Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

5577 miejsce

Czy Gwarant znajdzie w swoich szeregach brutalnych ochroniarzy?

Andrzej Pałasz w reportażu "Przekleństwa i pałka - "metody" ochroniarzy na zapleczu Lidla" opisał co naprawdę dzieje się na zapleczu przeciętnego hipermarketu Lidl. Panuje przy tym ciche przyzwolenie policji na brutalne zachowanie ochroniarzy wobec klientów podejrzewanych o kradzież na terenie sklepu.

- W pokoju ochroniarzy nie ma kamery, więc na nic nie ma dowodu. To tzw. działanie w słusznej sprawie. Klienci przyłapani na kradzieży wolą dogadać się w kwestii kary pieniężnej i zapomnieć - pisał Andrzej Pałasz w materiale Przekleństwa i pałka - "metody" ochroniarzy na zapleczu Lidla. Poniżej list jaki otrzymaliśmy z firmy Gwarant...

Poznań, dnia 09.082008 r.
GWARANT POZNAŃ Sp. Z o.o.


W nawiązaniu do artykułu, który ukazał się na łamach Wiadomości24.pl chcielibyśmy poinformować Państwa, że do tej pory nie otrzymaliśmy żadnego zapytania w kwestii przekroczenia uprawnień pracowników ochrony ze sklepów z terenu Warszawy.

List wysłany do redakcji. / Fot. redakcjaW kontekście opisywanych zachowań pracowników ochrony jest to dla nas sytuacja nie do zaakceptowania. Zachowania te noszą znamiona kryminogenne i jako takie nie mają nic wspólnego ze środowiskiem pracowników ochrony. Dlatego też zwracamy się do Państwa o szczegółowe informacje na temat osób przekazujących informacje do w/w artykułu.

Z naszej strony staramy się wyjaśnić każdy sygnał dotyczący przekraczania kompetencji lub nieprawidłowego zachowania pracownika ochrony i za każdym razem udzielamy wyczerpującej odpowiedzi osobom zgłaszającym takie nieprawidłowości. Tym bardziej chcielibyśmy mieć możliwość ustosunkowania się do informacji dotyczącej łamania przepisów prawa przez naszych pracowników.

Niewątpliwe opisywane zachowania łamią wszelkie normy prawne, w tym szczególnie ustawę o ochronie osób i mienia jak i wszelkie normy społeczne. W związku z powyższym chcielibyśmy mieć możliwość zweryfikowania treści artykułu i ewentualnego wyciągnięcia konsekwencji ze zgłoszeniem popełnienia przestępstwa łącznie. W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi danymi pozwalającymi na przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego. Na terenie miasta Warszawy zatrudniamy kilkudziesięciu pracowników ochrony i nie możemy działać na oślep, ponieważ waga ewentualnych zarzutów i ich ciężar gatunkowy jest bardzo poważny.

Możemy zapewnić, że do tej pory wszelkie przypadki łamania prawa przez pracowników ochrony były przez nas zgłaszane do organów ścigania i jeśli się zdarzały były piętnowane. Zawód pracownika ochrony podlega szczególnym przepisom i jego charakter wymaga od każdego pracownika ochrony respektowania obowiązujących przepisów.

W zawodzie pracownika ochrony również obowiązuje etyka zawodowa, co jest dla nas szczególnie istotnym tematem przeprowadzanych szkoleń. Systematycznie prowadzimy szkolenia naszych pracowników z zakresu przepisów ustawy o ochronie osób i mienia jak i procedur dotyczących postępowania z osobą kontrolowaną lub podejrzaną o dokonanie kradzieży. I tak dla przykładu:
1. Osoba kontrolowana jest na wstępie informowana o dobrowolnej kontroli i możliwości skorzystania z odmowy dobrowolnego okazania zawartości toreb, kieszeni itp.
2. Osoba kontrolowana jest informowana, że w przypadku odmowy poddania się dobrowolnej kontroli zostanie zawiadomiona Policja, która przeprowadzi taką kontrolę zgodnie z przysługującymi jej uprawnieniami.
3. Oczekiwanie na przyjazd Policji odbywa się w miejscu wybranym przez Klienta i zawsze w asyście kierownictwa sklepu. Jeśli Klient nie chce oczekiwać na przyjazd Policji w pomieszczeniu socjalnym, to oczekiwanie takie odbywa się na sali sprzedaży za linią kas.
4. Przyjazd Policji powoduje weryfikację podejrzeń pracownika ochrony i jeśli były to podejrzenia mylne automatyczne przeprosiny ze strony pracownika ochrony.

