Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

„Bitwa prawna” – przez hip-hop do świadomości społecznej

Kajetan Balcer
Kajetan Balcer
Kadr ze spotu promującego kampanię społeczną #bitwaprawna #piłeśpaliłeśniejedź #niejedź
Kadr ze spotu promującego kampanię społeczną #bitwaprawna #piłeśpaliłeśniejedź #niejedź
„Piłeś, paliłeś – nie jedź!” – to hasło 1. akcji społecznej z cyklu „Bitwa prawna”. Ma ona uświadamiać prawne konsekwencje jazdy „pod wpływem”. Wielki finał 26.06 w klubie Wiatrak w Zabrzu

Bitwa freestylowa: kto? co? jak? gdzie? kiedy?

2000 zł za pierwsze, 1000 zł za drugie i 500 zł za trzecie miejsce – m.in. takie nagrody czekają na zwycięzców bitwy freestylowej. Impreza odbędzie się 26.06 w Klubie CK Wiatrak w Zabrzu. Zmagania słowne odzwierciedlać będą proces sądowy. Zawodnicy wcielą się w rolę obrońców lub prokuratorów. Motyw przewodni to skutki prawne prowadzenia po alkoholu i (lub) narkotykach. Uczestników oceni publiczność oraz jury w składzie: Ymcyk, Czeski i Flint. Aby stanąć w szranki, należy na adres [email protected] wysłać maila zawierającego imię, nazwisko, pseudonim i datę urodzenia. Więcej szczegółów na www.bitwaprawna.pl.

Bilety

By zdobyć bilet na wielki finał bitwy i koncerty gwiazd polskiego rapu, należy: wejść na www.bitwaprawna.pl, przejść do zakładki „Poprzyj akcję i przyjdź na Bitwę!”, kliknąć
w odpowiedni button, a następnie przy użyciu specjalnej aplikacji udostępnić wpis na Facebooku lub Twitterze. – Imprezę, której jesteśmy partnerem, promujemy głównie kanałami social media. Powód jest prosty: grupa docelowa. Chcemy z tym tematem trafić przede wszystkim do ludzi takich jak my, czyli młodych. Sami traktujemy dziś Facebooka i Twittera jako główne źródło informacji. Postawiliśmy więc na komunikację viralową w tych serwisach – tłumaczy Joanna Michalik, specjalista ds. PR i social media w MaxFloRec.

Hashtagi, czyli jak poprzeć akcję?

Nie wybierasz się do Zabrza, a chcesz wyrazić aprobatę dla akcji i zadeklarować, że sam nie jeździsz (lub nie będziesz jeździć) „pod wpływem”? Wrzucając na FB, Instagrama czy gdziekolwiek indziej zdjęcia z koncertów, spotkań ze znajomymi czy rodziną, oznacz je hashtagami: #piłeśpaliłeśniejedź, #bitwaprawna i #niejedź. – Jak na razie najczęściej ludzie udostępniają nasz spot. Widzimy, że podchodzą do tematu bardzo entuzjastycznie – mówi Michalik. Zawsze można też otagować klip do wykorzystanej w spocie „Sekundy” Rahima, która stała się niepisanym hymnem kampanii.

Hip-hop a prawo – co mają ze sobą wspólnego?

Bitwy freestylowe to nieodłączny element subkultury hip-hopowej. Ale co mają wspólnego prawem? Jak mówi adwokat Grzegorz Prigan, pomysłodawca „Bitwy prawnej”, freestylowca można porównać do adwokata i odwrotnie. – W trakcie potyczki zarówno adwokat, jak i freestylowiec, jeśli nie zna ruchu rywala, zmuszony jest do jak najszybszej riposty słownej. Reakcja musi być błyskotliwa, celna i rzeczowa – tłumaczy Prigan. – Słowa freestyle'owca kierowane do przeciwnika są jak działanie adwokata na sali sądowej. Jeden i drugi walczy w tym samym celu: by zwyciężyć – dodaje.

Sprawca wypadku płatnikiem odszkodowania

Prowadzenie pojazdu pod wpływem jakichkolwiek środków odurzających grozi nie tylko utratą prawa jazdy i wyrokiem. To ryzyko śmiertelnego wypadku drogowego. Niby banalne, niby „każdy wie”, a jednak, jak zauważają organizatorzy, nie każdy z nas zdaje sobie sprawę z realności tych następstw. – Konsekwencje są nie tylko karne, ale i cywilne. Sprawca może otrzymać nakaz oddania ubezpieczalni odszkodowania wypłaconego ofiarom wypadku. To może być dług w wysokości nawet 1 mln zł. Stąd cała ta akcja. Nie po to, by przypomnieć, ale by uświadomić – mówi Joanna Michalik.

Edukacja poprzez rap

Premierowa edycja „Bitwy prawnej” podzielona została na 3 etapy. Pierwszy z nich to kampania społeczna „Piłeś, paliłeś – nie jedź!”. Drugi – eliminacje do bitwy freestylowej. Zwieńczeniem akcji będzie wielka bitwa na słowa i koncert gwiazd polskiego hip-hopu, w tym duetu Kleszcz (MC) & DiNO (producent). – Pokażmy razem, że rap to nie tylko poruszanie kilku stereotypowych tematów życia codziennego – zachęca Magdalena Giertuga z agencji kreatywnej kręci się! będącej partnerem akcji. – Przecież rapem możemy się bawić, poprzez rap możemy edukować, uświadamiać i ostrzegać innych. Wykorzystajmy to! Widzimy się już 26 czerwcaw Zabrzu!

Organizatorem akcji jest Adwokatura Polska we współpracy z Agencją Artystyczno-Wydawniczą MaxFloRec i agencją kreatywną kręci się! Patronat medialny nad wydarzeniem sprawują: TVP Katowice i TVP Opole. Głównym sponsorem imprezy jest PZU S.A.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto