Facebook Google+ Twitter

Cała Polska czeka na autostradowe przyspieszenie

Aborcja, lustracja, eutanazja, tolerancja. Tak to wszystko ważne. Jednak najważniejsza jest gospodarka. Przyszłość pod tym względem nie rysuje się źle, ale może być jeszcze lepiej. Nie sposób więc przypomnieć zarówno politykom jak i mediom "autostrady, głupcy!".

Są pieniądze

Budowa autostrady A4 / screen z GE - M.NowakW budżecie unijnym na okres 2007 – 2013 środki zagwarantowane na budowę nowych dróg to sumy, o którym Polakom nigdy się wcześniej nie śniło. Jeśli dobrze rozdysponujemy je na swoim podwórku przez najbliższe czeka nas prawdopodobnie skok gospodarczy, większy niż na przełomie lat 80. i 90. w Hiszpanii. Autostrady, drogi ekspresowe, lotniska. W mediach wiele mówi się o działaniach rządu czy parlamentu w sprawie aborcji, eutanazji, stosunków z sąsiadami czy lustracji, ale - tak naprawdę - nie oszukujmy się, bliższe są nam doraźne problemy, jak budowa autostrad. Ludzie w wyborach samorządowych najczęściej stawiają na tych, którzy wykazali się na tym polu. Ratunek dla obecnego rządu? Dodać rozpędzonej już i tak gospodarce więcej dodatkowych koni mechanicznych? A wyborcy się odwdzięczą. Nawet ci najbardziej dziś zmanierowani.

Do 2013 r. na realizację projektów infrastrukturalnych przeznaczonych będzie 21,6 mld euro, z czego ponad 15 mld euro pochodzić będzie ze środków zapewnionych przez Unię Europejską w ramach Funduszu Spójności. Fundusz Spójności jest instrumentem finansowania polityki strukturalnej Unii Europejskiej, który ma za zadanie wsparcie finansowe krajów członkowskich słabiej rozwiniętych gospodarczo, czyli takich, w których PKB per capita nie przekracza 90 proc. średniej dla Unii Europejskiej w sektorze ochrony środowiska naturalnego oraz transportu. Wypisz wymaluj Polska. Nie od dziś wiadomo, że sieć dróg należy u nas do najlepiej rozwiniętych w Europie, ale jednocześnie jest jak najgorszej jakości. Jak będzie wyglądać sieć dróg w Polsce za 10 lat?

Należy działać

Sprawą najważniejszą jest włączenie się naszego kraju w organizm Transeuropejskich Sieci Transportowych – TEN. To leży w interesie samej Unii, by towary swobodnie transportowane były na terenie wszystkich krajów członkowskich. Dlatego łatwo uzyskamy ogromne dotacje na budowę i remonty tras kluczowych wschód – zachód. Trochę w tyle jesteśmy jeśli chodzi o budowę autostrad na linii północ – południe, ale to powoli się zmienia, chociażby za sprawą rozpoczętej w końcu budowy autostrady A1.

Przypomnijmy, że ruszyła budowa obydwu nitek trasy, zarówno północnej (pod Tczewem), jak i południowej (okolice Knurowa).
Plan sieci drogowej za kilka lat w Polsce / dane publiczne GDDKiAPraca wre przy budowie autostrady A18, spinającej A4 z granicą w Zgorzelcu i korytarzem przez Drezno w kierunku zachodniej Europy. Wrocław natomiast stanie się, drugim po Krakowie, miastem w Polsce, które uzyska obwodnicę w postaci autostrady (A8). To dobry prognostyk dla wizji powstania trasy S8 z Wrocławia do Warszawy. Na planowanym 23-kilometrowym odcinku padnie jeden z budowlanych rekordów w Polsce. Most na trasie nad Odrą i Ślężą będzie miał najwyższy - 122-metrowy pylon w Polsce. Będzie to najdłuższy betonowy most podwieszony (część podwieszona to 512 metrów) na jednym pylonie w Polsce, będzie również miał najdłuższe przęsło betonowe - 256 metrów.

Tydzień temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o zakontraktowaniu pierwszego odcinka autostrady za linią Wisły. Chodzi o odcinek A4 Kraków – Tarnów. Następnymi miastami na tej trasie będą Rzeszów i Przemyśl. Najbliższe inwestycje to skierowanie robót budowlanych na trasie projektu autostrady A2 w kierunku Warszawy, jak i budowa odcinka A1 z Torunia w kierunku Łodzi. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku zapadną też decyzję co do budowy autostradowej obwodnicy Warszawy. Sprawę nadzoruje jedyna dobrze oceniana przez opozycję minister tego rządu, minister Rozwoju Regionalnego - Grażyna Gęsicka.

Docelowo w 2013 w Polsce ma być zbudowanych 500 km autostrad i 1650 km dróg ekspresowych. Łączna długość autostrad wyniesie wówczas 2085 km. Wiemy już, że plany muszą zostać zweryfikowane. Na przykład rzuca się w oczy, że nie ma drogi ekspresowej wzdłuż "ściany wschodniej", ani drogi ekspresowej przez Warmię i Mazury. Priorytetowymi - póki co - wydają się projekty S3 ze Szczecina przez Legnicę do granicy z Czechami w Lubawce i S7 łącząca Gdańsk z Te miasta mają szansę na gospodarcze cudy z racji dobrej lokalizacji w planach sieci nowych dróg / M.NowakWarszawą oraz Warszawę z Krakowem i dalej z Chyżnem na granicy ze Słowacją i Zakopanem.

