Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

48238 miejsce

Czy autobus można skleić?

Klejenie stało się kluczową technologią nie tylko przy produkcji statków czy samolotów, ale również w przemyśle motoryzacyjnym. Nie spawanie, a klejenie staje się techniką przyszłości. Dotyczy to również produkcji autobusów.

Autobus MAN NM 223F. W nowych typach zastosowanie klejów umożliwia wliczenie szyby do konstrukcji nośnej. Szyby mogą być większe, a design ciekawszy także dzięki temu, że części przedniej obudowy to przyklejane odlewy z tworzywa sztucznego. / Fot. http://www.flickr.com/photos/robertrd/1731644281/Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że elegancki design nowych typów autobusów zawdzięczamy zaawansowanym technikom klejenia, umożliwiającym łączenie różnych rodzajów materiałów - na przykład metali ze szkłem czy tworzywem sztucznym. Plastikowe osłony i obudowy dają się o wiele lepiej i dokładniej formować, niż blacha.

Na tym jednak nie kończy się przewaga kleju nad innymi technikami. Przy procesach mechanicznych, jak nitowanie, przykręcanie śrub czy spawanie, siły są przenoszone miejscowo, a więc szybko mogą przekroczyć wytrzymałość materiału. Na tej zasadzie kobieta, idąc w butach na szpilkach zostawi ślady na parkiecie - takie ślady nie zostaną po męskim obuwiu, bo podeszwa o dużej powierzchni równomiernie rozkłada naprężenia. Podobnie przy klejeniu: obciążenie działa na cała powierzchnię łączenia, dzięki czemu naprężenia rozkładają się równomiernie. Klejenie części karoserii umożliwia również lżejszą konstrukcję pojazdu, połączenia klejone przejmują bowiem funkcje nośne. Dodatkowo mogą uszczelniać czy tłumić hałas, dzięki czemu nowoczesne autobusy są o wiele cichsze.

Do standardowego, nowoczesnego autobusu wchodzi ponad 200 kg kleju, stosowanego do zewnętrznego poszycia z blachy, ławek i klap z tworzywa sztucznego, drewnianej podłogi, obudowy reflektorów, szyb okiennych i oczywiście do wykładziny podłogowej.

Klejone połączenia powinny wytrzymać przez cały okres eksploatacji pojazdu, czyli co najmniej dwadzieścia lat. Nowoczesne kleje mają jednak o wiele krótszą historię, a firmy chemiczne konkurują ze sobą, wprowadzając na rynek coraz to nowe produkty. Dlatego powstały testy laboratoryjne, podczas których kleje są w krótkim czasie poddawane wysokim obciążeniom (np. szybkim zmianom temperatury od -40 stopni C do 80 stopni C). Pozwala to doświadczalnie zbadać jak "starzeje się" klej wynaleziony dopiero w ostatnich latach czy miesiącach.

O proces klejenia zapytałam specjalistów z firmy MAN BUS w Starachowicach.

-Klejenie jest pracochłonne i czasochłonne” - mówi kierownik działu klejenia – Taniej jest spawać, jednak wcześniej przy nadkolach mieliśmy dużo reklamacji, pękały nadkola w miejscu spawania, były przegrzane. Na klejenie też były reklamacje, ale jest ich coraz mniej.

Technolog procesów klejenia nie do końca podziela tą opinię: „Spawanie jest porównywalne, jeśli chodzi o koszty - przy spawaniu droższa jest praca spawacza, natomiast przy klejeniu droższy materiał”

Obaj są jednak zgodni: - Jeśli chodzi o jakość - lepsze jest klejenie.

Czy możemy więc zupełnie zrezygnować ze starych technologii na korzyść klejenia? Specjaliści twierdzą, że nie. Połączenia klejone nie wytrzymują bardzo wysokich temperatur, trudno je również rozłączyć bez zniszczenia części składowych. W razie konieczności naprawy praktyczniejsze są złącza śrubowe. Słabym punktem jest również to, że po sklejeniu nie można już skontrolować jakości końcowego produktu. Aby zapewnić wyrównany poziom jakości, przedsiębiorstwo musi mieć odpowiedni system zarządzania jakością, nadzorujący cały proces.

Klejenie ma wiele zalet, ale ma jeszcze nadal słabe punkty. Laboratoria pracują jednak nad nowymi materiałami i technikami. Możliwe więc, że za jakiś czas będzie można złożyć cały autobus, jak model ze sklejki.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Swego czasu zajmowałem się taśmami klejącymi. Technologie są tak wyrafinowane, że wprost niewiarygodne. Taśmy z klejami tak mocnymi, że stosuje się je miast nitów i śrub przy tworzeniu odpowiedzialnych konstrukcji. Taśmy miedziane, aluminiowe - odporne na bardzo wysokie temperatury (nawet powyżej 1000 st. C). Szeroka skala nośników: PP, PE, poliester, metale, tkaniny, włókniny, włókna szklane etc oraz wielość klejów powodują, że asortyment jest bardzo szeroki i dostosowany do wielu dziedzin i technologii. Bardzo ciekawa branża. Zawsze jednak trzeba pamiętać o czystym podłożu i odpowiednim docisku a także czasie aktywacji lub utwardzania się kleju.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 16.05.2010 20:36

W tamtym roku widziałem na własne oczy, jak w jednym ze Słupskich zakładów, sklejane są poszczególne elementy pojazdów. Technologia ta jest wykorzystywana już od kilku lat i jakoś jeszcze te pojazdy jeżdżą :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.