Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

10885 miejsce

Czy ktoś kontroluje policję?

Jeśli uważasz, że policja ma zawsze rację, to nie czytaj tego tekstu - będę bronił 'kiboli". Jeśli chcesz spojrzeć na życie nieco inaczej niż oficjalne media, to zaryzykuj...

Zacznę od tego, że szanuję policję. Prawie całą policję. Trzymam kciuki za dochodzeniowców, za policjantów walczących z terrorem kryminalnym. Co więcej, nie mam nawet specjalnego żalu do drogówki, nawet gdy jej funkcjonariusze kryją się z radarem w krzakach. Rozumiem i popieram. Szanuję antyterrorystów i służby konwojowe.

Nie szanuję oddziałów prewencji. Co więcej - ich obecną taktykę uważam po prostu za szkodliwą.

Pierwszy prewencyjny szok przeżyłem ok. 15 lat temu. Młodziutki adept dziennikarstwa na meczu. Z końca lat 80. miałem wizję zbrodniczego ZOMO, ale liczyłem na cud przemiany w Policję Państwową. W roku 1993 - miało być pięknie. Szedłem więc po koronie jednego z polskich stadionów z redakcyjnym fotoreporterem. Idziemy, a przed nami kompania prewencji. Mój kolega szybko rzucił okiem na rosłych policjantów i szepnął: "II kompania, uważaj, bo możesz dostać pałą". Zatkało mnie ze śmiechu. Pałą? Ja? Za co? Przyszedłem napisać relację z meczu... Pałą nie dostałem. Ale tylu obelg pod adresem kolegi i częściowo swoim nigdy wcześniej nie usłyszałem. Dominowała analiza naszej orientacji seksualnej i czynności jakie możemy wykonywać. Analizowano nasze pochodzenie. Przeżyłem głęboki szok. Policja? Wyzywa? Mnie? Językiem z rynsztoka? Z drugiej strony było to ozdrowieńcze. I nie chodzi to o pałanie zemstą za 2 minuty obelg. Nie stosuję odpowiedzialności zbiorowej. Ale tamto zdarzenie pozbawiło mnie idealistycznych złudzeń.

Od tego czasu czytam wszystkie opisy "udanych" policyjnych akcji przeciwko kibicom i demonstrantom różnej maści. I moja złość rośnie. Rośnie też złość na sposoby chronienie nadużyć prewencji. Bo prewencja "poszła" w odpowiedzialność zbiorową. Eskortuje 740 kibiców Legii. 10 lub 20 rzuca kamieniami. Na komisariaty trafia 700 osób. Co więcej - dziennik "Polska" publikuje wiarygodne relacje o stosowaniu przemocy podczas przesłuchań. A czym innym jest "przymus bezpośredni" na ulicy, przy walce z wandalami. Rozumiem i popieram. Czym innym jest przemoc na komisariacie... Nie rozumiem i nie popieram. Uważam ją za skandal niebywały.

CO więcej - TVN 24 przeprowadził niemal na żywo relację z pacyfikowania kibiców Legii. Policjanci wypowiadali się o bezpieczeństwie publicznym i swojej determinacji w walce z chuliganami. TVN zrobił z tego fakt wieczoru. Zapomniano jasno i wyraziście dodać, że właścicielem Legii jest ITI (również właściciel TVN) i władze klubu prowadzą ostry spór z kibicami. W tej sytuacji relacja na żywo z "wyczynów Legii" bardzo była na rękę właścicielom stacji... Pokazywała "prawdziwe oblicze" kibiców. Nikt też realnie nie wytłumaczył czemu konwojowano na mecz kibiców, którzy rzekomo nie mieli szansy kupić biletów. Nie lepiej było "rozproszyć" towarzystwo na początku? A może trzeba było się wykazać?

Powiedzmy zresztą szczerze - takie same sygnały - nieuzasadnioną przemoc, bicie, poniżanie - zgłaszali kibice GKS Katowice kilka miesięcy temu. Potwierdzali - 20 osób się awanturowało. Policja zamknęła 300.

I co? I nic.

Przed rokiem prewencja wpuściła na stadion gdańskiej Lechii 2 tys. kibiców Ruchu Chorzów. Bilety miało 500. Organizatorzy protestowali. Ale policja zrobiła swoje. Efekt? 45 minut regularnej bitwy, zdewastowany stadion i policjanci opowiadający w mediach o skandalicznym zachowaniu kibiców. A kto wprowadził ludzi bez biletu? Sami weszli osłaniani przez prewencję. Sprawa była tak oczywista, że mimo brutalności zajść, Lechii nie ukarano w żaden sposób. I słusznie - ustalili limit, dali odpowiednią liczbę biletów. Ciekawe za to, czy w prewencji ktoś poleciał za nieudolność...

Niestety, mam wrażenie, że policji nikt nie kontroluje. Leniwy rząd (piszę to ze smutkiem - sam głosowałem na PO) nie buduje stadionów, nie buduje autostrad. Ale trzeba udowodnić, że Euro 2012 się uda. Więc robi się pokazówki i min. Schetyny wypina dumnie pierś mówiąc o pacyfikowaniu kibiców. Ciekawe czy duma ta obejmuje też bicie na komisariacie studentów, mających "pecha" być kibicami Legii?

