Facebook Google+ Twitter

Co dalej z autostradą A1?

  • Źródło: Nasze Miasto
  • Data dodania: 2007-10-23 10:53

Pod znakiem zapytania stoi szybka budowa drugiego odcinka autostrady A1 z Nowych Marzów do Torunia. Decyzją sądu administracyjnego koncesję na jego budowę i eksploatację ma Gdańsk Transport Company. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na polecenie ministra transportu Jerzego Polaczka ogłosiła jednak cztery przetargi na budowę tej drogi. Polaczek ministrem już długo nie będzie i sprawę przejmie jego następca z PO. Kto nim będzie, na razie nie wiadomo.

Pod znakiem zapytania stoi szybka budowa drugiego odcinka autostrady A1 z Nowych Marzów do Torunia. / Fot. A. Warżawa- Zrobimy wszystko, żeby autostrada została zbudowana jak najszybciej - zapowiada Tadeusz Aziewicz, poseł PO. Czy przetargi zostaną unieważnione, nie chciał jednak powiedzieć.
- Na tak daleko idące szczegóły jest jeszcze za wcześnie - twierdzi. - Dla nowego ministra sprawa A1 będzie z pewnością priorytetowa.

Sytuacja jest tymczasem skomplikowana. 15 listopada upływa termin składania ofert od potencjalnych wykonawców. Jeżeli Naczelny Sąd Administracyjny zdecyduje, że koncesja dla GTC jest ważna, sprawa może trafić do sądu.
- Na pierwszy rzut oka jest to dziwna sytuacja. Wynika z niej, że polskie prawo dopuszcza posiadanie koncesji na budowę i eksploatację, która nie wiąże się z podpisaniem umowy na budowę, a zatem jest martwa - ocenia Michał Kocur, ekspert prawny z Instytutu Sobieskiego.
Minister transportu czeka teraz na uzasadnienie sądu administracyjnego, który uchylił jego decyzję o wygaśnięciu koncesji dla GTC. Po uzyskaniu uzasadnienia, zgodnie z zapowiedziami, wniesie kasację wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

- Samo rozpisanie przetargu raczej nie narusza praw koncesjonariusza - przyznajeMichał Kocur. - Sytuacja zmieniłaby się jednak, gdyby NSA nie uwzględnił skargi kasacyjnej wniesionej przez ministra, a GDDKiA wyłoniłaby wykonawcę spornego odcinka drogi. Wtedy mielibyśmy dwa podmioty mające podstawy do roszczenia praw do budowy. Obie strony mogłyby dochodzić swoich praw w sądzie, a w takim wypadku pod znakiem zapytania stanęłoby rozpoczęcie prac budowlanych.
Zgodnie z planem, GTC miało wejść na budowę wiosną przyszłego roku. Trasa do Torunia miała zostać udostępniona kierowcom do końca 2010 roku.

Kalendarium
W 1995 r. Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad ogłosiła przetarg na budowę i eksploatację autostrady A1. W sierpniu 1997 r. minister transportu i gospodarki morskiej udzielił GTC SA koncesję na budowę i eksploatację autostrady. W sierpniu 2004 r.
GTC podpisało umowę koncesyjną na budowę odcinka długości 91 km z Gdańska do Nowych Marzów. We wrześniu 2005 r. rozpoczęła się budowa.
W styczniu tego roku minister Jerzy Polaczek wydał decyzję o wygaśnięciu koncesji dla GTC i podtrzymał ją w marcu. W kwietniu GTC skierowało do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie sprawę o zbadanie, czy decyzja ministra była zgodna z prawem. 3 października sąd uchylił decyzję ministra, stwierdzając, że koncesja GTC jest nadal ważna. W grudniu do użytku ma zostać oddany pierwszy, 25-kilometrowy odcinek A1. Całe 91 km ma być ukończone na zimę 2008 r. Kiedy zacznie się budowa drugiego odcinka?
M.K.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.