Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

585 miejsce

Concorde - ponaddźwiękowa legenda

Mija 40 lat od kiedy prototyp samolotu po raz pierwszy wzbił się w powietrze. Katastrofa z 2000 roku przyczyniła się do ostatecznej rezygnacji z eksploatacji maszyny. Miłośnicy lotnictwa wspominają model z nostalgią.

Concorde / Fot. www.sxc.hu40 lat temu, 2 marca 1969 roku francuski prototyp samolotu ponaddźwiękowego Concorde wystartował z lotniska w Tuluzie, by odbyć swój inauguracyjny lot, trwający 29 minut. Trochę ponad miesiąc później, 9 kwietnia, odbył się pierwszy lot prototypu brytyjskiego. Konstrukcja samolotu była efektem współpracy dwóch przedsiębiorstw brytyjskiego British Aircraft Corporation i francuskiego Aerospatiola. Nazwa modelu w wolnym tłumaczeniu oznacza “zgodę” i jej genezą jest właśnie współpraca dwóch przedsiębiorstw. 1 października 1969 roku odbył się pierwszy próbny lot ponaddźwiękowy. Pierwszy transatlantycki lot pasażerski
miał miejsce 17 czerwca 1974 roku. Concorde zaczął być oficjalnie eksploatowany przez linie lotnicze w roku 1976.

Concordy mierzyły 62,10 metrów długości, przy zaledwie 25,55 metrach rozpiętości skrzydeł. Dla porównania pasażerski Airbus A340 - jeden z najpopularniejszych współczesnych samolotów przystosowanych do tras transatlantyckich mierzy 75,30 metrów długości przy 63,45 metrach rozpiętości skrzydeł. Concordy osiągały maksymalną szybkość 2.405 kilometrów na godzinę. Średnia prędkość przelotowa Airbusa A340, to 910 kilometrów na godzinę.

 / Fot. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Concorde_on_Bristol.jpgZe względu na fascynującą technologię miliony ludzi na całym świecie marzyło, by choć raz polecieć Concordem. Model miał również swoich przeciwników. Krytykowano go za olbrzymi hałas przy starcie i lądowaniu oraz za to, iż jest nieprzyjazny środowisku naturalnemu. Problemy z przekraczaniem limitów hałasu wywoływały protesty mieszkańców terenów wokółlotniskowych, co spowodowało między innymi zakaz lotów do Australii. Zużycie paliwa na odcinku Paryż - Nowy Jork wynosiło 17 litrów na pasażera na każde 100 kilometrów lotu. Dla porównania najnowszy Airbus A380 - największy w historii samolot pasażerski, który lada dzień pojawi się na lotniskach całego świata zużywa 3 litry paliwa na pasażera na każde 100 kilometrów lotu. Concorde potrzebował również bardzo długiego pasa startowego, niewiele więc światowych lotnisk było w stanie go przyjąć. Z uwagi na wysokie zużycie paliwa Concorde był dla wielu linii lotniczych samolotem po prostu za drogim. Dlatego też znalazł się w flocie tylko dwóch przewoźników - British Airways i Air France.

 / Fot. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Concorde_expo_CDG.JPGLatanie Concordami upodobały sobie elity. Sportowcy, aktorzy, politycy, nawet Jan Paweł II, który podróżował tym samolotem 2 maja 1989 roku do Lusaki w Zambii. I trudno się dziwić. Średni czas lotu z Paryża lub Londynu do Nowego Jorku zajmował około trzy i pół godziny. Czasami mniej. Rekordowo Concordy pokonywały Atlantyk w mniej niż trzy godziny. Airbusy i Boeingi potrzebują średnio sześciu godzin na pokonanie tej trasy.

25 lipca 2000 roku doszło do katastrofy, w której śmierć poniosło łącznie 113 osób. Samolot runął dwie minuty po starcie z lotniska Roissy Charles de Gaulle w Paryżu na hotel Hotelissimo w podparyskiej miejscowości Goness. Śmierć poniosły dwie Polki pracujące w hotelu. Do czasu katastrofy Concorde uchodził za najbezpieczniejszy samolot pasażerski. Tragedia przyczyniła się do zawieszenia lotów tą maszyną, a następnie do ostatecznej rezygnacji z eksplotacji modelu, mimo iż dochodzenia dowiodły, że bezpośrednią przyczyną wypadku były części innego samolotu znajdujące się na pasie startowym.

Ostatni lot pasażerski Concorde wykonał 24 października 2003 roku. Obecnie samoloty te podziwiać można jedynie w najważniejszych muzeach lotnictwach świata.

Źródła:
www.elmundo.es
www.wikipedia.pl

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

Szefowa
  • Szefowa
  • 28.03.2011 11:12

to dopiero były samoloty!!!!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Widziałam "toto" jak podchodziło do lądowania w NY. Niesamowity widok !

Komentarz został ukrytyrozwiń

...ciekawe co będzie dalej z transportem lotniczym? (+)

Komentarz został ukrytyrozwiń

+ ciekawie

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.