Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

14756 miejsce

Czy lotnisko w Krośnie odzyska dawną pozycję?

Krosno - miasto z dużymi lotniczymi tradycjami, po latach stagnacji wreszcie opracowano plan, który pozwoli krośnieńskiemu lotnisku na powrót do grona ważniejszych baz lotniczych w kraju.

Boeing 737 lądujący na lotnisku w Heathrow. / Fot. Adrian Pingstone / www.sxc.huPowstałe w roku 1932 krośnieńskie lotnisko posiadało duże jak na ówczesne czasy możliwości; tereny przeznaczone pod nie były stosunkowo rozległe, sporo było również dodatkowej infrastruktury. Dwa lata później w Krośnie? zbudowano szybowiec, był on jedną z pierwszych tego typu konstrukcji w kraju. W 1938 roku przeniesiono tutaj Szkołę Lotniczą z Bydgoszczy. Krośnieńska baza lotnicza, z powodu swojego korzystnego umiejscowienia, miała stanowić ważne ogniwo w polskim systemie obronnym na wypadek wojny.

Wojna przyszła niecały rok później; lotnisko zostało zbombardowane już 1 września, zginęła wtedy znaczna część jego załogi. Niemcy wykorzystywali je w trakcie swojej inwazji na ZSRR, jako miejsce startu bombowców. Zbudowali także utwardzony pas startowy, który został zniszczony razem z całą resztą infrastruktury przez nich samych w chwili wycofywania się z powodu nadchodzącej Armii Czerwonej. O dziwo, uszkodzeniu nie uległ ani jeden szybowiec, gdyż zostały one ukryte w dniu wybuchu wojny. Przetrwały nienaruszone całą okupację.

Jak ważne było krośnieńskie lotnisko dla Niemców świadczy fakt, iż to właśnie tutaj lądował samolot z Hitlerem i Mussolinim na pokładzie. Było to 26 sierpnia 1941 roku, Mussolini w towarzystwie Hitlera udawał się na front wschodni wizytować swoje oddziały. Ponoć zachowały się zdjęcia z tego wydarzenia.

Po wojnie lotnisko nadal pełniło ważną rolę - znajdowały się tu zakłady naprawcze, w 1958 roku przeniesiono tutaj z Wrocławia Centrum Wyszkolenia Lotniczego.Samolot startujący z krośnieńskiego lotniska. / Fot. zima123 / http://commons.wikimedia.org W 1997 roku właśnie na krośnieńskim lotnisku mszę świętą odprawił Jan Paweł II, dokonano wówczas kanonizacji św. Jana z Dukli.

Z biegiem czasu lotnisko jednak zaczęło niszczeć. Po roku 1945 należało ono do skarbu państwa. Minister Skarbu przekazał je w 2000 roku władzom województwa, te były kompletnie niezainteresowane jego losem. Władze Krosna chciały oczywiście, by marszałek przekazał teren miastu. Ten jednak nie był do tego skory, ponieważ administracja w Rzeszowie liczyła na spore zyski z planowanej sprzedaży majątku. Na dodatek wszyscy wiedzieli o animozjach pomiędzy Rzeszowem, stolicą województwa, a Krosnem, czyli byłym miastem wojewódzkim.

Docelowa koncepcja rozbudowy lotniska. / Fot. Urząd Miasta Krosna / www.krosno.pl Jednak batalia władz miasta skończyła się sukcesem - Sejmik Województwa przekazał lotnisko miastu w roku 2005. Władze energicznie zabrały się do przygotowywania planu rozwoju. Po dokonaniu wielu analiz eksperci doszli do wniosku, iż najważniejsza powinna być budowa utwardzonego pasa startowego, który mógłby mieć nawet 2000 metrów długości i 45 szerokości! To pozwalałoby na lądowanie nawet Boeingom! Droga ta zostałaby wybudowana w miejscu pasa zniszczonego przez Niemców. Oczywiście pas posiadałby oświetlenie; powstałyby także drogi kołowania, płyty postojowe, trzy pasy trawiaste, wieża kontrolna, ogrodzenie wokół lotniska, drogi dojazdowe, lotniskowa stacja paliw.

Tak wyglądają obecne i projektowane przez Urząd Miasta Krosna granice lotniska. / Fot. Urząd Miasta Krosna / www.krosno.plProjekt zakłada także korektę granic lotniska; w związku z budową nowego pasa startowego konieczne było przesunięcie granicy w kierunku południowo-wschodnim, zbędne tereny zostałyby przeznaczone pod inwestycje przemysłowe związane z lotnictwem i innymi usługami innowacyjnymi.

Jednak sama rozbudowa lotniska nie wystarczy; władze Krosna, nawiązując do tradycji lotniczych, postanowiły powrócić do szkolenia przyszłego personelu - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 rozpoczął szkolenie w zawodach technik mechanik lotniczy i technik awionik. Absolwent tej szkoły będzie mógł kontynuować naukę na Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Krośnie, która utworzyła kierunek mechanika i budowa maszyn w specjalności lotnictwo. Absolwent będzie posiadał tytuł licencjata, "magisterkę" będzie mógł zrobić na Politechnice Rzeszowskiej.

Ile to wszystko będzie kosztowało? Budżet rozbudowy lotniska wynosi 14,5 mln euro, władze miasta będą mogły jednak znaczną część pieniędzy (aż 11 mln euro) pozyskać z Unii Europejskiej, ponieważ projekt znajduje się na liście kluczowych dla rozwoju województwa podkarpackiego na lata 2007-2013. Przygotowanie terenów inwestycyjnych ma kosztować łącznie 25 mln złotych - 800 tys. złotych daje państwo, wkład miasta wynosi 12 mln. złotych, resztę (50 procent) dofinansowuje Program Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

Wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz jest zachwycony projektem. Obiecał wpisanie krośnieńskiego lotniska na powstającą właśnie w ramach nowej ustawy o prawie lotniczym listę 30 najważniejszych lotnisk dla kraju. Z Podkarpacia, oprócz lotniska w Krośnie, tylko baza w Mielcu miałaby szanse na umieszczenie na tej liście.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Plus

Komentarz został ukrytyrozwiń

(+) Bardzo ciekawy temat i artykuł - przynajmniej dla mnie:)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.