Facebook Google+ Twitter

Bezpieczniej na drogach

Bezpieczeństwo na polskich drogach to temat nieustających dyskusji. Redukcja wypadków drogowych, zmniejszenie liczby ofiar oraz podniesienie standardu jazdy to cele, jakie od lat stawiają sobie osoby odpowiedzialne za infrastrukturę.

Wypadki samochodowe są nieodłącznym elementem dziejów motoryzacji. Już w 1771 roku Nicolas-Joseph Cugnot rozbił swój pojazd parowy o mur. Od czasu wynalezienia ponad 100 lat temu pierwszego samochodu, na całym świecie w wyniku wypadków drogowych zginęło prawie 30 milionów ludzi. Według raportów policyjnych w ciągu ostatnich 17 lat w Polsce zdarzył się prawie milion wypadków drogowych, w których zginęło ponad 110 tys. osób, a ponad milion zostało rannych. Dziennie w wypadkach ginie średnio 15 osób, a 160 zostaje rannych. Każdego roku liczba wypadków drogowych zwiększa się. W Polsce w 2007 roku doszło do 49 643 wypadków (wzrost w porównaniu z 2006 r. o 5,9 proc.), przy czym zginęły w nich 5563 osoby (wzrost o 6,1 proc.), a obrażeń doznały 63 222 osoby (wzrost o 6,9 proc.). W 2007 roku Polska znalazła się na drugim miejscu w całej UE pod względem liczby zabitych na drogach. Rocznie straty Polski z tytułu wypadków samochodowych są szacowane na ok. 2 proc. PKB. W krajach rozwijających się wartość tych strat jest większa niż kwoty otrzymywanych pożyczek i pomocy międzynarodowej. Nic dziwnego, że poprawa bezpieczeństwa na drogach jest sprawą priorytetową.

By jechało się lepiej

Do najczęstszych przyczyn wypadków na polskich drogach należą: brawura, brak rozwagi, alkohol i tzw. cwaniactwo drogowe. Nie można jednak powiedzieć, że na stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym ma wpływ wyłącznie człowiek kierujący pojazdem. Bardzo istotne znaczenie ma też jakość dróg, po których jeździmy, oraz ich oznakowanie i oświetlenie. Od lat prowadzone są działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Pierwszymi rozwiązaniami były wynalazki Williama Phelpsa Eno, zwanego ojcem bezpieczeństwa drogowego. Jego pomysłu znak STOP, ulica jednokierunkowa czy rondo były kamieniami milowymi w dziejach polepszania bezpieczeństwa na drogach.

W celu zwiększenia przyczepności opon na drogach szybkiego ruchu ich nawierzchni nadaje się zaokrąglony profil, co zapobiega powstawaniu kałuż i gromadzeniu się lodu. Często nacina się także obrzeża dróg, tak by najechanie na nie powodowało buczący dźwięk oraz drżenie kierownicy auta. Zabieg ten ma na celu ostrzeżenie kierowców zbliżających się do pobocza drogi o niebezpieczeństwie. Inne godne uwagi metody zwiększania bezpieczeństwa drogowego to użycie sygnalizacji świetlnej, malowanie linii osi jezdni czy używanie w większości znaków i farb drogowych elementów odbijających światło. Niestety farby mogą z biegiem czasu blednąć, dlatego zastępuje się je niewielkimi światełkami odblaskowymi, zwanymi kocimi oczkami.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.