Nie chcę tylko krytykować i marudzić. Nie chcę sprawiać wrażenia, że nie należy zwalczać bandytyzmu na stadionach. Trzeba - ale nie pałką i nie takimi oddziałami prewencji jakie mamy. Oddziały prewencji powinny ograniczyć się do ochrony mienia i ludzi. Do zatrzymywania sprawców konkretnych czynów, a nie całych grup. Nie budujmy wizji "złych wszystkich kibiców". Wyłapmy i ukarzmy te 5 proc. bandziorów psujących obraz polskich kibiców.

Tymczasem obecne działania wywołują odwrotne skutki. Widząc setki zatrzymanych kibiców przeciętny Polak myśli: "piłka nożna? nigdy...". W efekcie na stadiony nie przyjdą rodziny, ale przyjdą inni chuligani i ludzie głodni rewanżu na "niesprawiedliwej" w ich mniemaniu policji.

Żyjemy w XXI wieku, można nagrać i obejrzeć wszystko i wszystkich. Karzmy sprawców przestępstw, a nie wszystkich wokół. Egzekwujmy realnie zakazy stadionowe, a nie udawajmy, że się tego nie da zrobić. Zwalczajmy rasizm i antysemityzm (wiecie jaka jest kara za przyśpiewkę "zrobimy z wami, co Hitler z Żydami"? - 8 tys. zł... i jest to kara skumulowana - kilka przewinień w tym przyśpiewka).

Bo póki co mamy odpowiedzialność zbiorową, przemoc i realnie brak efektów. Ale telewizja pokazała, że kibice Legii są strasznie podli. I sukces medialny jest. A że skutki groźne? Kogo obchodzą kibole...

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (10):

Sortuj komentarze:

Widzew
  • Widzew
  • 07.12.2010 23:35

Mecz Górnik-Widzew policjant krzyczy do kibiców Górnika dopierdolcie Widzewa? Jesli ktoś jezdzi na mecze to wie do czego zdolna jest policja! JP1000000000000000%

Komentarz został ukrytyrozwiń
Jacek
  • Jacek
  • 12.11.2010 07:44

Jak można mieć zaufanie, jak wyniki śledztwa są znane już przestępcy wcześniej.
Takich przykładów jest więcej.
http://img89.imageshack.us/img89/5624/zrzutye.jpg
Ja się nie czuje bezpiecznie i boje żyć w takim dziwnym kraju.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 10.09.2008 14:57

Dzielny poseł to oczywiście poseł Palikot

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 10.09.2008 14:56

Artykuł dobry dlatego + .Niemniej jednak ma tutaj chyba zastosowanie powiedzenie : " Wart Pac pałaca a pałaca PAC". Przeciętny obywatel chce mieć spokój ( ma do tego prawo) i dlatego zawsze będzie popierał zdecydowane działania policji. Stąd się wzięła m.in .popularność Ziobry.Podziwiamy osiągnięcia Anglików w walce z bandytyzmem na stadionach ,wyjemy z zachwytu nad Gulianim i jego akcją " Zero tolerancji" nie wnikając jakimi sposobami osiągnięto sukces.
Zgadzam się jednak ze stwierdzeniem, że największym zagrożeniem dla demokracji jest niepraworządna władza dlatego wszelkie dlatego incydent warszawski trzeba wyjaśnić do końca.
Dziennikarze mają doskonałą okazje wyjasnic rolę TVN w tej całej aferze tzn na ile ta stacja kierując się swoim partykularnym interesem nie kreowała nowego reality show.
PS Kto jeszcze pamięta z jakiego powodu wymachiwał sztucznym penisem i jaki był efekt tego wymachiwania.Wymachiwał ponieważ był to jedyny sposób zwrócenia uwagi na zwyrodnienie lubelskich policjantów.
A efekt jest taki ,że z posła zrobiono markiza de Sade III RP .Co się dzieje z przestępcami w mundurach i ich ofiarami nikt nie wie bo nikogo to tak naprawdę nie interesuje.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 09.09.2008 18:41

ja do policji straciłem zaufanie 12 kwietnia...

Komentarz został ukrytyrozwiń

No ale dlaczego o kibicach Legii pisze się KIBOLE? Ja tego nie rozumiem, bo sprawa tyczy się właśnie tego co działo się tydzień temu.

Myślę, że Polska to skomplikowany kraj w którym mało rzeczy jest "normalne".

Komentarz został ukrytyrozwiń

"Kogo obchodzą kibole... "
Szczerze? Chyba nikogo.

No właśnie w cywilizowanych krajach jakoś można nie wpuszczać kiboli na mecze - u nas to a wykonalne eh

Komentarz został ukrytyrozwiń

prawda, prawda, prawda.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pewnie że kontroluje, policja wewnętrzna ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

(+) Bo wiadomo, trzeba pokazać jak 700 bandytów, niszczy miasto. Mam nadzieję, że takie propagandowe, prowokacyjne materiały nie będą się więcej pojawiać. No ale przecież złapanie takiej ilości AKTYWNYCH chuliganów to wielki sukces.

Śmiech na sali i prowokacja.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.