Przytoczone procedury postępowania tak naprawdę uniemożliwiają działanie pracownika ochrony wbrew woli osoby kontrolowanej. Inicjatywa pracownika ochrony w stosunku do Klienta zawsze rozpoczyna się na Sali sprzedaży i jest rejestrowana przez system kamer. Dlatego też każdy klient, który czuje, że został pozbawiony swych praw zgłaszając zaistniały incydent zostanie wysłuchany, a przełożony pracownika ochrony zweryfikuje na podstawie zapisu video sposób zachowania pracownika. Czynnikiem pozwalającym dokładnie wyjaśnić takie zgłoszenie będzie natychmiastowe zgłoszenie poszkodowanego.

Chcielibyśmy zapewnić, iż z naszej strony dołożymy wszelkich możliwych starań zmierzających do wyjaśnienia każdej nawet najdrobniejszej sprawy dotyczącej przekroczenia uprawnień i kompetencji naszych pracowników. Dlatego też liczymy na współpracę z redakcją Wiadomości24.pl w celu wyeliminowania osób, które ze środowiskiem ochrony nie powinny mieć nic wspólnego. Zawsze postępujemy zgodnie z etyką zawodową i pracowników, którzy łamią prawo karzemy surowo i robimy wszystko, aby taki pracownik już nigdy więcej nie wykonywał zawodu. Jak w każdym środowisku zawodowym, tak i w naszym można znaleźć czarną owcę, którą trzeba napiętnować tak, aby nigdy więcej nie szargała dobrego imienia wszystkich pracowników ochrony. Z drugiej strony treść artykułu może wyrządzić wiele krzywdy środowisku pracowników, którzy na co dzień muszą wykonywać trudną pracę i zła atmosfera wokół ich pracy nikomu nie przyniesie korzyści.

To też ponownie prosimy o kontakt w tej sprawie, co ułatwiłoby nam podjęcie dalszych działań zmierzających do wyjaśnienia wszystkich okoliczności, które zarazem mogliby Państwo przedstawić na swoim portalu.

Z poważaniem
Dyr. Ds. ochrony Klienta
Jacek Ochlik


***

OD REDAKCJI

1. Mamy nadzieję, że firma Lidl - jako jeden z adresatów - odniesie się do tego listu. Także na naszych łamach. Najlepiej gdyby pomieszczenia na zapleczu, gdzie trafiają klienci podejrzani o kradzież były monitorowane. W interesie zarówno klientów, ochroniarzy i samego marketu.

2. Art. 12 pkt. 2 Prawa Prasowego stanowi m.in., że Dziennikarz jest zobowiązany
"(...) chronić dobra osobiste, a ponadto interesy działających w dobrej wierze informatorów i innych osób, które okazują mu zaufanie."

Wydaje się nam, że firma Gwarant winna sama - np. w porozumieniu z Lidlem, czy policją - przeprowadzić dochodzenie gdzie, kiedy i na jaką skalę łamane są prawa klientów. Reportaż pokazał tylko zjawisko, a nie miał wskazywać konkretnych winnych.

Ponieważ bohaterowie tego reportażu nie wiedzieli, że u ich boku pracuje dziennikarz obywatelski nie jesteśmy zobowiązani do ujawniania ich nazwisk.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (3):

Sortuj komentarze:

Zbigniew Skiba
  • Zbigniew Skiba
  • 27.04.2012 16:29

Nie wiem oczym ta rozmowa-brutalny ochroniaz?przeciez 85% z nich to ludzie chorzy,niepełnosprawni.To smieszne

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zgłaszane nieprawidłowości to jak rozumiem skarga do prokuratora, złoszenie o naruszeniu nietykalności cielesnej, o pobiciu, o znęcaniu itp.
Wiem, widziałam jak brutalni w zachowaniu ( bez stosowania przemocy fizycznej) mogą być funkcjonariusze, bez zostawiania śladów na ciele. Sama będąc świadkiem byłam mocno przestraszona. Niestety na bezczelność złodziei jest to jedyna trafiająca do nich metoda.
To, że policja przyzwala , wcale mnie nie dziwi. Ktoś odwala za nich "mokrą" robotę.
Nie wiem, W polskich sklepach nie spotkałam się z ochroniarzami. Ale złodziejstwo tępiłabym zawzięcie. Kara mandatu , często spowoduje kolejną kradzież z chęci rekompensaty ubytku w portfelu powstałego po zapłaceniu tej kary. Najczęściej jest to na miescu , od razu "konfiskata" odpowiedniej sumy mandatu.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Red. Mateusz Aleksandrowicz pisze : " przyzwolenie policji na brutalne zachowanie ochroniarzy wobec klientów podejrzewanych o kradzież na terenie sklepu "

Podejrzanych ? czy złapanych infla granti ?

bo wg. mnie to zasadniczo zmienia postać rzeczy.
Pomysł z monitorowanym pokojem jest słuszny.
Często ocieram się o takie i podobne sprawy występując jako tłumacz ( niekoniecznie z j. polskiego) Policja wcale nie jest łagodna. Łagodni są tylko dedektywi sklepowi, udający zwykłego klijenta.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.