Facebook Google+ Twitter

Czas na kolej?

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z czerwca 2009 jest zgodna z konstytucją.

Fot. ilustracyjna / Fot. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gda%C5%84sk_Osowa_poci%C4%85g.JPGTak zdecydował Trybunał Konstytucyjny. Ustawa, po podpisaniu przez prezydenta zacznie obowiązywać w przyszłym roku. Nowela reguluje dostęp do polskiego rynku zagranicznych przewoźników kolejowych i określa nowe prawa dla pasażerów.

Nowelizacja wprowadza postanowienia tzw. trzeciego pakietu kolejowego. TPK to zestaw trzech dokumentów, które narzucają jednolite przepisy dotyczące kolei w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Są one kontynuacją strategii przyjętej w tzw. Białej Księdze z 2001 r. i mają na celu zwiększenie jakości usług kolejowych świadczonych na wspólnym, europejskim rynku kolejowym.

W skład Trzeciego Pakietu wchodzą: dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozwoju kolei Wspólnoty, dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie certyfikacji maszynistów oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw i obowiązków pasażerów.

Lech Kaczyński zgłosił wątpliwości do trzech artykułów ustawy. Dotyczących pociągów na przejściach granicznych, przyznających zagranicznym przewoźnikom prawo dostępu do polskich torów i nakładających na prezesa Urzędu Transportu Kolejowego obowiązek nadzorowania przestrzegania praw pasażera. Sędziowie TK w pełnym składzie uznali, że choć można mieć wątpliwości co do tych przepisów, to są one zgodne z ustawą zasadniczą.

Po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym czeka na podpis Prezydenta. Do czasu jej wejścia w życie od 3 grudnia obowiązują już unijne rozporządzenia stanowiące część, wspomnianego wcześniej, trzeciego pakietu kolejowego. Dzięki nim pasażerowie pociągów w Unii Europejskiej objęci są takim samym prawem do odszkodowania za opóźnienia czy zgubiony bagaż, jakie obowiązują w transporcie lotniczym. Rozporządzenie zobowiązuje przewoźnika, w przypadku opóźnienia pociągu o więcej niż godzinę, do wypłacenia pasażerowi odszkodowania. W przypadku opóźnienia do dwóch godzin, pasażerom należy się 25 proc. ceny biletu, powyżej dwóch godzin 50 proc.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Tak, temat ciekawy. Nie bardzo sobie wyobrażam praktyczne rozwiązanie na odzyskiwanie kwot odszkodowań przez pasażerów od kolei. Szczególnie jak się popatrzy na kolejki przed kasami biletowymi (jeszcze 4 miesiące temu wyraźnie je widziałem).

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dobrze, logicznie i wyczerpująco napisane. Za wyjątkiem przejścia z zajawki do tekstu, który powinien zaczynać się (i dać się czytać) niezależnie od wstępu. Czas - aż się prosi o tytuł "Kolej na kolej" i bez znaku zapytania, tzn. twierdząco - najwyższy. Kolej to jest najbardziej chora instytucja w naszej Ojczyźnie (bije służbę zdrowia na głowę, a może jestem zbyt zdrowy;), o czym właśnie - po raz kolejny się przekonałem.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.