Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

28437 miejsce

Cmentarz Żołnierzy Polskich na Grabiszynku czy Oporowie?

Mieszkańcy Wrocławia zapewne słyszeli o Cmentarzu Żołnierzy Polskich na Oporowie, mało kto jednak wie, że ów cmentarz znajduje się w granicach osiedla Grabiszyn-Grabiszynek.

Groby na Cmentarzu Żołnierzy Polskich / fot. Bartosz Senderek / Fot. Bartosz Senderek Ostatnio na łamach serwisu Wiadomości24.pl ukazał się znakomity fotoreportaż naszego redakcyjnego kolegi Jarosława Jakubczaka w którym autor zawarł sformułowanie: „Po uroczystościach, minister obrony narodowej Bogdan Klich, zwiedzał cmentarz żołnierzy polskich na wrocławskim Oporowie.” Nie po raz pierwszy mamy do czynienia z tym błędem. Oporów od osiedla Grabiszyn-Grabiszynek formalnie oddziela rzeka Ślęza, cmentarz znajduje się po stronie wrocławskiego Grabiszynka, skąd biorą się więc nieporozumienia w nazewnictwie? Aby wyjaśnić sprawę, o krótką rozmowę poprosiłem przewodniczącego zarządu osiedla Grabiszyn-Grabiszynek pana Marka Witka, który chętnie udzielił wywiadu.

Marek Witek - przewodniczący zarządu osiedla Grabiszyn-Grabiszynek / Fot. Rada OsiedlaBartosz Senderek: Czy spotkał się pan kiedyś z określeniem "Cmentarz Żołnierzy Polskich na Oporowie"?
Marek Witek, Przewodniczący Zarządu Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek: Tak, spotykam się z tym stwierdzeniem wielokrotnie. Występuje nie tylko w mowie potocznej, lecz również w publikacjach. Największym błędem jest chyba umieszczenie takiego podpisu pod zdjęciem cmentarnego wzgórza w trzech kolejnych wydaniach Encyklopedii Wrocławia. Również ku mojemu zaskoczeniu dowiedziałem się, że taka informacja znalazła się w akcie erekcyjnym wmurowanym pod krzyżem, stojącym od niedawna na tym cmentarzu.

- Co jest główną przyczyną tego, że wielu mieszkańców Wrocławia uważa, że znajduje się on na Oporowie a nie na Grabiszynku?
- Podstawową przyczyną jest błędna nazwa pętli tramwajowej, znajdującej się tuż przy wzgórzu. Nazwa „Oporów” miała wskazywać tylko kierunek, a nie przynależność administracyjną. Przy bliskości obiektów trudno jest jednak uniknąć prostych skojarzeń. Nic więc dziwnego, że teraz ten teren uważany jest za Oporów.

- Czy rada osiedla próbowała interweniować w tej sprawie w MPK lub wydziale transportu? Jakie inicjatywy podejmowała i jakie rezultaty osiągnęła?
- To trudna sprawa. Zmiana nazwy pętli może wprowadzić duże zamieszanie. Obecnie, wsiadając do tramwaju linii 20, czy każdego innego jadącego w tamtą stronę, jest dość jasne gdzie dojedziemy. Po wprowadzeniu nazwy związanej z cmentarzem wojennym, który się tam znajduje, może się to stać mniej jasne. Z tego względu nie były podejmowane działania. Natomiast na każdym kroku staramy się zwracać uwagę, że cmentarz znajduje się na Grabiszynie i wpisuje się w cały kompleks nekropolii zlokalizowanych po północno-wschodniej stronie Ślęzy.

Najbardziej charakterystycznym elementem Cmentarza Żołnierzy Polskich jest pomnik  / fot. Bartosz Senderek / Fot. Bartosz Senderek- Czy jako Rada Osiedla planujecie jeszcze jakieś działania mające na celu promowanie osiedla Grabiszyn-Grabiszynek, żeby zapobiec pomyłkom tego typu?
- Myślę, że najważniejszym źródłem wiedzy na temat tego miejsca powinna być publikacja pani Grażyny Trzaskowskiej pt. "Polski Cmentarz Wojenny na Grabiszynie we Wrocławiu". To rzetelne opracowanie, które powstało w 2006 roku. Wszystkim polecam tą lekturę i jestem przekonany, że to będzie najlepsza promocja tego miejsca.

- Czy spotkał się pan z innymi błędami dotyczącymi lokalizacji obiektów na Grabiszynku? Kiedyś, w pewnej ulotce przeczytałem, że ul. Rymarska znajduje się na Krzykach. To też był błąd?
- Owszem, takich błędów jest sporo. Ulotkę dotyczącą ul. Rymarskiej również widziałem. Myślę, że tu celowo zastosowano nazwę innego osiedla. Możliwe również, że ktoś błędnie zastosował nazwę nieistniejących już dzielnic. Wrocław jeszcze przez długie lata będzie miał problem z niektórymi nazwami. Podział na osiedla jest stosunkowo nowy, ma dopiero kilkanaście lat. Przez długi czas istniały dzielnice, których nazwami do tej pory się posługujemy.
Zdaję sobie również sprawę z tego, że nazwa Grabiszyn jest również błędnie stosowana poza osiedlem. Przykładem może tu być Przychodnia Grabiszyn przy ul. Stalowej. Ta ulica nie leży już na terenie Grabiszyna.

Dziękuję za rozmowę.

Mapa z zaznaczonymi granicami osiedla oraz cmentarzem i pętlą tramwajową Oporów

Jak widać, sprawa złego nazewnictwa cmentarza jest znana lokalnym samorządowcom, którzy starają się pomyłkom zapobiegać, jednak trudno jest wpłynąć na coś, co jest zakorzenione w umysłach wrocławian od lat. Pozostaje nam przyzwyczaić się do tego że lokalizacja cmentarza podawana jest błędnie, gdzie tylko można korygować błędną informację i nie popełniać tego błędu w przyszłości.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (3):

Sortuj komentarze:

Grzegorz Tasak
  • Grzegorz Tasak
  • 16.10.2010 18:57

Poszukuję dla znajomych cmentarza koło Wrocławia, na którym pochowani są byli żołnierze radzieccy, konkretnie interesuje mnie nazwisko Semeniuk Semen. Możliwa dawna nazwa Szenwaser ? ...
Jeżeli ktoś coś słyszał proszę o kontakt na adres:gtasak@onet.eu

Komentarz został ukrytyrozwiń

+, miałem się zabrać za ten temat ale w weekend czasu brakło i mnie trochę ubiegłeś ;)
hm to może napiszę kilka(dziesiąt) słów o tym co było tu wcześniej i jak to wyglądało:P

Komentarz został ukrytyrozwiń

+ Za podjęcie tematu, wyjaśnienie nieścisłości i za bardzo udane zdjęcie pokazujące pomnik na cmentarzu na Opo... Grabiszynku oczywiście :-)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.