejem. Po powrocie z Berlina nie podzielał on optymizmu z jakim Radosław Sikorski kilka dni temu informował opinię publiczną o końcu kłopotów z rosyjsko-niemiecką rurą. Niemcy uwzględnili sugestie polskiej strony i zapewnili, że złożą wniosek do Urzędu Górniczego w Stralsundzie dotyczący zakopania około 20 km rury na swoich wodach terytorialnych.

Niemcy ochoczo zgodzili się na takie rozwiązanie, ponieważ zdają sobie sprawę, że zakopać rurę na swoich wodach terytorialnych muszą. Obliguje ich do tego obowiązująca ONZ-owska Konwencja o Prawie Morza, która mówi, że wykorzystanie morza, na przykład do budowy gazociągów czy wiatraków, nie może przeszkodzić żegludze. Głębokość toru wodnego leżącego na wodach terytorialnych Niemiec wynosi około 14 metrów i zakopanie rury na tym obszarze powoduje to, że jest on żeglowny dla statków o zanurzeniu nie przekraczającym 12 metrów.

Jednak by porty w Szczecinie i Świnoujściu mogły w przyszłości się rozwijać, potrzebny jest tor wodny o minimalnej głębokości 17 metrów. Istnieje drugi tor żeglugowy tzw.północny leżący już poza wodami terytorialnymi Niemiec którego głębokość wynosi 17 metrów, ten tor również przecina rura gazociągu, tu przedstawiciele Nord Stream proponują jedynie jego przesunięcie. Pomysł przesunięcia przebiegu rury o 2 kilometry na północ, nie rozwiązuje wcale problemu , ponieważ rura o średnicy 1,4 metra nadal ma leżeć na dnie. Statek o zanurzeniu 15 metrów musi mieć 2 metry zapasu pod kilem, jest to tzw. strefa bezpieczeństwa. Jeśli rurociąg będzie leżał na dnie, niemożliwym stanie się bezkolizyjne przepłyniecie nad rurą .

A przecież już teraz PŻM posiada jednostki o zanurzeniu 14,6 metra, jest to zbudowany w sierpniu ubiegłego roku M/s Giewont.Ten 80-tysięcznik jest pierwszym z czterech masowców tej wielkości zakontraktowanych w stoczni New Times Shipyard . Przyjmując owe 2 metry jako strefę bezpieczeństwa zanurzenia tych statków, niezbędna jest głębokość toru wynosząca 17 metrów a więc tyle, ile wynosi naturalna głębokość Cieśnin Duńskich. Głębokość ta do tej pory jest jedynym ogranicznikiem wpływających na Bałtyk jednostek. Zakopanie rury na przecięciu północnym toru żeglugowego jest konieczne, inaczej polskie statki nie wpłyną na redę Świnoujścia.

Jarosław Siergiej zapowiedział dalsze kroki prawne, które mają doprowadzić do zakopania gazociągu północnego na trasie żeglugowej północnej. - Spółka Nord Streamu przyjrzy się jeszcze możliwościom zmiany lokalizacji rurociągu - jest to jednak tylko deklaracja słowna - dodał.

Źródło: Polskie Radio Szczecin

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (10):

Sortuj komentarze:

  • Autor usunął profil
  • 05.04.2010 19:26

My tu gadu, gadu a budowa Nord Stream już rusza pełną parą, oto ostatnie doniesienia - http://www.tvn24.pl/-1,1650833,0,1,rusza-budowa-nord-stream,wiadomosc.html

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 07.03.2010 21:31

Poprzednie artykuły Inki, w których porusza problem Nord Stream - link - link - link Artykuł Tadeusza - link

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 07.03.2010 20:09

Politycy zaabsorbowani kampanią wyborczą, wolą nawzajem obrzucać się inwektywami, zamiast zająć się naprawdę ważkimi problemami. Jest ich co nie miara i nie tylko sprawa Nord Stream należy do priorytetów. Przy kwestii spornej rury należy się śpieszyć, gdyż budowa trwa, a poza słowami bez pokrycia, nie ma wiążących decyzji, które zażegnają istniejącą sytuację. Tylko patrzeć, jak zostaniemy postawieni przed faktem dokonanym i będzie już za późno na jakiekolwiek decyzje.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 07.03.2010 19:59

Tadeusz, śledzę od samego początku artykuły dotyczące problemu jaki stwarza Nord Stream, dobrze, że sprawa jest nagłaśniania. Duży wkład pracy Inki i Twojej, pozwala na bieżąco śledzić wydarzenia a co za tym idzie, poruszony raz temat nie idzie a/a ale jest śledzony i drążony nadal. Za takie podejście do bardzo ważnego tematu 5*

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zapraszam Wszystkich do poparcia słusznego zabiegania o interesy Zachodniopomorskiego. Jeśli możemy ręka w rękę iść w sprawie Ojcowskiego Parku Narodowego, to może byśmy nie stali na uboczu, przy rozgrywkach wokół, nie mniej dla Polski, ważnej.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Co o tym wszystkim mają sadzić Polacy? Gdzie Prawda? Po czyjej stronie? Może w końcu znajdzie się w naszej ukochanej Polsce wiarygodna osoba i ogłosi Prawdę na temat uwzględnienia polskich postulatów zapewnienia bezkolizyjnego wpływania statków do portów Szczecina i Świnoujścia. Szef polskiego MSZ ogłasza wieści z zakulisowych rozmów, nie poparte dokumentami.

Niech Polacy usłyszą, czy były wystąpienia ze strony polskiego MSZ, czy nie były? Strona Polska otrzymała, czy nie otrzymała, odpowiedzi? Jeśli otrzymała, to jaką?
Prosimy Cię Polska Praworządna Władzo o odpowiedź. Polskie Społeczeństwo jej oczekuje.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 07.03.2010 12:09

Panie Romanie , koło się zamyka , znów wracamy do punktu - "zaznaczcie na mapie i niech się martwi kapitan" link

Komentarz został ukrytyrozwiń

Plus za pilotowanie tematu i nas informowanie.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 07.03.2010 11:43

Ewuniu , sama jestem ciekawa co zrobi z tym problemem nasza dyplomacja . Dziękuję Ewo ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ciekawe co będzie dalej.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.