CERN powtórzył eksperyment. Sensacyjne wyniki potwierdziły się

Zaledwie dwa tygodnie temu naukowcy z ośrodka CERN po Genewą wzbudzili entuzjazm i zaciekawienie całego świata prezentując wyniki swojego eksperymentu. Jednocześnie wprowadzili spore powątpiewanie, które ustępuje rzetelnej pracy i wiedzy.

/ Fot. Gillis Danielsen/CC 3.0Około trzech lat temu w CERN uruchomiony został Wielki Zderzacz Hadronów (LHC), dzięki któremu fizycy spodziewają się dostrzec bozon Higgsa, co dla świata fizyków (i nie tylko) mogłoby stanowić po latach pracy i odkryciu całego mnóstwa najróżniejszych cząsteczek o pewnej kompletności wielu teorii.

Przeprowadzany przed dwoma tygodniami eksperyment OPERA zdaje się przybliżać do końca poszukiwań, ale istotny rezultat pracy ogłoszonej przez naukowców stanowi, ni mniej, ni więcej, iż przekroczono nieprzekraczalną granicę prędkości światła. Owa pierwsza próba polegała na pomiarze prędkości wiązki neutrin, które przebywały drogę poprzez skorupę ziemską na długości 730 km z ośrodka do położonego pod ziemią laboratorium w Gran Sasso we Włoszech. Tam po dokonaniu stosownych pomiarów i obliczeniach uzyskano pierwszy zdumiewający wynik. Cząstki osiągały prędkość przekraczającą wartość osiąganą przez podążające w próżni światło o około 60 nanosekund. Oczywiście, wynik wzbudził spore wątpliwości wobec czego postanowiono wstrzymać się z pewnymi opiniami i potwierdzeniami do czasu powtórnej próby, by zweryfikować uzyskane dane.

Druga próba o której również bardzo wiele (a może i jeszcze więcej) mówi się na całym świecie od kilkunastu godzin, uznana została za potwierdzającą pierwsze odkrycie. Jak powiedział dla BBC News Antonio Ereditato (rzecznik grupy, University of Bern): "Dodatkowa próba jest potwierdzeniem naszego pierwszego odkrycia". Dodał jednak, iż wciąż potrzeba kolejnego niezależnie przeprowadzonego doświadczenia. Z kolei cytowany przez "New Scientist" Luca Stanco (Narodowy Instytut Fizyki Jądrowej w Padwie) był jednym z naukowców, którzy wyrażali zakłopotanie i potrzebę porównawczych badań nim złożą swój podpis pod stosowną dokumentacją: "Nie jestem zbyt zadowolony. Z teoretycznego punktu widzenia nie jest to wskazane. Wciąż czuję, że następny eksperyment mógłby przynieść wynik o którym chciałbym powiedzieć, że w niego wierzę."

Dokument został zamieszczony w "Journal of High Energy Physics".
Naukowcy zgodnie wypowiadają się za nie wyciąganiem zbyt daleko idących i pochopnych wniosków. Zapowiedź rewolucji w świecie praw fizyki nie wydaje się być mrzonką. Realnym staje się pojęcie prędkości nadświetlnej, a geniusz Alberta Einsteina poddawany jest również swoistej próbie co być może wznieca największe emocje.

Do Wiadomości24 możesz dodać własny tekst, wideo lub zdjęcia. Tylko tu przeczyta Cię milion.

Odniesienie w tekście dotyczy przedziału czasu od 21 października do 6 listopada; w tym czasie wśród fizyków OPER-y zapanowała odrobina emocji co do własnej pracy i kilkunastu z nich nie podpisało dokumentacji, która tyczyła się pierwszej próby z września. Starałem się nie "zawracać" czytelnika do tej wrześniowej daty w sposób oczywisty i nie powtarzać zbyt wielu znanych już sensacji. Cytowane "dwa tygodnie" jedynie dopełniają granicy temporalnej faktu, który zaistniał na tyle, że nie uznałem bym musiał popełniać geminatio wprost.
Pozdrawiam

2 tygodnie temu? Wydawało mi się, że to było we wrześniu... Czas chyba zakrzywiło za mocno...

makataka
  • makataka
  • 19.11.2011 22:04

A wedlug mnie to predkosc swiatla wcale nie jest najwieksza i nie przekraczalna predkoscia dla czastek. To byla tylko kwestia czasu, aby czlowiek to odkryl. Einstein byl geniuszem, ale w czasach w ktorych zyl mogl przyjac tylko jeden pewnik i taki przyjal. Nikt wtedy nie byl w stanie tego zweryfikowac. A kto mi powie co bedzie np. za 100 lat...

I to jest moim zdaniem news dnia do umieszczenia na głównym miejscu w serwisie.