20705 miejsce

Ciemna materia istnieje? Naukowcy odkryli anomalie, które mogą to potwierdzać

Sygnał, który może pochodzić z tzw. ciemnej materii odkryli naukowcy z Lozanny i Lejdy. Badacze natrafili na ślad podczas analizy promieniowania galaktyki Andromedy i X Gromady Perseusza. Odkrycie może pomóc naukowcom zrekonstruować początki wszechświata.

https://flic.kr/p/pC9Hhu / Fot. Diana Robinson/CC BY-ND 2.0Ciemna materia to zjawisko hipotetyczne. Nie pochłania, nie odbija i nie emituje światła i promieniowania elektromagnetycznego. W latach 30. XX wieku szwajcarski astronom Fritz Zwicky zauważył anomalię w Gromadzie Warkocza Bereniki. Z obserwacji wynikało, że galaktyki poruszają się z taką prędkością, że biorąc pod uwagę grawitację powinny znaleźć się na zewnątrz układu. Dowodów na istnienie ciemnej materii nie znaleziono, ale odkrycie badaczy z holenderskiej Lejdy i oraz szwajcarskiej Lozanny mogą okazać się sensacyjne.

Jak podaje serwis Phys.org, w trakcie analizy promieniowania rentgenowskiego galaktyki Andromedy i X Gromady w Perseuszu natrafiono na sygnał, który może pochodzić z ciemnej materii.

Materiału dostarczył teleskop XMM-Newton Europejskiej Agencji Kosmicznej. Naukowcy zbadali tysiące sygnałów cząstek i atomów i wyeliminowali te dotąd znane. W efekcie zauważyli anomalię, która może być przełomowym odkryciem. Jest nią sygnał ze spektrum promieniowania rentgenowskiego, którego nie da się porównać z żadną dotychczas znaną formą materii. Sygnał rozchodzi się w sposób, który teoretycznie odpowiada wyliczeniom dotyczącym ciemnej materii.

Czytaj także: Woda na Ziemi nie pochodzi z obiektów podobnych do komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko

"Potwierdzenie tego odkrycia może prowadzić do budowy nowych teleskopów, specjalnie zaprojektowanych do badania sygnałów z ciemnych cząstek materii" - twierdzi profesor Alexey Boyarsky z Uniwersytetu w Lejdzie. "Będziemy wiedzieć gdzie szukać, by śledzić ciemne struktury w kosmosie i otworzy się możliwość zrekonstruowania początków wszechświata" - dodaje.

Sporo lekkostrawnej informacji dla przeciętnego czytelnika W24. Jest sygnał, jest sensacja. Kosmos zatrąbił ciemnomateriałowym sygnałem...