Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

13450 miejsce

Co z czym się je? Czyli warzywa i owoce w posiłkach

Jak komponować posiłki zawierające warzywa i owoce? Czy są kombinacje, których powinniśmy unikać? Na te pytania odpowiada Katarzyna Zadka, dietetyk programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo”.

Lato nadchodzi dużymi krokami, niosąc ze sobą większy wybór lokalnych, sezonowych produktów. Według badania prowadzonego przez CBOS, tylko 5% respondentów deklaruje, że spożywa świeże warzywa kilka razy w ciągu dnia. Z owocami nie jest lepiej, taką deklarację składa jedynie 7% badanych . Mimo nie stosowania się do zaleceń aktualnej Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, w swojej samoocenie ośmiu na dziesięciu Polaków stwierdza, że odżywia się „zdrowo”. Warto wiosną i latem rozpocząć zwiększanie zwyczajowego spożycia warzyw i owoców, kiedy możliwe jest skorzystanie z sezonowości tych produktów.

Jak i kiedy jeść warzywa i owoce?

Owoce i warzywa są nieocenionymi źródłami witamin i składników mineralnych. Powinny one stanowić podstawę naszej diety i być elementem każdego z zalecanych 4-5 posiłków w ciągu doby. Minimalne rekomendowane spożycie to
około 400 g na dobę. Istotne jest także zachowanie odpowiednich proporcji warzyw w stosunku do owoców. Tych pierwszych powinniśmy konsumować trzykrotnie więcej. Ponadto owoców, które są źródłem cukrów prostych nie jadamy w porze wieczornej, ponieważ organizm spowalnia procesy metaboliczne na rzecz odpoczynku i nie potrzebuje szybkiego źródła energii. Niestety, aż 75% respondentów, którzy sięgają po owoce tylko raz dziennie i 81%, którzy jedzą warzywa z tą samą częstotliwością, błędnie uznaje swoją konsumpcję tych grup produktów za wystarczającą .

Idealne połączenia

Z dnia na dzień na straganach dostępnych będzie coraz więcej świeżych owoców i warzyw. Odpowiednio łącząc produkty podczas tworzenia posiłku, można zwiększyć ich pozytywny wpływ na nasz organizm. Przykładem korzystnego zestawienia są pomidory i brokuły – pierwsze z nich zawierają likopen neutralizujący działanie wolnych rodników, natomiast drugie wspomagają usuwanie tych składników z organizmu. Funkcję opóźnienia procesu starzenia wspomoże także duet jabłko i żurawina. Konsumowane razem będą działać, jako antyoksydanty jeszcze skuteczniej. Jeśli pojawia się problem z niedoborem żelaza, do świeżego szpinaku należy dodać odrobinę cytryny – witamina C obecna w owocu ułatwi przyswajanie żelaza. Z tego samego powodu produkty mięsne warto jeść z surówką z kapusty, papryką, czy natką pietruszki. Do takiego posiłku polecany będzie także sok z czarnej porzeczki. Warzywa powinno się spożywać w towarzystwie dobrych tłuszczów. Jeśli do pomidorów doda się awokado, znacznie łatwiej przyswajana będzie zawarta w pierwszym z nich witamina A (w postaci beta-karotenu). Podobnie będzie działało zestawienie oleju rzepakowego, czy oliwy z warzywami. W ten sposób zwiększa się przyswajalność wszystkich witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Ponadto większość warzyw i owoców ma działanie zasadotwórcze, czyli odkwaszające organizm, dlatego warto łączyć je z produktami o działaniu kwasotwórczym jak mięso, czy produkty zbożowe, neutralizując wpływ posiłku na równowagę organizmu.

Jakich kompozycji unikać?

