Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

3372 miejsce

Czarny szpieg. SR-71 Blackbird - legenda lotnictwa

SR-71 Blackbird to legenda lotnictwa. Ten szpiegowski samolot poruszał się szybciej od kuli karabinowej i lecąc na wysokości 30 km, był zdolny prowadzić rozpoznanie tam, gdzie każda inna maszyna zostałaby zestrzelona.

SR-71 Blackbird / Fot. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sr71_1.jpgHistoria
Historia tej niezwykłej maszyny rozpoczyna się w 1958 roku, kiedy firma Lockheed przedstawiła wojsku projekty 12 samolotów rozpoznawczych. Ich wspólna cechą było możliwość osiągania prędkości 3 Ma (trzy razy prędkość dźwięku), osiąganie wysokości lotu blisko 25 tys. m, oraz zmniejszoną powierzchnią odbicia promieni radarowych. Wybrano projekt A-12. Prace nad nim prowadzono w zakładach Skunk Works, gdzie poswatał m.in. słynny U-2. Pierwszy lot odbył się w 1962 roku, jeszcze bez docelowego napędu, z bazy znajdującej się na dnie wyschniętego jeziora Groom Lake. A-12 były jednomiejscowymi samolotami rozpoznawczymi, i służyły głownie do badań. Jednak nie można wykluczyć, że zostały wykorzystane operacyjnie, gdyż 6 egzemplarzy „zniknęło” i o ich lotach nic nie wiadomo. Powstało ich 13.

W 1961 roku zaproponowano dwuosobową wersją A-12 nazwaną SR-71. Konstrukcyjnie różniła się nieznacznie od swojego poprzednika. Pierwszy lot odbył się w 1964 roku. Zamówiono 29 egzemplarzy seryjnych, których dostawy rozpoczęły się w 1964 roku. Łącznie powstały 32 maszyny. Aż 12 egzemplarzy stracono w wypadkach. SR-71 nazywany został Blackbird od koloru farby jaką był pokryty. Inna nazwa to Habu, od gatunku węża, który nocą wypełzał na polowanie.

Prędkość
To jedyna broń SR-71, gdyż nie przenosił on żadnego uzbrojenia. Do dzisiaj to najszybszy seryjnie produkowany samolot. W 1974 roku przeleciał trasę z Nowego Jorku do Londynu w czasie 1 h 56 m. Oficjalnie osiągną prędkość 3 528 km/h. Jednak według wielu źródeł mógł osiągać nawet 4 300 km/h. To szybciej niż kula karabinowa. Warto zaznaczyć, że samoloty myśliwskie przekraczają prędkość 2 Ma przez bardzo krótki czas (około 15 min). Natomiast SR-71 mógł osiągać 3 Ma podczas całego lotu.

SR-71 Blackbird / Fot. http://pl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird#mediaviewer/Plik:SR-71A_head-on_NASA_Dryden_1995.jpgKadłub
Przy tak ogromnych prędkościach kadłub nagrzewał się do wysokich temperatur. Najzimniejsze miejsca osiągały 200⁰C a najcieplejsze, w okolicy dysz silników ponad 600⁰C. Podobno okna były tak gorące, że gdyby pilot je dotknął, stopiłby się kombinezon. Oznaczało to, że wykorzystanie tradycyjnego materiału do konstrukcji samolotów, duraluminium, nie wchodziło w grę. Zdecydowano o zbudowaniu Blackbird’a w większości z tytanu (dokładnie stop Beta B-120). Cały surowiec zakupiono przy pomocy podstawionych firm w… ZSRR. Ale temperatury tworzyły następny problem. Samolot rozgrzewał się i wydłużał w czasie lotu o kilka centymetrów. Aby nie powstawały naprężenia i konstrukcja nie odkształcała się w czasie lotu, podczas postoju tworzyły się szczeliny między elementami poszycia…

Paliwo
A z dziurawych zbiorników wyciekało paliwo. Dosłownie. Samolot był tankowany, ale nie do pełna. Paliwo kroplami wysiekało na pas startowy. Dopiero po starcie konstrukcja rozgrzewała się, rozszerzała i uszczelniała. Wtedy można było z latającej cysterny dotankować maszynę do pełna. Ze specjalnie zmodyfikowanych 58 tankowców dla potrzeb SR-71, KC-135Q, stacjonujących na całym świecie. Ale nie zwykłym paliwem, tylko specjalnie dla tej konstrukcji opracowanym. Nazywało się JP-7. Ale służyło nie tylko napędzania silników ale również… chłodziło strukturę kadłuba. JP-7 w zwykłych warunkach było niepalne. Można w nie wrzucić zapałkę i nie zapłonie. Podobno nawet zgaszono nim ognisko. Zapłon może nastąpić wyłącznie w silnikach. Ale nie zwykłych…

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Dowcip o spaniu na wycieraczkach wziął się właśnie z przykładu "rośnięcia" SR-71.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.