Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

2793 miejsce

Bezpieczeństwo Narodowe Polski

Bezpieczeństwo Narodowe jest szerokim zagadnieniem. Nie sposób w kilku zdaniach opisać jakie powinny być jego uwarunkowania, kategorie, system czy też kształtowana polityka.

 / Fot. Strategia

Niemniej omawianie wspomnianych zagadnień powinno być priorytetowym zadaniem dla współczesnego państwa polskiego.
Jednym z głównych źródeł organizacji bezpieczeństwa narodowego naszego kraju powinny być doświadczenia organizacji jej na przestrzeni dziejów Polski. Analizując te doświadczenia możemy odpowiedzieć sobie na pytanie, które z tych są właściwe i nadal aktualne do jej organizacji, a które konieczne do poprawy i wyciągnięcia odpowiednich wniosków.

Aby zapewnić bezpieczeństwo Polsce niezbędne są dwa kierunki działania. Pierwszoplanowy to ustabilizowanie demokratycznego państwa polskiego, a co za tym idzie rozwój gospodarczy i społeczny. Rozwój potencjału militarnego kraju oraz próba uniezależnienia się od zagranicznych partnerów i dywersyfikacja zasobów energetycznych kraju. Nieodłączne więc musi być również zapewnienie porządku wewnętrznego w kraju rozumianego jako przestrzeganie praw demokratycznego państwa i sprawiedliwego osądzania. Porządek wewnętrzny musi być zapewniany poprzez prawidłową edukację i wychowywanie młodzieży w oparciu o zasady wzajemnego poszanowania i religię. Niemniej jednak podstawowy błędem edukacji młodzieży jest brak przyswajania wiedzy historycznej, która jest kluczem do badań zarówno nad bezpieczeństwem narodowym, ale i wszystkich innych dziedzin społecznych.Wspomniany kierunek działania szczegółowo poruszę w kolejnych wpisach.

Kolejny kierunek to odpowiedzialna polityka zagraniczna. Nie mam tu na myśli zamykania się i zacieśniania w jednym kręgu jakim jest Unia Europejska i Sojusz Północnoatlantycki, ale również otwieranie się na inne kierunki, które mogą przynosić Polsce znacznie większe korzyści. Pierwszoplanowe powinny być interesy i bezpieczeństwo naszego kraju. Sojusze, Unie i grupy powinny być uzupełnieniem dobrze funkcjonującego systemu zarówno gospodarczego, jak i militarnego w kraju.Truizmem jest stwierdzenie, że nie da się uszczęśliwić całego świata i stworzyć z niego raju poprzez unie i sojusze. Jesteśmy w obecnych czasach świadkami sytuacji kryzysowej, która może doprowadzić do wielkiego europejskiego, a nawet globalnego kryzysu. Celem nadrzędnym powinno być przewidywanie i stałe eliminowanie zagrożeń oraz szybka reakcja na pojawiające się nowe niebezpieczeństwa opierając się na doświadczeniach, a przede wszystkim błędach z przeszłości.

Wraz z zakończeniem Zimnej Wojny świat odetchnął. Teoretycznie zagrożenie jakim była potencjalna wojna nuklearna zniknęło, a bezpieczeństwo tym samym wzrosło. Niemniej jednak wraz z zanikiem jednego zagrożenia zaczęły pojawiać się kolejne. Skumulowane zagrożenia zaczęły tworzyć sieć potencjalnych zagrożeń, które w znaczny sposób oddziałują na bezpieczeństwo narodowe naszego kraju, jak i innych państw. Pokazały one nowy sposób określania zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego. Są one również niebezpieczne jak zagrożenia polityczno-wojskowe występujące do końca XX wieku. Dla przykładu można podać trzęsienie ziemi na oceanie indyjskim, które miało miejsce w 2004 r. Potężna fala tsunami zebrała żniwo ponad 200 000 ofiar oraz znacznego majątku materialnego.Do zagrożeń, które w kontekście bezpieczeństwa narodowego zaczęto omawiać na przełomie XX i XXI wieku doszły więc klęski żywiołowe, katastrofy techniczne (np. Czarnobyl), terroryzm w nowym wydaniu, a także rozprzestrzenianie się zaraźliwych chorób oraz narkotyków. Ostatnim czasem doszły też zagrożenia cybernetyczne oraz zagrożenia związane z wojną hybrydową.

Dodatkowymi kryteriami, które warunkują bezpieczeństwo jest bezrobocie, rozprzestrzenianie się stref ubóstwa i nędzy, a co za tym idzie i migracje ludności. Wszystkie te czynniki przekładają się na bardzo niski przyrost demograficzny, który niestety uzupełniany jest falami migracji. To wszystko może być początkiem końca europejskiej cywilizacji. Historyczne doświadczenia pokazały nam, że zaniedbanie organizacji bezpieczeństwa narodowego i obronnego, nawet wtedy, gdy Polska była mocarstwem europejskim nie tylko w sferze politycznej i militarnej, ale również gospodarczej i kulturalnej, doprowadziły do tragicznych skutków.

