Facebook Google+ Twitter

Czy nadszedł kres telewizji ogólnoinformacyjnych?

Dominujące na polskim rynku telewizje zaliczyły spadek oglądalności. Ich łączny udział zmniejszył się w bieżącym roku, aż o 5,5 proc. Czy TVP1, TVP2, TVN i Polsat wiodące prym w polskim świecie medialnym są w stanie utrzymać swoją pozycję?

Casting do 5. edycji programu stacji TVN You Can Dance - Po prostu tańcz w Teatrze Polskim w Poznaniu. / Fot. Adam Ciereszko /PAPLudzie coraz więcej czasu spędzają przed telewizorami. W tym roku wzrosły również przychody z reklam o 5,3 proc., sięgając 5,6 mld zł. Pomimo tego ogólnoinformacyjne stacje odnotowują znaczący spadek oglądalności. Jak się okazuje coraz większy krąg odbiorców, a co za tym idzie pieniądze z reklam przejmują telewizje tematyczne. To one przejmują też władzę nad rządem dusz w Polsce.

Telewizje tematyczne coraz popularniejsze


Cały rynek medialny boryka się z kryzysem finansowym i wszystkie duże telewizje zaciskają pasa. Co parę miesięcy słychać o kolejnych grupowych zwolnieniach i odchudzaniu budżetów poszczególnych stacji. Ta sytuacja nie dotyczy jednak telewizji o programach tematycznych. Od początku roku zarówno stacje informacyjne, młodzieżowe, jak i sportowe odnotowują dynamiczny wzrost oglądalności. Przyczyną tego zjawiska są coraz bardziej sprecyzowane oczekiwania widzów i rozwój technologii.

Większa możliwość wyboru stacji odpowiadających zainteresowaniom polskiego telewidza oraz rozwój platform cyfrowych i telewizji kablowych powoduje w konsekwencji wzrost udziałów kanałów tematycznych, przy jednoczesnym spadku udziałów czterech największych stacji telewizyjnych - komentuje Krzysztof Guzowski, Specjalista ds. Obsługi Klienta Telemetrycznego TNS OBOP. Najpopularniejszymi stacjami tematycznymi w Polsce są TVP Info i TVN24.

Czy stacje ogólnoinformacyjne odchodzą do lamusa? Jak na razie 4 największych rozgrywających na rynku medialnym(TVN, Polsat, TVP1 i TVP2) utrzymało 67,1 proc. udziałów w rynku w bieżącym roku. Jednak tendencje występujące na rynku medialnym nie pozostawiają złudzeń – przyszłość należy do telewizji tematycznych.

Polacy spędzają coraz więcej czasu przed telewizorem


W pierwszym półroczu 2009 r. statystyczny Polak poświęcił każdego dnia 3 godziny 42 minuty tej rozrywce. To aż o 13 minut więcej niż jeszcze rok wcześniej. Przede wszystkim interesowały nas seriale. Wśród najpopularniejszych emitowanych pozycji znajdują się: „Ranczo” z ponad 9 milionową publiką i „M jak miłość” z 8 milionami fanów. Tak duża, stale wzrastająca ilość czasu jaką poświęcamy jako naród na oglądanie TV niepokoi psychologów. Spędzanie ogromnej ilości wolnego czasu na siedzenie przed telewizorem może prowadzić do uzależnienia.

Najwięcej osób uzależnia się od oglądania telewizji "jak leci", ale są też nałogowcy "tematyczni", którzy nie mogą żyć np. bez ulubionych seriali, programów politycznych albo erotycznych – mówi dla portalu gazeta.pl Lubomira Szawdyn, psychiatra.

-----
Źródło danych: raporty "Wakacje przed telewizorem" (z dnia 02.09.2009), "Rynek TV w pierwszym półroczu 2009" (06.07.2009), "Co oglądają dzieci" (29.05.2009) ze strony z archiwum raportów http://www.tns-global.pl/

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.