Trwa budowa nowego odcinka tej popularnie zwanej „zakopianką” trasy od Myślenic do Rabki. Prawdopodobnie gdy S-7 dotrze na Podhale, górale będą mogli poważnie myśleć o organizacji międzynarodowych zawodów sportowych. Nie brak jednak głosów sprzeciwu społeczności lokalnej. O wiele większe, bo nagłośnienie przez media były protesty związane z budową trasy ViaBaltica czyli drogi S8. Chodzi oczywiście o newralgiczną dolinę Rospudy, o czym szeroko opisywali nasi dziennikarze. Zdania na temat przebiegu drogi mogą się różnić jednak trasa musi powstać.

Szansa na lokalne cudy

Budowa takiej sieci to nie tylko szansa na przyspieszenie rozwoju gospodarki całego kraju, ale wielka szansa dla regionów i miejscowości, które doświadczyć wręcz mogą cudu. Jakie to miasta? Wybrałem kilka, których budżety już za kilka lat mogą bardzo się polepszyć.
To:
- Stryków - Podłódzkie miasto, skrzyżowanie A1 i A4, prawdopodobnie za kilka lat jedno z największych centrów logistycznych w Europie. Już jest to miejsce miejsce rekordowo drogich działek.

- Zabrze i Gliwice - Dwa duże miasta z wielkim potencjałem. Na ich styku powstanie największy węzeł drogowy w Polsce, łączący autostrady A1, A4 i Drogową Trasę Średnicową – wewnętrzną autostradę GOP. Już teraz specjalna strefa ekonomiczna w tym rejonie to najlepiej rozwijająca się strefa w Polsce.

- Tczew - Znaczący węzeł kolejowy leży na trasie autostrady A1 a w dodatku blisko Trójmiasta, ważnego obszaru portowego. Na domiar tego coraz głośniej mówi się o budowie polskiej „autostrady słońca”, czyli Via Hanzeatica - drogi S6 ze Szczecina przez Koszalin, Lębork, Tczew, Elbląg do Kaliningradu.

- Legnica - Ważny węzeł w zachodniej Polsce. W okolicy zbiegać się będą trasy A18, A4 i S3.

- Świebodzin Już dziś to lubuskie miasto uważane jest za ważny węzeł zachodniej Polski. Za kilka lat będzie leżeć nie tylko na skrzyżowaniu ważnych dróg krajowych, ale i autostrady A2 oraz trasy S3. Władze planują wybudowanie na pobliskim wzgórzu nieopodal węzła kilkudziesięciometrowej figury Chrystusa.

Autostrada A4 w Katowicach / Fot. Paweł NiewiadomskiMiasta te mogą w najbliższych latach doznać cudu, który za sprawą znakomitego położenia obok ważnych dróg przydarzył się Wurzburgowi w Niemczech, Modenie we Włoszech, okolicom Avignon we Francji czy bliższym nam czeskim Brnie. Od niepamiętnych czasów dobra lokalizacja przy węzłach ważnych szlaków handlowych tworzyła, kreowała historię lub porażki miast. Jedne się rodziły by inne musiały umrzeć. Historia zatacza koło. Pora wycisnąć więc znów tyle korzyści ile się da…

Miejmy nadzieję, że wszyscy politycy zdają sobie z tego sprawę i ponad podziałami będą wspierać ideę rozbudowy infrastruktury, niezależnie od tego czy Polska zorganizuje czy nie zorganizuje Euro 2012 (co oczywiście byłoby czynnikiem motywującym i przyspieszającym). No chyba, że wśród polityków są polityczny samobójcy...

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (5):

Sortuj komentarze:

Świetne!
Jedna uwaga: nie Ślęża, a Ślęza

Komentarz został ukrytyrozwiń

+

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ach, ostatnie zdjęcie - ten pejzaż widziałem codziennie pędząc na zajęcia do Katowic. Teraz zaczęli remont i autostradą już nie jeżdżę - stanie w korkach to nie jest to co lubię najbardziej. Swoją drogą to jest dopiero paranoja - nie ma okresu, żeby austostrady A-4 na którymś odcinku nie remontowali!
"nie oszukujmy się, bliższe są nam doraźne problemy, jak budowa autostrad. Ludzie w wyborach samorządowych najczęściej stawiają na tych, którzy wykazali się na tym polu." - tak sobie teraz pomyślałem odnośnie tego zdania. Można psioczyć i śmiać się z Włoszczowy i Gosiewskiego ale czy nie po to ludzie wybierają swojego przedstawiciela do sejmu by ten dbał o ich interesy? Załatwił im połączenie, o którym w życiu nie marzyli. Można wiele mówić ale trzeba przyznać, że każdy chciałby mieć tak skutecznego polityka u siebie. Oczywiście pod warunkiem, że jego aktywność nie ogranicza się tylko do postawienia jednej stacji;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Z mojego podwórka. : -)
Melduję, że dzięki łagodnej zimie prace na odcinku S3 Nowa Sól -Zielona Góra trwają chyba nieprzerwanie.
http://nowasol.pl/index.php?id=314&lng=pl

Komentarz został ukrytyrozwiń

uzasadnienie zbędne

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.