Niektóre zestawienia produktów mogą być jednak niekorzystne i zmniejszać przyswajalność składników odżywczych. Przykładem może być picie gorącej herbaty z cytryną. Wysoka temperatura niszczy znajdującą się w owocu witaminę C, a ponadto kontakt liści herbaty z kwasem cytrynowym powoduje wytrącenie się cytrynianu glinu, który może kumulować się w organizmie. Jeśli zależy nam na walorach smakowych, przed dodaniem cytryny należy usunąć liście lub torebkę z napoju. W celach leczniczych sok z cytryny można pić z letnią wodą. Warto wiedzieć, że herbata również ogranicza przyswajanie witaminy B1 zawartej w produktach na bazie drożdży. Brokułu, brukselki czy kapusty nie poleca się łączyć z rybami i owocami morza, ponieważ ograniczą one przyswajanie jodu. Kompozycją zmniejszającą ilość dostarczonych do organizmu składników jest także łączenie świeżego ogórka z warzywami lub owocami, które zawierają witaminę C (np. papryką, czarną porzeczką, truskawką, pomidorem), ponieważ zawarty w nim enzym askrobinazy niszczy tę witaminę. Aby zapobiegać temu procesowi, do warzyw bogatych w witaminę C wystarczy dodać olej lub oliwę, a ogórka dopiero po wymieszaniu składników. Należy również z umiarem łączyć pomidora z białym serem. Kwas szczawiowy z pierwszego z wymienionych wchodzi w reakcję z wapniem zawartym w serze, tworząc nierozpuszczalne kryształy szczawianów wapnia, które spożywane w dużych ilościach mogą sprzyjać rozwojowi artretyzmu.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (14):

Sortuj komentarze:

Należy również z umiarem łączyć pomidora z białym serem. Kwas szczawiowy z pierwszego z wymienionych wchodzi w reakcję z wapniem zawartym w serze, tworząc nierozpuszczalne kryształy szczawianów wapnia, które spożywane w dużych ilościach mogą sprzyjać rozwojowi artretyzmu.
======================================================

Bardz o jestem ciekawy, w jaki sposób te nierozpuszczalne kryształy szczawianów wapnia współuczestniczą w patogenezie artretyzmu. Czy one się wchłaniają takie nierozpuszczone w przewodzie pokarmowym?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ale, odbieglismy od tematu artykułu.
Choć może nie do końca: " co z czym się je?" ;)

Sie wie, co się je! ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Rzecz jasna. Ale to była sprawa "głównie analityków". Ilu ich mogło być? Setki? ;)
Tak czy owak - liczy sie skutek.

Tylko tego chwalenia siebie - jak zwykle za dużo. I deklaracji na wyrost.

"Bardzo trudny przeciwnik", który wsiada do autobusu 200 m od wynajmowanego mieszkania. Po zostawieniu siatki w autobusie, dla niepoznaki pewnie - "ucieka".

No i na szczęście, że ten "trudny przeciwnik" - mało rozgarnięty był.

Ale to stwierdzenie Błaszczaka:

" Po takim wydarzeniu możemy powiedzieć wprost, że polska policja jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo obywatelom naszego kraju"

To raczej życzenia. Pobożne.
Z prostego względu. Żadna policja nie jest w stanie "zapewnić" bezpieczeństwa.

No i tak sobie pletą: minister, komendant. Trzy po trzy.
Ale grunt, że złapali gościa.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Nie wiadomo ile osób oddelegowano do zadania, więc trzeba będzie pomnożyć te sekundy ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Sprawdzam, czy liczyć potrafię od rana.

Na przykład przeczytałem, że według komendanta głównego policji, sprawdzono w sprawie bombiarza " dziesiątki tysięcy różnego rodzaju szczegółów, które analizowaliśmy 24 godziny na dobę"

http://wiadomosci.onet.pl/wroclaw/kim-jest-zatrzymany-bombiarz-z-wroclawia-policja-to-byl-bardzo-trudny-przeciwnik/ls1ml5

No to liczę. 5 dni. Około 430 tys. sekund.
"Dziesiątki tysięcy szczegółów, a więc co najmniej dwie dziesiątki.
Czyli w wersji minimalistycznej zupełnie, jeden szczegół sprawdzano średnio przez niespełna 22 sekundy.

Prawda, że wyczyn? Brawo policja!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Oj tam! Oj tam! Ja też chyba muszę iść na jakieś korki z matmy, bo przeglądając profity z UE za okres 2004-2014 nie mogę się doliczyć około 400 miliardów złotych. Konkretnie 385 mld.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Obecnie to już poziom maturalny ;) Z jabłkiem to w sumie jeszcze nie problem, co innego taki pomidor - wszak nie wiadomo czy po staropolsku to warzywo czy po europejsku owoc :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

"nienajwiększe jabłko"

Ech, do podstawówki powinienem wrócić. Na polski też. ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

/Takie "fantastyczne" wieści powiela się bezkrytycznie stosując metodę CTRL + V, bądź bez sprawdzania przepisuje się ręcznie z "wiarygodnych" źródeł./

CTRL+V raczej nie. "Askrobinaza" obniża prawdopodobieństwo. ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

/Matura do poprawki ;)/

To raczej jakiś egzamin na koniec podstawówki ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.