Facebook Google+ Twitter

Biegaj z głową. Jakie błędy popełniają początkujący biegacze?

Jakie błędy popełniają początkujący biegacze? Między innymi trenują zbyt często i biegają za szybko. Oto kilka wskazówek dla osób rozpoczynających przygodę z bieganiem.

 / Fot. skeeze/CC0 Public DomainBłędy początkujących biegaczy można mnożyć. W końcu kto z nas, zaczynając w swoim życiu coś nowego, nie popełnia na początku pomyłek? My podpowiemy wam, czego unikać, aby bieganie stało się dla was przyjemnością, a nie katorgą.

Kiedy zaczynamy bieganie, zwykle chcemy jak najszybciej osiągnąć zamierzony efekt. W związku z tym popełniamy jeden z podstawowych błędów początkujących - trenujemy zbyt często. To nie prowadzi do niczego dobrego, bo jeśli kiedyś będziemy mieć słabszy dzień i nie pójdziemy na trening, będzie nas męczyć poczucie winy.

Poza tym, po pewnym okresie codziennego biegania, zacznie się buntować nasz organizm, który potrzebuje odpoczynku i regeneracji. Początkującym podpowiadamy - 3 treningi tygodniowo w zupełności wystarczą!

Jak mówi znane przysłowie, nie od razu Kraków zbudowano. Przyjdzie czas, kiedy przebiegnięcie 10 czy 15 kilometrów nie będzie już dla Ciebie wyzwaniem. Na początek proponujemy jednak odłożyć ambicje na bok i zacząć od krótszych dystansów. Biegając za długo, możesz nabawić się urazu, który wyeliminuje Cię z treningów na długi czas.

Na początek warto trenować przez około 30 lub 45 minut i przeplatać trucht z marszem. Nasz organizm musi się przyzwyczaić do wysiłku.

Kolejnym z podstawowych błędów początkujących biegaczy jest zbyt szybkie bieganie. Narzucamy sobie tempo, z którym nasz organizm nie jest w stanie sobie poradzić i po kilku minutach treningu marzymy już tylko o powrocie do domu i rzuceniu się na łóżko. Aby się nie zniechęcić i nie przeforsować organizmu, na początek najlepiej przeplatać trucht z marszem. Kiedy już nieco wyćwiczymy kondycję, możemy zacząć zwiększać tempo lub wplatać do naszego treningu kilka intensywnych powtórzeń.

Wychodzimy na dwór i od razu chcemy zacząć trening. Tymczasem, jeśli nasze bieganie ma być efektywne, należy się do niego odpowiednio przygotować, czyli przeprowadzić rozgrzewkę. Warto również pamiętać o tym, aby po skończonym treningu trochę się porozciągać - to również nie zaszkodzi, a na pewno pomoże naszym mięśniom się zregenerować.

Nie jest tajemnicą, że większości z nas ciężko się zmobilizować do wysiłku. Kiedy już uda nam się wyjść na pierwszy trening, obiecujemy sobie, że będziemy biegać regularnie. Po czym wracamy do domu i przez następne pięć dni odpoczywamy. Im dłuższe przerwy pomiędzy treningami sobie robimy, tym trudniej nam się później zmotywować do powrotu. Regularność jest kluczem do sukcesu. Powinniśmy więc ćwiczyć ok. 3 razy w tygodniu.

Bieganie cały czas jedną trasą w końcu zaczyna prowadzić do nudy. Trening przestaje być przyjemnością, a zaczyna być uciążliwy. Dlatego warto od czasu do czasu urozmaicać sobie trasę i wyznaczać nowe cele, czyli bieg z punktu A do punktu B.

Są różne szkoły. Jedni chwalą sobie bieganie na czczo, inni wolą przed treningiem coś zjeść. Najlepiej jednak znaleźć złoty środek - bieganie "na głodnego" może sprawić, że szybko opadniemy z sił, z kolei posiłek tuż przed treningiem będzie nam ciążyć w żołądku i może powodować kolkę. Dlatego najlepiej zjeść coś na godzinę lub dwie przed rozpoczęciem biegu.

Kiedy w trakcie treningu zacznie Cię coś boleć, nie zgrywaj bohatera i nie ignoruj bólu. Organizm wysyła sygnał ostrzegawczy i należy na niego zwrócić uwagę. Nawet drobny uraz, jeśli nie jest odpowiednio leczony, może przerodzić się w coś poważniejszego, co wykluczy Cię z treningów na dłuższy okres. A tego przecież nie chcesz.

Idziemy ulicą i widzimy biegacza z butelką w ręku. Żaden nadzwyczajny widok, w końcu nawadnianie się w trakcie treningu jest ważne. Jak się jednak okazuje - nie zawsze warto zabierać ze sobą taki ekwipunek. Treningi początkujących biegaczy zwykle nie trwają dłużej, niż godzinę. Takie osoby biegają też zazwyczaj powoli (o ile nie popełniają błędu z narzucaniem sobie zbyt szybkiego tempa). W takim przypadku butelka z wodą nie jest potrzebna - w tak krótkim czasie płyny i tak nie zostaną wchłonięte przez nasz organizm, a butelka może ograniczać prawidłową pracę rąk i utrudniać nam bieg.

Wiele osób nie chce od razu inwestować w drogie obuwie przeznaczone do biegania, ponieważ nie wie, czy przygoda z tym sportem nadal będzie trwać. Jest to rozsądne podejście, ale nie należy też przesadzać w drugą stronę - wychodzenie na trening w trampkach lub halówkach jest niewygodne i może prowadzić do kontuzji.

Warto zaopatrzyć się więc w specjalnej obuwie, nie przesadzając jednocześnie z ceną. Buty biegowe powinny być dopasowane do naszej stopy, a także urozmaicone ze względu na podłoże - twarde, asfaltowe lub miękkie, piaszczyste, leśne ścieżki. W zależności od tego, gdzie biegamy, powinniśmy mieć więc obuwie bez lub ze stabilizatorem stopy, dobrze ją trzymające i kontrolujące jej ruch, a także elastyczne i amortyzujące wstrząsy. W doborze obuwia pomoże nam sprzedawca w sklepie sportowym.

(aip)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.