Geostrategiczne położenie Polski w jednym z głównych korytarzy lądowych azjatycko-europejskich jest jednym z podstawowych wyznaczników bezpieczeństwa narodowego kraju. Jest ono bowiem bardzo istotne nie tylko pod kątem bezpieczeństwa państwa, ale i całej Europy. Sąsiadujemy bowiem z dwoma mocarstwami, Niemcami i Rosją, które mają w swoim interesie zdominowanie Polski. Nie wolno więc nam zaniechać budowy bezpieczeństwa narodowego przede wszystkim w kontekście potencjału militarnego, obronnego i odstraszania. Stany Zjednoczone i NATO nie są gwarantem dożywotniej osłony militarnej Polski i całej Europy. Powinniśmy odróżnić politykę od strategii. Doświadczenia ubiegłych lat jednoznacznie pokazują nam, że wiara w sojusze i traktaty to tendencja samobójcza Polski. Przede wszystkim musimy odbudować elity polityczne i wojskowe, a także polską kulturę. Dopiero wtedy gdy ten pierwszy kierunek jest spełniony możemy podpierać się ścisłą polityką zagraniczną ukierunkowaną w traktaty i sojusze, które powinny być nie gwarantem bezpieczeństwa, lecz jego uzupełnieniem. By tego dopełnić niezbędna jest wspomniana wcześniej edukacja i wychowywanie młodzieży, a te powinny być oparte na historycznych źródłach wiedzy i mądrości głównie o bezpieczeństwie narodowym. Niestety te nie są wykorzystywane co jest powodem błędów w organizacji bezpieczeństwa Polski.

Błędem w rozumowaniu zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego jest popadanie i uleganie panującemu trendu. Naturalnym jest zmienność i zaskoczenie występowania zagrożeń, a celem organizacji bezpieczeństwa narodowego jest przewidywanie i przygotowanie się na zmienność sytuacji nie zapominając o zagrożeniach, które były „trendy” jeszcze tak niedawno.

Organizacja bezpieczeństwa musi być więc kreatywna. Jej celem powinno być zapobieganie i wyprzedzanie zagrożeń oraz eliminowanie ich źródeł. Do zrealizowania tego celu potrzebne jest silne państwo. Carl von Clausewitz zauważył słusznie, że przyczyną rozbiorów Polski było traktowanie jej nie jak zamkniętego domu, lecz jako drogę publiczną, po której stale grasowały obce wojska niczym po niezamieszkałym stepie. Państwo było zbyt słabe by się obronić. Roman Dmowski, polityk który podpisywał Traktat Wersalski przywracający Polsce niepodległość po 123 latach niewoli zauważył, że w tej części Europy, w której leży nasz kraj „nie ma miejsca na małe, słabe państewko, niezdolne do zachowania swej samoistności wobec sąsiadów”. Słabe państwo oznacza klęskę ponieważ słabość prowokuje. Idąc dalej przestrogą powinno być opieranie naszego bezpieczeństwa na sojuszach z innymi państwami. Byłyone przyczyną katastrofy naszego narodu w przeszłości. Bez silnego wewnętrznego państwa Polskiego nie ma mowy o bezpieczeństwie. Naród ceni się przede wszystkim za samodzielność.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Demokracja jest kosztownym ustrojem - utrzymujemy w we wciąz niebogatym kraju armi e urzędników, senatorów, zbyt wielu posłow, powiatów itp. Ake zdaje się że się powtarzam. Jakie byłyby koszty życia w pozornie bezpiecznym totalitarnym kraju wole nie myśleć. Albo w takim w którym demokratycznie wybrane wladze w imię rzekomej poprawności politycznej obala ulica, majdan itp. co w rzeczywiśtości prowadzi prawie zawsze do wojny domowej (Ukraina, Syria itd). Ale zdaje się że się powtarzam...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Artykuł ciekawy ,tyle że mało konkretnych przykładów.
Bezpieczeństwo energetyczne - jeden z głównych nurtów suwerenności.
Przez ostatnie 20 lat zostaliśmy totalnie rozbrojeni. Nasze elektrownie w roku 1989 były jeszcze nowoczesne, dziś pora je zamykać bo przestarzałe . Następnym problemem są zobowiązania podpisane przez rząd Tuska i Kopacz zmniejszające emisję CO2 o 20 %. Kretynizm lub brak dobrej woli polegał na określeniu roku 2005 jako bazowy a nie jak było to ustalone w Kioto 1989.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.